lördag, februari 13, 2016

Melodifestivalen 2016, Malmö

Välkommen till MelodifestivalBloggen   

Snygg början även den hör lördagen. Första gången Charlotte Perrelli var programledare sjöng hon Flickorna från Småland med Lena Ph.

Undrar vad mer Charlotte hade sagt i "samtalet" med Gina om hon varit programledare ikväll...

Femåringen blir förtvivlad när han inser att Samir och Victor inte är med i kvällens tävling.

01. David LindgrenWe are Your Tomorrow
Känns det inte väldigt 2008 med lasershow i numret?
Nja, rätt intetsägande. David kan nog få svårt att gå direkt till Friends.

02. Victor och Natten100%
Tydliga influenser av Oskar Linnros och Daniel Adams-Ray och det är ju inte dåligt.

03. Molly Pettersson HammarHunger
Ska vi kalla det handografi?
Mollys röst går verkligen inte av för hackor men hon förtjänar en bättre låt.

Gina! Hur bäst är hon inte?

04. IsaI Will Wait
Men så snyggt det här var, både sångmässigt och nummermässigt. Det gör inget att jag hörde både Hallelujah och Euphoria.

05. Krista SiegfridsFaller
En glad poplåt. Om en kan gå vidare på glädje så ligger Krista bra till. Men vi förstår inte riktigt kopplingen till racing.

06. Patrik Isaksson, Tommy Nilsson och Uno SvenningssonHåll mitt hjärta hårt
Vi började med att konstatera att alla tre gjort reklam för Pripps Blå. Och att det här var dåligt.

Det är fint med kärlek i Melodifestivalen, extra kul i dramatentappning.

07. WiktoriaSave Me
Så jäkla häftigt med dräkten. Och låten var rätt bra. Och att hon sjunger så bra.

Femåringen ska rösta på David, åttaåringen på Wiktoria.
Jag gissar att gubbarna och Victor och natten åker nu.

Jo, vi låter Charlotte sjunga om snabbreprisen istället för att tala fram informationen, då räknas hon inte som programledare.

Vidare till andra omgången
Krista, helt ok.
Wiktoria, kul!
David, ok.
Isa, kul!
Molly, kul!

Nu hoppas jag på Isa och Wiktoria direkt till finalen och att Molly tar sig till Andra chansen. Gissar att hon får sällskap av David men det känns hugget som stucket om det blir han eller Krista som tar den andra platsen dit.

Till Finalen
David Lindgren. Jag skyller på patriarkatet.
Wiktoria, Ja!

Till Andra chansen
Molly Pettersson Hammar, helt ok.
Isa, också ok men hon hör hemma i finalen.

Det var det. Hade gärna bytt plats på David och Isa men schlagersmaken är som röven. Klöven.

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

41 kommentarer:

Olle B sa...

Gina är bäst!

Vonkis sa...

Olle B
Det är hon sannerligen!

Anonym sa...

Gina överraskar verkligen med båd sång- o danskunskaper. Kanonöppning.
//Marianne

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
Hon släppte en singel för ungefär ett år sedan.

Olle B sa...

01. David Lindgren – We are Your Tomorrow
Frugan säger: Tråkig låt.
Själv tyckte jag hyfsad.

Olle B sa...

02. Victor och Natten – 100%
Låter som vi hört den förut.

Vonkis sa...

Olle B
Han hade behövt mer tryck i produktionen, David alltså. Victors låt fick mig på bra humör.

Olle B sa...

03. Molly Pettersson Hammar – Hunger
Sjunga kan hon.
Går nog vidare direkt till final.

Olle B sa...

04. Isa – I Will Wait
Det här gillar jag.
Gun (Frugan) säger tråkigt.

Anonym sa...

Kören bakom Isa påminner om något, men kan inte komma på vad.
Kanske andra chansen.
// Marianne

Olle B sa...

05. Krista Siegfrids – Faller
Känns som dansband (Och det gillar jag oftast inte).
Gun säger enfaldig text.

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
Kan det vara Euphoria eller Hallelujah du hör?

