torsdag, mars 30, 2006

Språkval

I dag har eleverna fått testa olika språk (spanska, tyska och franska) för att de ska kunna välja språk till nästa år. De som inte vill välja nytt språk får välja förstärkt engelska.

Mest spännande var det på franskan.

Läraren berättade om vilka roliga saker de brukar syssla med på hennes undervisning men var sedan snabb med att tillägga att de inte brar gör roliga saker, för undervisningen kan ju inte vara rolig hela tiden.

Va? Sedan när då?

Sedan tog hon upp en av killarna och frågade honom om de pratar arabiska hemma hos honom. Det gjorde de inte, de pratar syrianska.

Då sa hon att nu skulle hon och han låtsas att de var kära (till saken hör att eleverna går i 5:e klass...) och så skulle de hälsa på varandra som man gör i Syrien. Så tog hon tag i honom och pussar så där på sidan om kinden, tre gånger.

Behöver jag säga att killen såg livrädd ut?

Sedan knuffade hon bara undan killen och drog upp en tjej för nu skulle hon visa hur man hälsar på varandra i Frankrike, och så pussade hon tjejen bredvid kinden, två gånger. Sedan fick tjejen sätta sig.

Eleverna, jag och den andra klassläraren såg lika undrande ut.

Vi fattade inte vad som var meningen med allt pussande.

Och hur hon bara kvuffade undan killen när hon var klar med honom... Inte ett tack eller någonting fick han. Bara en knuff...

Konstigt var det, och lite lite roligt också.

I alla fall så här i efterhand.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Visst har jag gjort många dumma saker i mitt lärarliv, men där ligger jag i lä!

Kirtaniya sa...

Wow! Jag undrar hur många som kommer att välja franska...

Andelieb sa...

...å så tar vi på varann..... ;)

Göran Koch-Swahne sa...

Morfar hälsade alltid så, när jag kom - men det var på riktigt!