söndag, juni 02, 2024

Ett foto i timmen söndag 2 juni 2024

Välkommen till FotoBloggen

Det är första söndagen i juni, läsåret går mot sitt slut med allt vad det innebär och idag är det återigen dags för ett foto i timmen.

Kl. 00. Vaknar, är varm som en gnu och har svårt att somna om. Scrollar mitt instagramflöde. Ska försöka komma ihåg att ta upp bordsfläkten under dagen.

Kl. 05. Vaknar igen och är fortfarande varm så den här dagen får börja med en svalkande dusch. Det är inte överjäkligt varmt men väldigt kvavt, jag skulle inte säga nej till en ordentlig åskurladdning.

Kl. 06. Frühstück gemachen und so weiter.

Kl. 07. Har skolat om den fänkål som det blev något av. Det dröjer tyvärr en vecka till innan vi kan sätta ut dem och de behövde bättre kärl att stå i under tiden.


Kl. 08. Har fixat växtstöd till blomma för dagen och  lejongapsrankorna. Ska knyta upp fler snören senare när solen inte ligger på lika mycket.

Kl. 08. Smörjer in mig inför dagens begivenheter.

Kl. 10. Är på Lundbys och införskaffar lite blommor till balkongen.

Kl. 11. Lämnar av blommor och tonåring.

Kl. 12. S och jag har köpt grejer till nästa helgs pergolabygge och till några odlingslådor vi ska fixa till.

Kl. 13. På väg tillbaka till Hageby för att lämna av S.

Kl. 14. Det blev en kortare tur till lotten än jag tänkt, hann precis börja klippa gräsmattan innan bilen behövdes på annat håll. 

Kl. 15.  Hemma igen, dumpar lite ny jord på balkongen.

Kl. 16. Vi (klassen) hade en kulturdag i fredags. En elev (eller elevens mamma för att vara sanningsenlig), lät hälsa att om det blev dolma över skulle jag ta hem dem! Jag ääälskar dolma och. Har ätit av dem hela helgen, njuter av de sista efter att ha duschat.

Kl. 17. Går in i lärplattformen för att skriva in bedömningar inför skrivandet av omdömen.

Kl. 18. Behövde sträcka ut knät lite så det blev till att hänga upp ärmarna i uv-skyddat tyg på tork.

Kl. 19. Klick, klick, klick, klick.

Kl. 20. Jobbar även analogt, gillar att ha mina saker på papper.

Kl. 21. Skulle bara gå ut på balkongen en snabbis, det slutade med att jag tog bort penséerna i ena lådan och ställde ner en massa tagetes där. Nej, de ska inte planteras så där, bara stå tills jag tagit bort alla penséer och kan fixa ordentligt. Pga duvj*ävlarna kan det inte vara tomt i lådorna.

Det blir mitt sista foto för denna efit. Andra efit:are som är med och fotar sin dag hittar du här.

8 kommentarer:

Micke sa...

God morgon där. Här vaknade jag lite sval för första gången på länge. Inte sådär tokigt varmt denna morgon.

Karoleen sa...

Oh fänkål, det har jag inte ens tänkt på att man kan odla. Jag ska sätta ut rödbetor och rädisor idag tänkte jag. Resten är jag färdig med… tror jag…

Eva sa...

Ja usch va varmt det är på nätterna, har svårt att sova jag med. Härligt med blommor till balkongen

Anonym sa...

Saknar verkligen att inte kunna besöka Lundbys i sommar, men vi har minskat rejält på balkongblommor i år.
Igår hade vi åska, och luften blev klarare, men nu på em är det lika varmt och fuktigt igen.
/Marianne

Efwa sa...

Kikar in på din dag. Hos oss har det varit regn regelbundet de senaste veckorna och varmt och skönt på dagarna. Helt perfekt enligt mig.

Vilka vackra blommor du köpte till balkongen!

Anni sa...

Varmt, varmt, varmt - men vem vill klaga?
Härliga inköp till balkongen, men så synd att du inte hann vara på lotten längre tid.

Vonkis sa...

Micke
Lyckan denna årstid är att vakna sval.

Karoleen
Vi testade för första gången förra året men hade gödslat jorden lite för dåligt innan, hoppas det går bättre i år. Vår första omgång av rädisor blev väldigt stora, kanske hade vi köpte någon stor sort.

Eva
Värmen börjar bli jobbig nu.

Marianne
Du får komma ner på ett vår- eller försommarbesök nästa år.
Lyllos med åskan. Vi hade några mulle här men inte mer än så.

Efwa
Du får gärna skicka lite regn hit, det är väldigt tort i marken.

Tack, mina inköp går oftast i rött, orange och gult :-)

Anni
Jag vill klaga, har ett väldigt litet temperaturspann när jag INTE klagar :-)

Det kändes lite snopet att jag mer eller mindre bara han komma till lotten och vända, men så är det ibland.

Bloggblad sa...

Jag har blivit så dålig på att följa mina favoritbloggar, det blir lätt bortglömt när alla mina gamla läsare har tappat mig och för att det ibland inte funkar att kommentera från iPhone eller paddan.

Här fick vi ett par mm regn idag, men ute vid stugan är regnvattnet i tunnorna slut och vi måste ha med en massa dunkar. 10- 20 liter … det är nästan som att försöka spotta fram en vattning.

Jag oroar mig för lingon och blåbär och för alla bönder som allt torkar bort för - och för skogsbränder …