lördag, juni 29, 2024

Melodikrysset vecka 26 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Idag kryssar jag från Luleå dit Den ömma modern ankom igår kväll. Jag sitter vid min väldigt slitna resedator och campingens wifi är något instabilt så det kommer bli svårare att hålla koll vilka kommentarer som fastnar i skräpfiltret, men jag kommer göra mitt bästa och säkerligen förbanna nätverket med jämna mellanrum.

Huvudmålet med besöket är Luleå domkyrka men den får vänta till den guidade visningen på söndag. Idag blir det Bodens fästning efter Melodikrysset även om jag nog inte kommer våga följa med in i berget. 

I måndags blev steg två i sommarens byggprojekt färdigt så nu sitter pergolan och det nya staketet ihop. Resultatet kan ni ser här

På engelska går låten under titeln My way med text av Anna Ankas man Paul. Enligt wikipedia heter originalet Comme d'habitude.

Tack Lewisia, jag visste inte att flickan heter Petronella och att hon bor i Plaskeby.

Snowstorm har rätt, Sommarnatt ger en skönare feeling, eller hör jag fel?

Jag ÄLSKAR Ann-Charlotta Gunnarsson för att hon har med Bella Ciao i Melodikrysset, det var sannerligen dags. Speldonet var en kazoo. Hoppas verkligen att hon inte får ta emot något hat för det här.

Det är Stig Olin som skrivit En gång jag seglar i hamn.

Living in America med The Sounds från Skåne.

Old MacDonald had a farm blev Per Olsson hade en bonnagård i svensk översättning.

Shirley Clamps genombrottslåt från melodifestivalen 2004, Min kärlek.

Låten, Alptoppens ros, utspelar sig sedermera på en alptopp.

Jag hade hoppats på New kids on the block till vågrätt sju men New order med Blue monday går inte av för hackor de heller.

Susanne Alfvengrens och Mikael Rickfors Som stormen river öppet hav fungerar rätt bra på danska med. Undrar hur den finska versionen låter...

Tandläkareskräck, då måste det vara Little shop of horrors.

Sara Varga med Spring för livet från Melodifestivalen 2011.

Med det är krysset löst och förhoppningsvis inklickat snart (jägarnswifi). Tack alla som var med idag. Den ömma modern och jag önskar er en riktigt fin helg. Nu drar vi strax till Boden i jakt på en tändstickstavla av Bodens fästning.

Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka, då löser jag krysset i Ö-vik.


snabbgenomgången
L 5 My Way
V15 Petronella
V12 Plaskeby
V 1 Snowstorm
L13 Bella
L10 Kazoo
L 4 Olin
L11 Skåne
L 2 Old
L 8 Clamp
V14 Alp
V 7 New
V 5 Order
L 9 Öppet
L 1 Shop
L 3 Sara

112 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från ett halvmulet Limhamn där termometern visar +18C. Efter krysset tar jag dagen som den kommer samt fortsätter att pack lite inför flytten den 14:e juli. Jag har nämligen beställt ett stort flyttpaket (packning, flyttning, uppackning och flyttstädning) så det är småsaker såsom prydnadssaker, dvd´er och cdskivor som jag packar ner.

lasse sa...

Godmorgon !
Instämmer med Christer angående vädret, halvmulet, 18 grader. Efter krysset ska jag iväg och göra små inköp.
I tisdags blev allt med stugan klart, så nu är det problemet löst. Sedan ikväll bir det fotboll.

Vonkis sa...

Christer
Skönt att slippa göra den stora packningen själv, för att inte tala om flyttstädningen.

lasse
Är pausen i EM över nu?

Vilket lag tror du vinner hela turneringen?

Vonkis sa...

Här är det molnigt och det har börjat smådugga lite.

Lena sa...

Morrn från husvagnen. Mulet men termometern visar 20,7 grader. Välkommen till Luleå. Vonkis 😎, hoppas ni får en fin upplevelse. Gör ett besök i Gammelstads kyrka och kyrkby, där finns också friluftsmuseet Hägnan👍

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett mer normal tempererat Björkhagen. Kvällen och nattens regn rensade luften ordentligt ,30˚ var lite för mycket för mig.

Vonkis sa...

Lena
Tackar tackar. Vi har bokat biljetter till den guidade visningen på Gammelstad på måndag. vi hade bokat räkkryssning i kväll men den fick vi tyvärr ställa in.

Vonkis på mobilen sa...

Nätverket krånglar så jag kommer nog hamna på efterkälken med inläggen.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från et molnligt Norge (efter 3 dagar med sol och värme mellan +20 til +30 grader varmt)

I dag är det bara +15, rätt skönt ändå, fast det kommer säckert regn utpå dagen!

Vonkis sa...

Anna Wärn
ja hjälp, vid sådana temperaturer är det barajobbigt.

Anders sa...

God Morgon !
Idag blir det slappa och låta foten fortsätta läka , fotboll lär man väl titta på.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Lite härligt ändå med skiftande väder, då hinner man inte bli less :-)

Anders
Tur du inte behöver vara med och spela.

Anders sa...

Vonkis : ha ha ha nu var du lite skoj... men håller med vill nog inte spela boll med foten just nu (fast jag spelar lite med hunden) .) :)

Annis sa...

