lördag, juni 01, 2024

Melodikrysset vecka 22 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. En vecka har gott och som av en händelse är det både lördag och juni just denna dag. Tänk så det kan bli. Det är väldigt intensivt på jobbet just nu. Omdömena ska vara inne på onsdag (japp, över en vecka innan läsåret är slut) så den här helgen blir det bara korta turer till lotten för jag behöver jobba med sagda omdömen.

Tänk att det inte blir något Lotta (Engberg) på Liseberg hos TV4 den här sommaren. Har någon av er varit där någon gång?

Jag har ett svagt minne av att ha sett någon repris Albert och Herbert när jag var barn. Såg ett avsnitt för något år sedan och käre värld vilken misär det var.

Dagens finska bidrag, en tolkning av Eagles Hotel California.

En elefant balanserade,
på en liten spindeltråååd.
Det tyckte han var så intressant,
så han gick och hämtade en annan elefant

Från och med du med Oskar Linnros. Gillar hans nya, Hypnotiserad.

Billie Holidays fina stämma i On the sunny side of the street, det tackar jag inte nej till denna soliga dag i Norrköping.

Det tog en liten stund, men jag hörde att det var Psycho killer så klickade det till att gruppen heter Talkning Heads.

Idde Schultz, som marknadsfördes som Irmas syster när det begav sig, med Fiskarna i havet. En av många texter från 90-talet som inte riktigt går ihop. Men låten är fin.

Närmare Gud till dig, psalm 271.

När jag är på lotten och jobbar blir det en hel del podd-lyssnande. Fösta sommaren på lotten var Lose my mind med Myra Grandberg en av de mest frekventa låtarna som spelades i Morgonpasset i P3.

Det här var en ny bekantskap för mig men Christer har koll och skriver att artisten går under namnet Loney Dear.

Och där kom den, Take on me med A-Ha.

Får ge ett tack till till Christer som vet att detta är There will never be another you.

Med det är dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med denna junilördag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa junilördag.

snabbgenomgången
L 3 Lotta Engberg
V 6 Albert
L 4 Eagles
V 1 Hotel
V 9 En
V 5 Oskar
L 1 Holiday
V10 Heads
V 8 Idde
V 7 Till
V12 Myra
V14 Granberg
L11 Dear
L13 A-Ha
L 2 There

97 kommentarer:

Christer sa...

God morgon från Limhamn! Himlen är delvis täckt av små vita moln och så småningom bryter förhoppningsvis solen igenom. Termometern visar + 20C.Efter krysset skall jag ta dagen som den kommer.

Vonkis sa...

Christer
Vi får hoppas på lagom med sol och så lite regn. Det här fasligt torrt här.

lasse sa...

Hej och Godmorgon !
Hos oss i Gävle är det soligt och 21 grader i luften. Morgonpromenaden är gjord, hade igår funderingar på besöka
Gävle Finölsfestival idag, men jag struntar nog i det, trots alla fina öl som finns där.

Lena sa...

Morrn från ett soligt och sommarvarmt Luleå. Vi har haft kanonväder i över en vecka, hoppas bara att detta inte var vår sommar. Termometern visar 20,5 grader redan nu. Vi har också betygsättning för studenterna på måndag! 12 Juni är skolavslutningarna, märkligt med en onsdag.

Anna Wärn sa...

Godmorgon idag är det väldigt varmt. Undrar hur det kommer att gå för många maraton löpare idag. Själv ska jag med barnbarnet till Toy museum på Skeppsholmen.

Vonkis sa...

lasse
Det får bli en fulöl hemma istället då? :-)

Lena
Vi får verkligen hoppas att sommaren i Luleå redan gjort sitt, jag ska ju upp dit i juli :-)

Och märkligt att den där superviktiga garanterade undervisningstiden som skulle upprätthållas till vilket pris som helst under pandemin inte är lika viktig när betyg och omdömen ska in.

Anna Wärn
Ja just, det är Stockholms maraton idag. Med tanke på hur klimatet utvecklas får man nog börja lägga maratons på kvällstid.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! Förra helgen var det crosstävling igen, så jag missade krysset. Denna helgen är tävlingen först imorgon, så jag kan som tur är kryssa idag!

Vonkis sa...

Jo
Tur för oss!

lasse sa...

Vonkis:
Jag har ingen fulöl hemma, däremot någon finöl.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon! Norge påkallar uppmärksomhet även denne lördag!
Lite kyligare i dag efter flera veckor med som och värme. I går kom oskan med regnet, och det behövdes efter torkan och det gula pollenstövet.
I dag är det +12 grader och molnligt i dag. Inget regn ennu på förmiddagen.

Bettan sa...

God morgon. 24 grader ute och efter krysset ska jag åka jobba, nästa helg är jag tyvärr inte med då vi ska på barndop.

Vonkis sa...

lasse
:-)

Kjell Sigbjørn
Åh, har det åskat hos dig. Här finns det en mikroskopisk chans till åska mitt på dagen men med min tur lär det inte bli något av det :-(

Vonkis sa...

Bettan
Barndop är en fullgod orsak att missa Melodikrysset för :-)

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 7 Frukost
L 2 Klubben
V 1 Askungen
L 3 Neo
L 7 Fur
L 5 Elise
V14 Beethoven
V 9 Roberta
L 4 Estland
V11 Banan
L12 Art
V13 Diaz
V 6 Öl
V 8 Luis
L11 Bob
L10 Vain

Anonym sa...

God morgon från ett grått Höljes🙂 Idag ska jag iväg efter krysset och köpa sommarblommor. Det ska bli så kul🙂

Anonym sa...

God morgon från ett grått Höljes🙂 Idag ska jag iväg efter krysset och köpa sommarblommor. Det ska bli så kul🙂

Petra sa...

