lördag, februari 27, 2016

Melodifestivalen 2016, Gävle

Välkommen till MelodifestivalBloggen   

Fjärde och sista deltävlingen. Efter ikväll är det bara Andra chansen och finalen som är kvar. Det går fort när en har roligt. Och roligt har vi ju haft, även om förra veckans tävling lämnade en del att önska.

Jag missade faktiskt inledningen ikväll, maten blev lite sen men god var den så vi överlevde allihop!


01. EclipseRunaways
Ganska typisk mellorock med lite 80-talsinslag. Den skulle kunna vara temat i en sporthjältefilm. Sedan är det ju inte fel med en sångare som kan sjunga i den här tävlingen.

02. Dolly StyleRollercoaster
Två tredjedelar av gruppen (Polly och Molly) har blivit utbytt sedan förra året.
Gissar att barnen kommer gilla det här, både själva låten men även de lysande skorna.
Lilla A tycker det är svårt att sjunga med, de sjunger för fort.

E undrar om Dolly Style är ungdomar eller vuxna. Det kan en ju fråga sig.

03. Martin StenmarckDu tar mig tillbaks
Årets andra tidigare vinnare (Tommy Nilsson var den första) som tävlar i år. Räknar med att den här kommer spelas en del på P4 under det kommande året och att Stenis kan ta sig vidare till den andra röstningsomgången.

Känner igen melodin väldigt mycket, speciellt i frasen höj musiken höj ditt glas, är det inte Peter LeMarcs Starkare än ord? Men det är lånat ganska mycket av A whiter Shade of pale också och The worlds greatest.

De kan ju ta och skippa Gardells schlagerskola efter Sarah Dawns fina genomgång av ballader.


04. Linda BengtzingKiller Girl
Å nej.
Lilla A tycker att hon ska gå till Andra chansen.
Här kan ni läsa om varför Linda har snaggat sig.

05. FransIf I Were Sorry
Verkar vara en publikfavorit a la Robin Bengtsson i den första delfinalen. Själv stör jag mig oerhört på uttalet och rimmen i refrängen (saari, glari, staari).

Bebisen i sällskapet sjunger med...

Stora A hävdar att det här är årets sämsta sångare, till och med sämre än Samir och Viktor.

06. PanetozHåll om mig hårt
Kvällens glädjebomb. Påminner lite om Cobrastyle i början. Kan funka som spinninglåt.

07. Molly SandénYouniverse
Favorit att ta hem hela tävlingen. Tydliga referenser till Euphoria tycker jag. Det händer ju inget i låten, det känns bara väldigt pretto.

Ok, Molly, Frans, Martin, Panetoz och kanske Dolly Style vidare till andra röstningsomgången.

Tror på Molly och Frans direkt till finalen men Molly kan bli slagen av Panetoz.

Så härligt, kärleken frodas för Lasse. Lasse och Carl-Magnus.

Gina!!! Taskigt men på ett underbart sätt.

Vidare till andra omgången
Dolly Style, jaja
Eclipse, oj då
Panetoz, bra
Molly, ok
Frans, ok

Då gissar jag på Frans till finalen, hoppas att han får sällskap av Panetoz men befarar att Molly tar den andra platsen. Den av de två får nog sällskap till Andra chansen av Eclipse, har svårt att se Dolly Style vidare, inte ens barnen här är övertygade.

Och skippa Gardells schlagerskola nu.


I den här mellanakten som heter Hela Sveriges sång sjunger Sarah Dawn Till Österland vill jag fara på hebreiska och Gina sjunger Jag vet en dejlig rosa på arabiska. Jon Henrik jojkar Vi är starka.
Ska vi gissa att Siewert Öholm kommer rasa över det här i Expressen imorgon?

Jag undrar om riksdagsmännen Fredrik Malm (L) och Hanif Bali (M) reagerade lika starkt när Zlatan ändrade på nationalsången i Volvoreklamen.

Jag säger som The MegaBitch

Nazisterna i Ultima Thule fick fucka upp nationalsången fullständigt utan ett pip från högern Men Gina hatas över bara tanken på det?

