lördag, februari 20, 2016

Melodikrysset vecka 7 2016

Välkommen till KrysBloggen

God morgon Löjlisar och ni andra som hittat hit.

Idag håller jag tummarna för vår enda Py-chans, och att kvällens delfinal i Mello inte gör oss besvikna.

Jag hänger hennes foto upp och ner var med i Galenskaparna och After Shaves program En himla många program.

Fina Höstvisa (skynda dig älskade skynda att älska) följt av Öppna landskap i en icke-dubbel-dubbelfråga.

Under The Same Sun med Alvaro Soler och Jennifer Lopez, ingen av hennes bättre låtar.

Det är Bach som är kompositören, och det vet jag bara för att det är den enda kompositören jag kan med fyra bokstäver som slutar på h.

Hävdar å det bestämdaste att i Bridge over troubled water nämns bro i både titel och refräng.

Hon är för himla bra Norah Jones. Hennes skivor spelas en hel del mellan varven i den här lägenheten. Så nu vet ni det.

Salem al Fakir tävlade med Keep on walking i Melodifestivalen 2010i deltävlingen som avgjordes i Örnsköldsvik. Jag var där på genrepet på fredagen men gick efter första bidraget (Ola) då mitt sällskap inte mådde bra.
----
Men Eldemannen, varför måste då kommentera Salems namn med att det är exotiskt???
----

Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv.

Det är Lykke Li som sjunger Never gonna love again.

Kanske gömmer det sig någon mer färg i Yellow submarine men jag chansar ändå på gul till vågrätt elva.

En gissning som gick in. En skulle kunna tro att det va N*sync som sjöng men se det var det inte, för när Oscar Zia sjöng Yes we can i 2014 års Melodifestival lät han så där. Och i kväll tävlar han igen.

I Taubes Brevet från lillan går andra versen
Allt jag vill ha är ett halsband av korall
Ingenting annat det kostar för mycket
På våran tomt är det nu så mycket bär
Och fullt med ungar har fåglarna här


Och då var dagens kryss både löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi nästa lördag igen. Eller redan ikväll under Melodifestivalen om du så vill. I vilket fall, ha det bäst.

Snabbenomgången
L 3 En himla många
L 5 Höst
L 8 Öppna
V 9 Lopez
V 4 Bach
L 4 Bro
V 6 Norah Jones
V 7 Salem
L 1 Landsväg
V 1 Lykke
L12 Li
V11 Gul
L10 Zia
L 2 Korall

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

142 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett blåsigt 2-gradigt Kungsladugård med snöfall. Således bara en Py-chans men det bör vara dags igen att slå in! Idag spelar Häcken mot Brommapojkarna i Svenska cupen!

Vonkis sa...

Peter Larsson
Här i Norrköping verkar vädret vara lugnt än så länge. Det är verkligen dags för Py att få vara med i krysset nu.

Gissar att det är Häcken vi ska hålla på.

Janne sa...

God morgon från ett blåsigt och och snö som är regnblandat i GBG.Idag är det HIF-GAIS i cupen.

Unknown sa...

God morgon från Dalarna och Torsång, en gråmulen dag, + 0,6 grader C.
Idag vinner vi nog på krysset. Palmen kommer säkert idag.

Unknown sa...

Godmorgon. Själv hoppas jag att Arsenal dänger till Hull ordentligt. Hemma i flunsan och hoppas orka kryssa med er hela timmen. Träligt att bli sjuk jobbarhelgen och missa OB. Lycka till att nån av oss vinner idag.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett blåsigt och snöigt Höljes. Kaffekokaren är snart klar på spisen så nu är det bara att vänta på att krysset ska starta. Ser inte fram emot vovvens förmiddagspromenad i det här vädret, men det är bara att klä.sig ordentligt och gå senare

Janne sa...

Secket väder i gbg man får vara innomhus och väst trafik har väl problem med spårvagnar och bussar.

Olle B sa...

