lördag, februari 27, 2016

Melodikrysset vecka 8 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon alla löjlisar och ni andra som smyger in!
Jag hoppas ni har haft en bra vecka. Själv har jag haft ett väldigt skönt lov.

En av mina favoritdisneyfilmer är Den lilla sjöjungfrun, främst beroende på sjöhäxan Ursula som är helt fenomenal. I den svenska versionen fick Under the sea heta Havet är djupt.

Fint med en julsång så här tio månader innan årets jul är över.
Jag gick mig ut en afton
uti en lund så grön
Jag gick mig ut en afton
uti en lund så grön
Där mötte mig en flicka
så fager och så skön, skön, skön,
där mötte mig en flicka
så fager och så skön


Carole Kings It might as well rain until september fick den svenska titeln Jag önskar att det alltid vore sommar.

Klassisk filmmusik från krigshärjad europeisk huvudstad. Musiken kom från filmen Den tredje mannen och enligt löjlisen Roger utspelas den på nöjesfältet Pratern i Wien, Österrike.

Det var Petter som framförde sin version av Lill-Babs Tuff brud i lyxförpackning.

Och så lite Evert Taube (ET) genom Rosa på bal.

Sjätte gången Sanna Nielsen tävlade i Melodifestivalen var 2011 med låten I'm in love. Eric Saade vann och Sanna slutade fyra.

Born in the USA kommer verkligen inte till sin rätt i instrumental version...

2010 tävlade Kalle Moraeus och Orsa spelmän i Melodifestivalen med fina låten Underbart. Tyvärr åkte de ut i Andra chansen mot Jessica Andersson.

Still loving you med Scorpions, det var inte går inte. De kommer från Tyskland som har landsbeteckningen de.

Nej men, signaturen till Goda Grannar. Med Iris och Pierre. Och I am a donkey. Serien finns på Öppet arkiv.

Max Raabesh version av Britney Spears Ooops i did it again var verkligen märklig.

I och med det var dagens kryss löst och inklickat. Nu håller vi tummarna för att någon av oss vinner nästa lördag. Ta hand om er så sörs vi då.

Snabbgenomgången
V 1 Sjöjungfru
L 3 Ut
L 2 Önskar
V10 Pratern
L 9 Petter
V11 ET
V12 Rosa
V 7 Sanna
L 8 Nielsen
V15 In
L 5 USA
V 6 Orsa
L 1 Scorpions
L13 De
L 4 Grannar
V14 Spears


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

155 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett soligt -1 gradigt Kungsladugård. Det låter skönt att ha varit ledig en vecka! Idag räknar vi till inte mindre än fyra Py-chanser! I eftermiddag åker Frölunda till Ö-vik för att möta Modo i SHL!

Vonkis sa...

Peter Larsson
Det är väl bara att gratulera Frölunda redan nu då till 3 poäng...
Med tanke på hur länge sedan det var Py var med borde hon få vara med i alla fall två gånger idag kan jag tycka.

Vonkis sa...

Olle B är ju på semester även denna vecka men innan han åkte förberedde han för sammanfattningarna. Jag tar och lägger ut den här veckans här så kan kanske någon ta hand om den uppgiften idag.

VÅGRÄTT
V1/
V6/
V7/
V10/
V11/
V12/
V14/
V15/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/
L5/
L8/
L9/
L13/

Aurora sa...

Godmorgon!
Så ovanligt roligt med gott om Py-platser, jag röstar för V15. Ska skaka igång kökspersonalen, återkommer..

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett soligt Höljes. Kyligt nu på morgonem -11 men kommer att bli skönt senare. Korvgrillnng ute står på dagens schema

Unknown sa...

God morgon från ett kallt - 11,5 C, men soligt och vackert Torsång i Dalarna.
Idag kommer Py absolut med i krysset, även Palmen får nog komma in på något hörn.
Lycka till alla kryssare.

Aurora sa...

Jag tar hand om sammanfattningen i Olle's frånvaro, Vonkis.

Bettan sa...

Godmorgon, vikarien är på plats

Olle B sa...

God morgon alla kryssarvänner.
Vaknar upp till en strålande morgon i Playa Ingles.
Redan +18 grader i skuggan.
Jag får se om det blir något bad idag. (Har dragit på mig en rejäl förkylning)
Men före det skall jag försöka hänga med på melodikrysset.
Problemet är att nätverket slänger ut mig titt som tätt.

lasse sa...