Whoop whoop, idag är jag med.
Sedan väntar ihoppackning för en tur till båten och avkoppling där tills imorgon.
Vonkis; håll utkik efter rariteten tänstickstavla av bodens fästning idag då 😆

Lena sa...

Synd på räkkryssningen då ni inte får uppleva vår vackra skärgård

Vonkis sa...

Anders
😂

Annis
Ha ha ha. Vet du, jag tänkte faktiskt att de borde sälja sådan i souvenirbutiken, som jag tar för givet finns.

Petra sa...

God morgon, idag är det lite svalare än vad det har varit i veckan.

Vad fint det blir på din lilla lott Vonkis.

Jag har och dottern har röjt och städat hemma så nu är det fint hemma, nu ska jag bara njuta av min semester.

Christer sa...

MY WAY

Anonym sa...

My Way

Anders sa...

L-5= MY-WAY

Anna Wärn sa...

My Way

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Västervik! Lite sen in här, men idag försov jag mig inte iallafall. Det gjorde jag förra veckan!

Lewisia sa...

Petronella
PLASKEBY

Anonym sa...

Petronella Plaskeby

Annis sa...

Hon bor i Plaskeby

Anders sa...

V-15= Petronella
V-12= Plaskeby

Jo sa...

Snowstorm

Christer sa...

SNOWSTORM

Anonym sa...

Snowstorm

Anna Wärn sa...

Pertonella i plaskeby

Annis sa...

Snowstorm va,

Anonym sa...

Petronella Plaskeby

Kjell Sigbjørn sa...

SNOWSTORM

Vonkis sa...

Petra Linusson
Tack.

Skönt att ha gjort gjort bort röjandet så det blir ledigt resten av semestern.

Jo
Du vet vad vi säger; Bättre sent än ännu senare.

Anna Wärn sa...

Snowstorm

Anonym sa...

Bella

Anders sa...

L-13= B
L-10= KAZZO

Christer sa...

L13 BELLA Ciao

Kenth sa...

Kazoo

Anna Wärn sa...

Bella
Kazoo

Lewisia sa...

Bella
Kazoo

Christer sa...

Stig OLIN

Anonym sa...

Olin

Anders sa...

L-4= OLIN

Anna Wärn sa...

Olin

Anders sa...

L-11= SKÅNE

Anonym sa...

Skåne

Lewisia sa...

Skåne

Stina sa...

Olin

Skåne

Christer sa...

SKÅNE

Anders sa...

The Sounds

Anna Wärn sa...

Skåne

Lewisia sa...

Old

Anonym sa...

Ole

Christer sa...

OLD Mc Donald

Anonym sa...

Old

Anders sa...

L-2= OLD McDonald

Anonym sa...

Inget att gruva sig över. Även små barn klarar det. Bodens fästing är verkligen sevärd

Anna Wärn sa...

Old

Anonym sa...

Det är väldigt fint. Lycka till Gunilla

Christer sa...

Shirley CLAMP

Stina sa...

Clamp

Anonym sa...

Clamp

Anders sa...

L-8= CLAMP

Anna Wärn sa...

Shirley Clamp

Annis sa...

Ovanlig krysskonstruktion idag, många lodrätt och inte så många hjälpbokstäver att få.

Lewisia sa...

Alp

Anders sa...

V-14= ALP

Stina sa...

Alp

Christer sa...

ALP

Anonym sa...

Alp

lasse sa...

Alptoppens ros

Anna Wärn sa...

Alp

Jo sa...

New Order

Christer sa...

NEW ORDER

Annis sa...

New Order

Anonym sa...

New Order

Lena sa...

Tack för det

Lewisia sa...

L9 uppåt?

Anders sa...

V-7= NEW
V-6= ORDER

Anna Wärn sa...

New
Order

Stina sa...

Öppet

Jo sa...

Som stormen river Öppet hav

Anonym sa...

Öppet

Christer sa...

ÖPPET

Annis sa...

Öppet... som stormen river öppet hav

Anna Wärn sa...

Öppet

Anders sa...

L-9= ÖPPET Hav

Anonym sa...

Shop

Anders sa...

L-1= SHOP

Christer sa...

Little SHOP of Horrors

Anonym sa...

Little SHOP of horrors

lasse sa...

Är det från Shop of horrors ?

Lena sa...

Tack anonym

Anonym sa...

Shop ? Vet du hela namnet?

Anders sa...

L-3= SARA

Stina sa...

Sara

Stina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Wärn sa...

Sara

Christer sa...

SARA Varga

Anonym sa...

Sara

Anonym sa...

L3 Sara Varga - spring för livet?

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg. Jag ska fira barnbarnets 9 års dag med surströmming som han önskat till middag 😜

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på weekenden!

Anders sa...

Tack för idag , trots bloggers ovilja att acceptera mina inlägg.

Annis sa...

Tack för idag, speciellt för kazoo!
Önskar alla en fin helg!

lasse sa...

Tack för idag ! Sörs nästa lördag, om Gud vill och byxorna håller !

Anna Wärn sa...

Ha en trevlig helg

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa helg! :)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Anonym sa...

I Sommarnatt; det de sjunger är "ger en skön highway feeling"

Anna Wärn sa...