God morgon, här är det också hektiskt på jobbet men nu börjar det lugna ner sig. Våra omdömen skulle in i veckan så det är nu klart.

De sa att det skulle bli kyligare i veckan men det har det inte blivit men åskovädren har avlöst varandra under veckan.

Christer sa...

LOTTA ENGBERG

Vonkis sa...

Yvonne
Åh, lyllos!

Petra
Oj, ännu tidigare!

Stina sa...

Lotta Engberg

Anders sa...

L-3= LOTTA-ENGBERG

Anna Wärn sa...

Lotta Engberg

Kjell Sigbjørn sa...

LOTTA ENGBERG

Jos Pouwels sa...

Hälsningar från Nederlanderna, lycka till!

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Hej Jos!

Christer sa...

ALBERT

Stina sa...

Albert

Anonym sa...

Albert

Anders sa...

V-6= ALBERT & Herbert

Petra sa...

Albert,

Lite kuriosa, min pappa hade Sten-Åke Cederhök som arbetsförmedlare.

Christer sa...

EAGLES; HOTEL California

Anonym sa...

Eagles Hotel

Anders sa...

L-4= EAGLES
V-1= HOTEL

Anna Wärn sa...

Eagles
Hotel Carlifonia

Stina sa...

Jag såg många avsnitt med Albert o Herbert som barn, även julkalendern 1982 o den var rolig. Har den på dvd.

Vonkis sa...

Petra
Nej men!

Vonkis sa...

Stina
Jo, lite rolig var den men rätt mörk också. I alla fall det avsnitt jag såg. Orkade inte se mer. Eller så var det kanske mitt eget mående som färgade av sig.

Jos Pouwels sa...

The Eagles ska uppträda här i Nederlanderna sista gången, pris...2500 kronor...jag slipper, vi spelar också deras låtar, och publiken betalar 50 kronor😄

Anders sa...

V-9= EN elefant balanserar på en tråd

Christer sa...

OSKAR

Anna Wärn sa...

Oskar

Stina sa...

Oskar

Anders sa...

V-5= OSKAR Linnros

Christer sa...

Mötte Eagles för många år sedan på Sturup där jag då jobbade. Några större divor än de har jag aldrig tidigare träffat.

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Det var sannerligen en bra deal :-D

Christer
Tråkigt :-(

Christer sa...

Billie HOLIDAY

Anonym sa...

Holiday

Anders sa...

L-1= HOLIDAY

Anna Wärn sa...

Billie Holiday

Christer sa...

Talking HEADS

Anonym sa...

Heads

Anders sa...

V-10= HEADS Talking

Bettan sa...

Havltid:

L1/ Holiday
L2/
L3/ Lotta Engberg
L4/ Eagles
L11/
L13/

V1/ Hotel
V5/ Oskar
V6/ Albert
V7/
V8/
V9/ En
V10/ Heads
V12/
V14/

Anna Wärn sa...

talking HEADS

Anders sa...

Jag får väl säga god morgon , jag hann inte skriva innan krysset började.
Idag är det stora städ dagen Vardagsrummet ska röjas

Vonkis sa...

Anders
Bättre sent än ännu senare vet du :-)
Lycka till med städandet.

Christer sa...

IDDE

Anders sa...

V-8= IDDE

Anonym sa...

Idde

Anna Wärn sa...

Idde

Kjell Sigbjørn sa...

IDDE Schultz

Jos Pouwels sa...

Lycka till

Anonym sa...

Till

Christer sa...

Närmare Gud TILL dig

Anders sa...

V-7= TILL

Anna Wärn sa...

Till

Christer sa...

MYRA GRANBERG

lasse sa...

Var det inte den som orkestern spelade när Titanic sjönk ?

Anders sa...

V-12= MYRA
V-14= GRANBERG

Anonym sa...

Myra Granberg

Christer sa...

L13 A-HA ?????

Stina sa...

Myra Granberg

Bettan sa...

L13 kanske blir Aha

Anders sa...

Troligen Christer

Christer sa...

Lasse: Jo, det var det.

Anonym sa...

Jo det sägs det och det var därför jag kände igen den, sonen tittade på filmen jag vet inte hur många gånger

Christer sa...

Loney DEAR

Christer sa...

Loney Dear är pseudonym för den svenske artisten och kompositören Nils-Emil Svanängen

Anonym sa...

Dear

Christer sa...

A-HA

Stina sa...

A-ha

Anna Wärn sa...

A-Ha

Christer sa...

THERE will never be another you

Bettan sa...

Dagens svar:
L1/ Holiday
L2/ There
L3/ Lotta Engberg
L4/ Eagles
L11/ Dear
L13/ Aha

V1/ Hotel
V5/ Oskar
V6/ Albert
V7/ Till
V8/ Idde
V9/ En
V10/ Heads
V12/ Myra
V14/ Granberg

Anders sa...

L-2= THERE

Jo sa...

Tack, Christer!

Anna Wärn sa...

There
Hej och tack för mig.
Ha en bra helg.

Bettan sa...

Tack för idag, nu dags att åka jobba..vi sörs om 3 veckor

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg, nu ska förtältet till husvagnen upp 👍

Vonkis sa...

Tack Christer.

Anders sa...

Tack för idag , nu åter till städningen , sköt om er så hörs vi nästa...

Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen, ha en bra helg

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Nu blir det till att stänga balkongdörr och fönster. I stället för väntad sol så aviseras det nu kraftig åska och mycket regn efter lunch.

lasse sa...

Inskickat och klart ! Ha en bra vecka allihop !

Jo sa...

Tack för idag, sörs nästa vecka!

Vonkis sa...

Christer
Du får gärna skicka lite åska till centrala Norrköping.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.