Godmorgon Vonkis och alla kryssarvänner.
+16 grader ömsom sol ömsom regn här på Gran Canaria.

Unknown sa...

Norrköping vill jag såklart ska vinna svenska cupen med. ;)

Aurora sa...

Godmorgon!
Ännu en lyckad lördag är jag inställd på; Py på L12, Stefan/Demert på L2, ny matleverans hem som de valde att tajma till 11:00.
Åke: det gör inte ont om du har rätt.
Och - kökspersonalen är alldeles strax klar med baconfrukosten :)

Unknown sa...

Olle B, hörde att det snöade med på GC.

Unknown sa...

God morgon från blåsigt sydvärmland, några korn i luften. Tackar åter Vonkis för en av de trevligaste bloggar som finns. Och såklart tummen upp till alla er som är här och hjälper till att göra sidan toppen! Keep up the good work - nu köööööööööööör vi!

Unknown sa...

Har dotter och barnbarn från Mölnlycke hemma här idag. Få se hur mycket man hinner vara med på kryssningen.

lasse sa...

Loggar in från ett mulet Gävle, temperaturen ligger kring nollstrecket.

Bildtroll sa...

Goooood morning, "kryssers"

Jo sa...

Morrn,morrnfrånett snöigt Borås!
Ska du gå på mellon,Vonkis?

Vonkis sa...

Janne
Och i den matchen gissar jag att vi borde heja på Gais?

Åke Finn
Jag hoppas du har rätt på det första i alla fall.

Sonja Björk
Usch, krya på dig. Verkligen typiskt att missa OB (de som inte haft jobb med OB förstår inte och nu vill de till och med ta bort det...).

Yvonne Persson
Regn eller snö?

Janne
Inomhusväder kan i och för sig vara rätt bra mellan varven.

Olle B
Kul att se dig här idag!
Var det på Gran Canaria det snöade här om dagen eller var det någon annan ö?

Sonja Björk
Så klart :-D
Fast i ärlighetens namn är jag mer för hockey än fotboll. Även om det inte är så himla kul nu för tiden när en är Modoit...

Aurora
Vilken toppenlördag det här verkar bli. Och heja Py ooch Demert!

kent hasselgren
Åh, vad roligt att höra. Det är ju min ambition, att det ska vara välkomnande här.

Åke Finn
Kör mitt stående tips, lås in dem i badrummet, då har de tillgång till vatten och kan gå på toa om det skulle behövas ;-)

lasse
Hoppas på sol senare då.

Bildtroll
Morgen!

Vonkis sa...

Jo
Tyvärr ingen Mello på plats för mig den här gången. Håller mig till soffan.

Unknown sa...

Vonkis + alla:
Vi har nått den ambitionen med råge! ;)

Olle B sa...

Det har visst snöat på lite högre terräng, men inte här nere vid kusten.

Vonkis sa...

Förra veckans svar
L 1 Häggkvist
V12 Etta
V11 Stall
L 2 Lysmaskar
V 1 Hellström
L 4 Ring ring
V 8 Kvarteret
L 5 Marit
V 7 It
V 6 Gasolin
L 3 Solstolle
V 9 Lång
L10 Goa

Janne sa...

Goa ligger väl i Indien?

Yvonne Persson sa...

Vonkis det är blötsnö

Vonkis sa...

Ulvö hamn, det är ju i mina hemtrakter det.

Aurora sa...

Nå'n mer som är medlem i GAS-klubben? (numera nerlagd)

Unknown sa...

En himla massa

Unknown sa...

Kommer in sent och måste gå tidigt.

Unknown sa...

.....program

Aurora sa...

Inte massa - MÅNGA!

Jo sa...

Aurora: Tyvärr inte, men fanns den kvar, borde jag vara det! :)

Unknown sa...

En himla massa (program)

Unknown sa...

Så kanske det var ja :)

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Höst

Unknown sa...

Är det massa ändå?

Luleå Fredrik sa...