Godmorgon från ett "rosa" Gävle. Gissa varför ???

Olle B sa...

Handlar säkert om Mello.

Vonkis sa...

Aurora
Ska vi gissa att Eldemannen förstör Py på V15 det förstahan gör?

Yvonne Persson
Om en får grilla korv kan en ju nästan stå ut med -11 grader :-)

Åke Finn
Så länge det inte är Palmen som ska illustrera Py så är jag nöjd.

Aurora
Toppen!

Bettan
Härligt!

Aurora sa...

Ok, Hej Bettan - jag vill inte knuffa ut dej, så ta du sammanfattandet så kliver jag in om det mot förmodan skulle behövas en vikariesekond.

Unknown sa...

Godmorgon. Flunsan har lagt sig, är på banan igen. Ut sen i fina vädret. Vårkänning.

Unknown sa...

Morrning. Soligt o fint Värmland, kvicksilvret kryper sakta uppåt från -7...

Vonkis sa...

Olle B
Härligt med värmen men tråkigt med förkylningen. Hoppas den går över innan hemfärden.
Jag har hötte med fingret åt nätverket så förhoppningsvis ska det sköta sig nu.

lasse
Tror som Olle B att det har med att göra med att Melodifestivalen är i stan.

Janne sa...

God morgon från GBG idag blir det svenska cupen på cmore kanal kl.1400.

T sa...

Drop... drop... drop...... drop-in:ar jag

Bettan sa...

Oj Aurora, såg inte ditt inlägg först

Ina sa...

God morgon från ett -22gradigt Norrbotten. Det är SOL där ute, äntligen vi har fått nog med snö, nu räcker det och blir över, minst 70cm. Lycka till

Aurora sa...

Det är luuuugnt, Bettan - jag erbjöd mej innan jag insåg att du skulle vara med idag. Jag är helt nöjd med att du är Olle #2.

Eva sa...

God morgon alla kryssare!
Mulet och -7 i Brunflo men det ska bli sol om timmar:)

Aurora sa...

18:30 - ställer in påminnelseringning! Heja Py!

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt Partille. Idag står det städning, handling m.m på schemat.
Nu börjar vårkänslorna infinna sig. Har varit ett underbart väder i veckan och jag har förmånen att vara ute varje dag i jobbet.

Masen sa...

God morgon från Dalarna. -7 och strålande sol, en härlig dag mao.

Vonkis sa...

Sonja Björk
Skönt att du mår bättre. Har hört att årets influensa är riktigt segdragen.

kent hasselgren
Uppåt är rätta vägen.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås!
Har fått sovmorgon och frukost på sängen, så jag stannar kvar i sängen under krysset också! :)

Unknown sa...

Nu drar han nog mej i vinstlistan

Masen sa...

Sjöjungfru

Unknown sa...

Sjöjungfru

Petra sa...

sjöjungfru

Unknown sa...

Här springer Väsby in med ordet Sjöjungfru. Härligt solsken och några grader plus.

Unknown sa...

Godmorgon från Norrköping. Vi ligger i soffan och löser krysset. /Christian och Anna

Vonkis sa...

Janne
Väldans vad mycket fotboll det är redan i februari.

T
Välkommen :-)

Ina
Skönt med sol, det är ni värd :-)

Eva
Om en bara vet att solen är på ingående så klarar en lite mulet :-)

Aurora
Hej hopp!

Petra Linusson
Städning ska det bli lite av här med. Visst har det varit fint väder den här veckan och nu i helgen ska det tydligen fortsätta att vara soligt.

Masen
Har du påbörjat årets paprikaodling?

Janne sa...

strötittar på Tjejvasan på TV

Masen sa...

Ut

Unknown sa...

Ut

Petra sa...

ut

Masen sa...

Vonkis:
Ska jag odla paprika?

Vonkis sa...

Jo
Härligt med lång morgon i sängen.

Nils Johan Rydell
Tur att det inte var en sjöjungfru som försökte sig på att springa...

Christian Berggren
Låter härligt det med :-)

Vonkis sa...

Masen
Nej men så pinsamt. Jag tänkte på Åke Finn med paprikorna! Såry!!!

Unknown sa...

Men jag har påbörjat paprikasäsongen!

Masen sa...

Vonkis:
Blev lite fundersam där. Min devis är: allt som inte drar bensin är slöseri med tid.

Masen sa...

Önskar

Yvonne Persson sa...