Olle B
Huvva, inte dansband.

Olle B sa...

06. Patrik Isaksson, Tommy Nilsson och Uno Svenningsson – Håll mitt hjärta hårt
Vet inte vad jag ska tycka, men..... nääää.
Gun säger ähhh "gubbar"

Olle B sa...

07. Wiktoria – Save Me
Varför inte! Inte tyckte vi det var dåligt i alla fall.

Anonym sa...

Det är nog Helleluja som jag hör. Såg en symfoniorkester och en stor kör, när jag hörde bakgrunden...
Är det tjejernas kväll i kväll?
// Marianne

Vonkis sa...

Olle B
Hon var riktigt bra.

Anonyma Marianne
Jag hoppas det.

Olle B sa...

Jag tror att 5 och 6 åker ut nu i första omgången.

Vonkis sa...

Olle B
Jag tror 2 och 6 åker.

Anonym sa...

Får Charlotte inte vara programledare?
Har inte följt med, men är det något med PR?
//Marianne

Olle B sa...

Vonkis du brukar ha rätt.

Olle B sa...

Marianne/
Den 13 februari skulle Charlotte Perrelli ha stått på Melodifestivalens scen som ansiktet utåt för SVT:s stora flaggskepp.

Samtidigt bryter hon mot public service-bolagets strikta regler om att programledare inte får synas i reklamsammanhang

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
Eftersom hon gör reklam för ett telefonabonnemang fick hon inte vara programledare, så nu är hon "huvudartist" eller ngt liknande istället.

Olle B
Hoppas jag har det ikväll med.

Olle B sa...

Vonkis/ Jag missade direkt.

Olle B sa...

Vonkis/ Vad var det jag sa. Du har rätt som vanligt.

Vonkis sa...

Tjoho!

Anonym sa...

No är du tillbaka med dina gamla takter 😊
Var bara uppvärmning förra veckan?
// Marianne

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
Skyller på att jag distraherades av magen förra lördagen.

Olle B sa...

Håller med dig Vonkis.
Hoppas på Isa och Wiktoria till final.
Sen tror jag på David och Molly till andra chansen.

Anonym sa...

Hoppas också på Isa och Viktoria.
// Marianne

Vonkis sa...

Jäkla patriarkatet.

Olle B sa...

Tror du det beror på det. Tror nog mer på kändisskap.

Anonym sa...

Nu blev det tokfel 😟, skulle ju vara Isa OCH Viktoria.
Tack Olle för infot tidigare.
// Marianne

Vonkis sa...

Olle B
;-)

Olle B sa...

Blev ganska rätt ändå. 😟

Bloggblad sa...

Du har ju verkligen stenkoll. Skulle platsa i tv-soffan med mitt barnbarn och hennes far. Jag bara slötittar. Gillar spexen med Gardell och skådisarna. Tycker att Gina är kanonbra!

Vonkis sa...

Bloggblad
Tackar.
Anser själv att jag borde få överta Björkmans ansar att plocka ut alla tävlingsbidragen till tävlingen.

Anonym sa...

I vart fall ett rätt. När det stod klart att Viktoria gick direkt, så säger Gubben, "Då är jag nöjd! Bra med ungt blod i tävlingen och hon KAN ju sjunga!

// Marianne

Olle B sa...

Har du frågat SVT??
Du kanske har varit med i något reklaminslag och därför är diskad.

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
:-D

Olle B
Ja jägarns, där sa du något. Måste genast kolla upp det.

Angelica sa...

JAg hade verkligen sett fram emot Tommy, Patrik och Uno men låten var så tråkig! :(

Jonna sa...

Tyckte att Tommy, Patrik och Uno var de bästa! Mitt hjärta håller låten hårt ännu efter en vecka. Jaså, har alla av dem gjort reklam för pripps blå? Alla alltså. Nykteristen i mig hytter ett pekfinger, som musikhjärtat sen inte bryr sig om. Men ändå: Nej till alkoholreklam från mig.