tisdag, april 25, 2017

Aprilväder

Välkommen till AprilBloggen

Idag, när det vräkte ner snöblandat regn och blåste kallt när eleverna skulle gå på rast, utbrast en av mina elever, Man kan inte tro att det är april. Det snöar ju!

Jag försökte då förklara begreppet aprilväder, att det här vädret är typiskt för just april. Men eleven bara tittade skeptiskt på mig och sa att det är ju vår och snart sommar då ska det inte snöa, det ska det göra när det är vinter.

Försökte än en gång förklara att begreppet aprilväder betyder just att vädret kan växla mycket hela tiden, från ena stunden till det andra.

Jag lyckades inte. Snarare har jag nu en elev som anser att jag inte har ordning på månaderna.



#Blogg100
56/100
Antal giraffkalvar födda - 1

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

2 kommentarer:

Versch sa...

Haha...nä ett typiskt svensk april-väder kan vara svårt att förstå sig på. :D
I år tycker jag annars att april-vädret verkligen har levt upp till sitt namn och dess innebörd detta år.

Vonkis sa...

Versch
Det har det verkligen gjort med regn, snö, hagel, plus- och minusgrader. Men på måndag är det maj :-)