En himla många

Unknown sa...

Vad var frågan på L5

Luleå Fredrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

L8 Öppna

Unknown sa...

Öppna

Unknown sa...

Många ska det vara

Petra sa...

Hej,nu är jag Första frågan kunde jag, En himla många program.

Den andra frågan var det trafikinformation nästan hela första låten, andra låten öppna landskap.

Här i Partille vräker snön ner.

Unknown sa...

Lopez

Unknown sa...

Lopez

Vonkis sa...

Oscar Zia på L10?

Unknown sa...

Någon som får ihop L 5 som höst? Då funkar inte många.......

Ina sa...

God morgon från ett grått -6 gradigt Norrbotten
L 5 kan det vara Sent?

Jo sa...

Jag håller på din gissning om Zia, Vonkis!

Aurora sa...

Nils Johan... 'Många' skriver du vågrätt i slutet av L3...

Yvonne Persson sa...

Bach

Unknown sa...

Bach?

Unknown sa...

Bach

Petra sa...

bach

Unknown sa...

Bach

prettygutegirl sa...

L5 natt ?

Unknown sa...

Aha tack aurora

Unknown sa...

L5 Låten heter Höstvisa från Finland

Ina sa...

Det blev ju Bach och Höst

Unknown sa...

Bach

Unknown sa...

Bro

Yvonne Persson sa...

Bro

Unknown sa...

Bro

Unknown sa...

Bro

Unknown sa...

Bro

Vonkis sa...

Ina
L 5 ska vara höst (höstvisa).

Unknown sa...

Bro

Unknown sa...

Spara för böveln!

Aurora sa...

"Om krysset inte sparas behöver du tillåta cookies från tredje part i din webbläsare". Pytt.

Vonkis sa...

Aurora
Mycket märklig kommentar från sr.

Yvonne Persson sa...

Norah jones

Unknown sa...

Bättre att köra appen, där sparas allt automatiskt.

Petra sa...

Trafikinformation igen

Anonym sa...

Norah jones

Unknown sa...

Tack för det Yvonne

Vonkis sa...

lägesrapport på halvslaget
VÅGRÄTT
V1/
V4/ Bach
V6/ Norah Jones
V7/
V9/ Lopez
V11/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/ En himla många
L4/ Bro
L5/ Höst
L8/ Öppna
L10/
L12/

Yvonne Persson sa...

Det var så lite Sonja

Unknown sa...

- Fick du smärtstillande hos doktorn?
- Ja, jag morfint nu!

Aurora sa...

Bra där, Åke!

Unknown sa...

Åke Finn: Hasch mår du då...

Vonkis sa...

Hur hamnade vi i Göteborg?

Unknown sa...

salem

Yvonne Persson sa...

Salem

Unknown sa...

Salem

Petra sa...

salem al fakir

Unknown sa...

Salem

Yvonne Persson sa...

Var i värmland är du från kent haselgren?

Unknown sa...

Landsväg

Janne sa...

landsväg

Yvonne Persson sa...

Landsväg

Olle B sa...

Ni ligger ju en hel fråga före mig. Fasligt vilken fördröjning det är på radion på nätet.

Unknown sa...

Lykke Li

Unknown sa...

När kommer Palmen???

Aurora sa...

Nu kom minsann maten 20 min 'för tidigt'... tur att jag satt på mej ansiktet i förväg. Jag syntes säkert en halv minut.

Anonym sa...

Låten var ju riktigt bra ju

Jo sa...

Där rök Py. Det var ändå rätt länge han höll oss på halster,Eldemannen!

Luleå Fredrik sa...

Lykke li

Janne sa...

när kokosnöten trillar ner.

Unknown sa...

OlleB
Du vet väl att det kallas ångradion av en viss anledning.

Yvonne Persson sa...

Själv väntar jag på den finska versionen av nån låt, det brukar ju Eldeman ha med :D

Unknown sa...