Först fick vi höra början av Heidenstams Sverige. Hur kan någon bli upprörd över det här? Jag sitter och ryser för det är så fint. Nästan lika fint som när GladaHudik teatern sjöng Kents Sverige 2010 och 2013 när vi fick en teckentolkad version av Euphoria av elever från Manillaskolan och Adolf Fredriks musikklasser tillsammans med Loreen.

Till Finalen
Molly Sanden, helt ok men lite tråkigt.
Frans, väntat men jaja. Nu kan han vara Saari i Friends arena.

Till Andra chansen
Dolly Style, MEN! SLUTA!!!
Panetoz, bra!

Uppvuxen i England, ändå så taskigt uttal att de måste skriva på väggen bakom honom vad han sjunger.

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

29 kommentarer:

Unknown sa...

Vi får hoppas på lite bättre låtar ikväll så att Sverige har någon chans i Eurovision!

Olle B sa...

Nu försöker jag igen. Hoppas du kan säga till nätverket att sköta sig.
Själv ligger jag med dubbla filtar och "paddan" bredvid, förkylning på semestern är inte roligt. Idag verkar det vara ett höjdarteam som programledare.

Vonkis sa...

Peter Larsson
Chans och chans, vi behöver ju inte vinna i år igen men det vore ju bra om vi slapp att skämmas i alla fall :-)

Olle B
Jag har hötte med pekfingret mot nätverket igen och visat att jag verkligen menar allvar den här gången.

Olle B sa...

Har inte hört något i förväg. Men Eclips tilltalade mig.

Olle B sa...

Dolly Style nääää inte min stil. Barnsligt. Men kanske är man för gammal.

Olle B sa...

Lugn fin ballad men ingen vinnare.
Martin Stenmarck – Du tar mig tillbaks

Anonym sa...

Här gillar vi Martin. Men vi vi är ju 40 o 50 talister men även en 80 talis (men hon har träffat Martin o kanske röstar på personen) :-)
//Marianne

Olle B sa...

Linda Bengtzing – Killer Girl
Typisk Bengtzinglåt med ny text.
Nääää.

Vonkis sa...

Stenis bäst så här långt...

Anonym sa...

Frans är inte så tokig. Heller.
Men Bengtzing har ju samma melodi på alla låtar.
Var det tjejernas kväll förra veckan så blir det nog killarnas i kväll.
// Marianne

Olle B sa...

Frans – If I Were Sorry
Lite annorlunda låt.
Går nog till andra chansen.

Anonym sa...

Jag har stora förväntningar på Molly

Vonkis sa...

Olle B
Med tanke på publikstödet befarar jag att han går direkt till finalen.

Anonym sa...

/Storasyster:)

Olle B sa...

Hittills så vill jag inte se 2 och 4 vidare till andra omröstningen.
Panetoz – Håll om mig hårt
Tyckte jag var bra.

Unknown sa...

Överlag lite bättre i kväll än tidigare, jag tror på Eclipse och Molly Sandén!

Olle B sa...

Molly Sandén – Youniverse
Bra låt men känns som man hört den förut.

Olle B sa...

Verkar som SVT-play fungerar bättre än WEB-radion. Inte ett stopp hittills.

Olle B sa...

Vår favorit är nog Eclips.

Vonkis sa...

Min favorit verkar vara Panetoz.

Anonym sa...

Vår favo, Stenis åkte ut :-)
Nu håller vi på Frans o Molly. Men även Panetos.
Vi funderar på om det i alla finaler är de älsta som åkt ut ?!

//Marianne

Olle B sa...

Hoppas nu att det är Dolly Style som blir utröstade.

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
Tror att David Lindgren är äldst i finalen.

Olle B
Håller med, ut med dem.

Anonym sa...

Bästa mellanakten alla program!
Molly, väntat resultat.
//Marianne

Olle B sa...

Verkar som min telefon lever ett eget liv. Skickar meddelanden som jag redan skickat.

Vonkis sa...

Olle B
:-)

Olle B sa...

Man får inte alltid som man vill.

Anonym sa...

Ok de som gick direkt. dolly... Näääääää
//Marianne

Vonkis sa...

Det var det. Tack för ikväll hörni.