Önskar

Petra sa...

önskar?

Vonkis sa...

Masen
Ha ha ha ha ha

Unknown sa...

Önskar

Unknown sa...

Frugan fyllde 75 häromdagen så i kaffepausen snart blir det Budapestbakelse.

Janne sa...

Nordgren van tjejvasan

Unknown sa...

Station ?

T sa...

Segt idag

Vonkis sa...

Var det inte en europeisk huvudstad? Missade lite av frågan.

Roger sa...

Pratern

prettygutegirl sa...

Teatern ?

Masen sa...

Petter

Unknown sa...

Petter

T sa...

Petter

Vonkis sa...

Åke Finn
Åh så gott!

Petra sa...

Petter

Roger sa...

Wien, Österrike alltså

Unknown sa...

Petter

Unknown sa...

Petter

Unknown sa...

Jag tror det var filmen Tredje mannen som hade en scen från jv-stationen

Roger sa...

Filmen är Tredje mannen, utspelas på nöjesfältet Pratern i Wien, Österrike, Europas kulturella centrum fram till ww2

Vonkis sa...

Åke Finn
Tack så mycket för Tredje mannen.

prettygutegirl sa...

Berlin med lizz m cabare ?

Aurora sa...

Helt rätt, Roger.

T sa...

jag skrev längtar men menade önskar, men det har ni väl redan räknat ut att jag menade

Janne sa...

Jag tror pratern är nöjesfältet? .

Unknown sa...

Nej där var jag helt fel ute!

Masen sa...

Roger har nog rätt med Pratern till L10.
Själv kommer jag nästan bara ihåg att de höll till i kloakerna. Men det går ju inte in.

Masen sa...

ET
Rosa

Unknown sa...

ET
rosa

Petra sa...

Evert Tube, ET, Rosa

T sa...

Evert Taube, ET alltså Och.....

Yvonne Persson sa...

Evert taube och rosa på bal

Unknown sa...

- Vad är impotens pappa?
- När jordens dragningskraft är större än kvinnans.

Unknown sa...

Tack Roger för det korrekta svaret!

T sa...

.... men segt är det....

Unknown sa...

Hahaha

Bettan sa...

Halvtid

VÅGRÄTT
V1/ Sjöjungfru
V6/
V7/
V10/ Pratern
V11/ ET
V12/ Rosa
V14/
V15/

LODRÄTT
L1/
L2/ Önskar
L3/
L4/
L5/ Ut
L8/
L9/ Petter
L13/

Roger sa...

😊

T sa...

v10 Pratern..... lite sent , jag vet!

T sa...

vilken tur att jag inte tog hand om uppdateringen idag som stand-in åt Olle B. Tack Aurora!
v12 Rosa så klart, fast lite sent

Masen sa...

Sanna Nielsen

Unknown sa...

Sanna Nielsen

Aurora sa...

Där sprack V15, men L13 är kvar!

T sa...

Sanna Nielsen

Masen sa...

L5 USA?
L4 Grannar?

T sa...

Oj oj oj....

Bettan sa...

Verkar stämma masen

Masen sa...

In USA

Petra sa...

in usa

Unknown sa...

In
USA

T sa...

Born in the USA

Unknown sa...

In
USA

Masen sa...

Orsa

T sa...

Orsa

Unknown sa...

Orsa

Unknown sa...

Orsa

Petra sa...

orsa?

T sa...

Olle B, han har det bra, han.... 18 gr C

Unknown sa...

ORSA där är frugan född och uppvuxen.

Bettan sa...

Smög in sig ett fel i halvtid, så jag tar en ny nu

VÅGRÄTT
V1/ Sjöjungfru
V6/ Orsa
V7/ Sanna
V10/ Pratern
V11/ ET
V12/ Rosa
V14/
V15/ In

LODRÄTT
L1/
L2/ Önskar
L3/ Ut
L4/
L5/ USA
L8/ Nielsen
L9/ Petter
L13/

T sa...

Behöver en Aspirin idag utan att vara bakfull..... störande grannar som höll mig vaken hela natten...

Unknown sa...

Här i huset dunkar det nu, dovt......

T sa...

Har inte vågat tjuvtitta på sådant jag inte kunnat, men det mesta har jag kunnat med hjälp av frugan

Masen sa...

Scorpions
de

Anonym sa...

L1 Scorpions L5 DE

Unknown sa...

T/ Det är bra med en kunnig kona!

T sa...