Yvonne: Säffle (kan man få en kopp kaffe?)

Vonkis sa...

Aurora
En himla tur!

Jo
Det gjorde han sannerligen!

Petra sa...

Gul

Yvonne Persson sa...

Gul

Unknown sa...

Gul

Unknown sa...

Rysk GUL ubåt...

Unknown sa...

- Varför har du monokel?
- Jag tål bara ett glas.

Anonym sa...

Gul

Yvonne Persson sa...

Kent det är baraatt kika in så finns det alltid kaffe i Höljes

Unknown sa...

Kan det möjligen bli Carola på lod 2?

Unknown sa...

Zia

Anonym sa...

Oscar Zia

Olle B sa...

Åke Finn. Ångradion är alltså snabbare?

Unknown sa...

Stavas Lykke Li med 2 k?

Vonkis sa...

Åke Finn
Nja, hon stavar ju med C.

Yvonne Persson sa...

L2 kan det bli korall tro?

Aurora sa...

Men Åke då... idag är du inspirerad värre! :D

Unknown sa...

Yvonne: Bodde i Ambjörby för hundra år sen...

Unknown sa...

Korall

Unknown sa...

Aha jag hade stavar Lykke med c

Anonym sa...

Lykke är med två K

Unknown sa...

Evert, det är grejor det, jag älskar hans musik och diktning.

Unknown sa...

Är korall med i den här texten?

Anonym sa...

Halsband av korall

Yvonne Persson sa...

Tack för idag kryssvänner och ha en trevlig helg. Nu ska jag ut i snöstormen. Har jag inteblåst bort så hörs vi nästa lördag

Vonkis sa...

Dagens svar
VÅGRÄTT
V1/ Lykke
V4/ Bach
V6/ Norah Jones
V7/ Salem
V9/ Lopez
V11/ Gul

LODRÄTT
L1/ Landsväg
L2/ Korall
L3/ En himla många
L4/ Bro
L5/ Höst
L8/ Öppna
L10/ Zia
L12/ Li

Unknown sa...

Aha :)

Unknown sa...

Tack för idag alla, sörs nästa lördag! I eftermiddag hejar vi på Häcken!

Luleå Fredrik sa...

Korall

Anonym sa...

Halsband av korall

Petra sa...

Tack för idag. Tyckte det var lätt idag.

Unknown sa...

Då tackar jag för idag. Både för hjälp o skratt. Hinner lösa kryzzet innan jag jobbar nästa lördag.
C U folks!

lasse sa...

Tack för idag !
Senare idag blir det match igen, Skansen kommer på besök.

Unknown sa...

Tack till alla för den här gången, barnbarnen åkte ut på långfärdsskridskor så jag fick en lugn stund idag oxå. Hörs nästa lördag igen.

Luleå Fredrik sa...

Tack för denna gång,då är de bara att invänta hockey matchen mellan Luleå å Modo.

Aurora sa...

Tack för idag - extra tack till Vonkis som fixat Olle's sammanfattning också. Du är fantastiskt bra, Vonkis, bara så du vet.

Olle B sa...

Tack för idag kryssarvänner. Nu blir det ut och utforska omgivningarna.
Blir nog inget bad fortfarande bara +16 grader ute.
Kanske sörs vi nästa lördag.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa. Ta hand om er så sörs vi om en vecka igen, om ni inte kikar in under Mellon ikväll :-)

Vonkis sa...

Fredrik Nilsson
Och invänta ytterligare några förlorade poäng.
Jag gissar på förlust efter förlängning...

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka!

Janne sa...

Tack för all hjälp tur att vi har Vonkis .Om ni besöker GBG så var jag på en thailänsk krog i går kväll med kompisar namn Moon på en tvärgata på avenyen.Jag rekommenderar den, bra mat och öl och bra priser trevlig personal.Vi sörs nästa kryss.

Vonkis sa...

Aurora
Åh, tack så mycket.

Luleå Fredrik sa...

Korall