fredag, januari 18, 2008

Våga Stuffa!

Välkommen till NostalgiBloggen

Vad ska man göra när klockan är (väldigt) mycket och man inte kan sova?

Just det, sätta sig vid datorn och internetta.

Jag ska hålla en lektion om svensk folkdans imorgon och har därför sökt runt lite på det berömda internätet Faktiskt skulle det vara kul att börja dansa igen.

När jag gick i grundskolan kom en herre (vågar inte skriva ut hans nanm men länkar till en artikel om honom här) till skolan och lärde oss olika danser, allt från vals, jenkka och schottis till bugg och lambada. Hjälp vilket liv det blev när vi skulle få lära oss lambada, det var ju en så snuskig dans!

I alla fall.

De här lektionerna, Våga stuffa som de kallades, var väldigt populära och till slut utmynnade det hela till att nästan alla elver från år 4 till 6 från rektorsområdets båda skolor började stuffa på kvällstid. Vi satte oss på en abonerad buss och åkte säkert 30 minuter enkel väg för att lära oss olika folkdaner. En kväll i veckan.

En dans minns jag speciellt, tror att det var en jenkka. Här kommer en lite rörig beskrivning.

Man stod två och två bredvid varandra.

Först sparkade man med(tror det var) högerbenet mot vänster två gånger, sedan med vänsterbenet och höger två gånger. Därefter tog man ett hopp mott varandra, ett hopp från varandra och sedan hoppade man så att man bytte plats (i liksom en halvcirkel, den ena bakom och den andra framför).

Den här delen upprepades och sedan tog man tag i varandra (kan ha varit runt midjan) och snurrade runt.

Eventuellt kan det ha varit en gångtur med i det hela också.

Som sagt var, det blev en rörig beskrivning det här men är det någon som känner igen dansen?

5 kommentarer:

PGW sa...

Näe, vi dansade jenkka på rad, inte i par.

skoggie sa...

haha...jepp, men hade verkligen förträngt det där.. usch.. lite jobbig minnen från det där. Vi fick träna på danser på sigtunaskolan. Jag gick då i sjuan och fick dansa med gymnasiekillar. I och med att jag aldrig kunnat dansa var det skitpinsamt. De där överklasskillarna kunde ju givetvis dansa jättebra. blä!

Bloggblad sa...

Jag minns också att man dansade i rad, höll om midjan på framförvarande, bara så, hela tiden. Jobbigt som tusan.

Men visst är det kul att dansa! Hambo med någon som verkligen KAN!

Vonkis sa...

Fast man stod två och två med sidorna mot varandra i flera rader. Känner verkligen för att börja med folkdans.

Evas blogg sa...

Jenka, oj, oj...den var populär när jag var ung. Jösses vad vi stuffade runt ( i rad). Bra motion med dans men jag är ingen styrdansfantast.