Aj

Unknown sa...

Scorpions
De

Anonym sa...

L13 DE

Anonym sa...

scorpions tyskland DE

Unknown sa...

Bästa låten idag

Unknown sa...

T störande grannar är bland det värsta som finns.

Aurora sa...

Jahapp, då blir det till att hålla tillgodo med radions Jukebox då.

Unknown sa...

Sonja B/ Håller med men Tabe går inte av för hackor heller.

Unknown sa...

Nä han duger

T sa...

Scorpions

Unknown sa...

Grannar

Unknown sa...

Grannar

Unknown sa...

Grannar

Masen sa...

Japp!
Grannar

Vonkis sa...

Fyra chanser om inte. Den där Eldemannen alltså...

Annis sa...

Undrade just vilka GRANNAR det blir på L4 :-)

T sa...

... och .de
Ja, ni märker själva hur segt det är...

Masen sa...

Spears

Unknown sa...

Speers

Aurora sa...

Tyvärr kan jag inte hitta Babbens version ur REA på You Tube....

Jo sa...

Spears (Britney)

T sa...

Britney Spears

Jo sa...

Den var ju fantastisk! :)

Unknown sa...

Gick sådär idag... Ska inte hålla på med ADS-B samtidigt. Det är tydligt!

Unknown sa...

Spears sorry
Ha en skön vecka så hörs vi nästa lördag.

Unknown sa...

Tack för idag

Masen sa...

Ja men då så... Inklickat och klart.
Tack för idag! Sörs!

Bettan sa...

Då va det klart för idag!! Sörs nästa lördag!!

VÅGRÄTT
V1/ Sjöjungfru
V6/ Orsa
V7/ Sanna
V10/ Pratern
V11/ ET
V12/ Rosa
V14/ Spears
V15/ In

LODRÄTT
L1/ Scorpions
L2/ Önskar
L3/ Ut
L4/ Grannar
L5/ USA
L8/ Nielsen
L9/ Petter
L13/ DE

Unknown sa...

Tack för idag kryssarvänner, sörs nästa lördag. I eftermiddag hejar vi på Frölunda och Häcken!

T sa...

v1 Snöjungfru kom jag på till sist. Bättre sent än aldrig. Segt är det...

Petra sa...

Tack för idag. Idag tycker jag det var lätt.
Sörs nästa vecka

Aurora sa...

Jag fortsätter leta... eller också får jag köpa alla DVD'er som finns för REA. Vill se Babben i den knallröda lackoverallen när jag har tråkigt nå'n gång..

Unknown sa...

Tack för idag. Nu blir det gymmet.

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka!

lasse sa...

Sörs vänner !

Olle B sa...

Tack för idag alla. Nätverket har inte varit snällt idag.
Omstart av radioljudet har behövts ungefär en gång i minuten.
Nästa lördag är jag nog med hemifrån. Där fungerar det lite bättre.
Vi sörs.

Vonkis sa...

Aurora
Det låter som något det!

Vonkis sa...

Vi sörs nästa lördag så ta hand om er.

Olle B
Mäh, jag som hötte med fingret och allt.

Janne sa...

Tack Vonkis ,Bettan och ni andra vi sörs nästa kryss jag hejar på GAIS när dom möter ÖSK har spelat i GAIS pojklag en gång i tiden.

Annis sa...

Tack Vonkis och resten av kryssgänget för att ni gör det här till en fin plats att hänga på lördagar kl 10.03 :-) Ha en fin helg!

T sa...

När jag läser alla kommentarerna i efterhand verkar det vara rörigt idag, eller är det jag som rört till det, för segt var det också. Tack vonkis och alla andra X-proffs!

Vonkis sa...

Janne
Tack själv. Och lycka till till GAIS.

Annis
Tack detsamma!

T
Det kan vara så att några lyssnar på radion och några på webbsändningen, då kommer frågorna lite i otakt. Eller så är de du som rör till det ;-)

tingeling sa...

Hej Vonkis o alla andra "Melodikryssare".
Vad gäller visan "Jag gick mig ut en afton uti en lund så grön . ." så är den ringleken minst lika vanlig vid dans kring midsommarstången.
Lycka till med dina odlingar, låter speciellt spännande med tomatskivorna!

Mvh
Inga-Lill Winell

Vonkis sa...

tingeling
Där ser en. Jag har bara hört visan vid jul så nu lärde jag mig något :-)

Och tack för lyckönskningen.