tisdag, juni 17, 2008

Snart på väg!

Välkommen till ReseBloggen

Snart är jag på väg.

Eller snart och snart.

Strax efter åtta imorgon kväll sätter jag mig på tåget mot den kungliga hufvudstaden för att tillbringa natten på Arlanda, om du inte har något bättre för dig är du välkommen att hålla mig sällskap.

Det är mycket jag borde hinna med innan dess, att skriva i bloggen är inte enav de saker jag borde göra just nu.

I morgon är sista arbetsdagen på det här jobbet. Har lite papper att fixa med till dess. Behöver städa eftersom jag inte vill att kattvakten ska få dåndimpen men alla pärmar från jobbet får nog stå framme, har ingen plats för dem. Och disken, herre Je, disken. Packa har jag också hört kan vara bra att göra innan man reser iväg. Och växla pengar.

På tal om att växla pengar...

Jag har under en längre tid haft för vana att lägga alla mina mynt i en yoghurthink för att göra något roligt med vart det lider.

När jag beställde resan till Zürich tänkte jag att pengarna skulle spenderas där.

Sagt och gjort.

Igår kväll kom jag påatt jag ju måste växla pengarna och det ska jag säga er, det var inte så lätt som jag trodde.

Kom hem från jobbet vid 17-snåret idag. Sorterade upp mynten efter valörer i fryspåsar, lade dem i stooora handväskan och begav mig ner på stan.

Svensk kass(a)service - Nej, vi växlar inte mynt till sedlar men bankerna har öppet till 18:00.

Handelsbanken - stängt
SEB - Stängt!
Swedbank - Stängt!!!
Sörmlandsbanken - STÄNGT!!!
Nordea - Öppet!!! Men "vi växlar bara åt våra kunder".

Vad gör man om man har en fasligt många mynt som ska växlas in och man inte kommer hem från jobbet innan nästan alla banker har stängt?

Jo, man går till ICA och får trycka ner de fasligt många mynten i deras myntautomat där vid kassan och får fina sedlar tillbaka.

Så, tack ICA!

5 kommentarer:

Gevalia-U sa...

På Maxi i Skövde finns det en myntautomat i förbutiken. Man bara tömmer mynten och får ett kvitto att lösa in i kassan. Fast det är ju lite långt till Skövde :)

Morgondimma sa...

Fast vi kunde ju bjuda på kaffe. :)

Vonkis sa...

Gevalia-U och Morgondimma
Hade jag bara vetat om det tidigare så...

Andelieb sa...

Skövde har mycket bra på meritlistan ;-)

ICA är inte sumt det heller, faktiskt.

Andelieb sa...

*sumt = så dumt, om du undrar. Det var ett nytt ord som jag uppfann....för sisådär 15 sekunder sedan enbart för dig, vonkis. Enjoy! ;-)