lördag, april 29, 2017

Melodikrysset vecka 17 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon finaste löjlisar och olöjlisar. Sista aprillördagen och aprilvädret håller i sig här i Norrköping. Småblåsigt, snöblandat regn och minusgrader på det, som gjort för lite valborgsfirande med andra ord.

Och så håller vi tummarna för Bäckman i dagens kryss.

Kaffe och bullar sjöng av Tage Danielsson, en text som fungerar även idag.

Nej men, Depeche Mode i Melodikrysset! Jag ääälskar Depeche! Heaven är måhända inte deras bästa låt men den är bra ändå.

Kan inte operor men de andra löjlisarna säger att rätt svar är Maskeradbalen så då skriver jag in det på vågrätt tre.

Det där var American pie. Första gången jag hörde den var det Madonna som sjöng. Minns att jag inte kunde placera vem det var som sjöng, kände igen rösten och trodde först att det var Madonna men rent musikmässigt lät det inte som henne.

Ace Wilder var inte bara med i Melodifestivalen i år med Wild child, hon var även med som svar för bara tre veckor sedan.

Kärlekstemat från Gudfadern, av kompositören Nino Rota.

Hm, hittade en inspelning med Isa Quensel där hon sjunger låten Om hundra år så kommer säkert åter våren och det låter som det Eldemannen spelade.

Under ekars djupa grönska (Den gamla sockenkyrkan) sjöngs av Carli Thornehave.

Och så musik från Tredje mannen på det.

Lite Guns N' Roses är ju aldrig fel men visst verkar det som att Eldemannen är inne i ett Bond-stim. Idag var det Live and let die som stod för fiolerna (eller gitarrerna).

De tre tenorerna Luciano Pavarotti, José Carreras och Plácido Domingo sjöng Nessun dorma.

Så länge skutan kan.

Och då var dagens kryss löst och inskickat.

Tack alla som var med idag, hade inte klarat maskeradbalen utan er tror jag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa vecka.


Snabbgenomgången
L 2 Tage
L 6 Depeche
L 3 Mode
V 3 Maskeradbalen
L 4 American
V 7 Pie
V 9 Ace
V 8 Wilder
V10 Rota
V14 Isa
V11 Carli
V12 Tredje
L13 Die
L 1 Tenorer
L 5 Kan


#Blogg100
60/100
Antal giraffkalvar födda - 1

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

121 kommentarer:

Janne sa...

God morgon från ett soligt cirka 8-10 gradigt GBG.Idag är det Olympia travet på Åby i Mölndal och mycket annat som händer i GBG.

lasse sa...

Godmorgon !
En härlig sol lyser utanför, ca 4 grader + Idag blir det matinköp, sopstation och sedan hockey på programmet.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Mulet +46 grader.
Tummarna hålls hårt!

Olle B sa...

Njaa inte +46 grader det skulle stå +4 grader vet inte vart 6:an kom ifrån.

lasse sa...

Olle:
Var befinner du dig som har så varmt ?

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett soligt 8-gradigt Göteborg.

Janne
Grattis till GAIS seger igår!

Vonkis sa...

Janne
Oj, är det redan dags för Olympiatravet? Blir lika förvånad varje vår.
Låter skönt med så många plusgrader. Njut.

lasse
Idag ska det avgöras!

Olle B
Blev lite förundrad där ett tag :-)

Vonkis sa...

Peter Larsson
Blir lite förvånad över solen i Göteborg :-)

Olle B sa...

Snabbgenomgången
L 9 Dolly
V 6 Engelska
V12 Flottan
L13 Ta
V10 Lasse
L 3 Holm
L10 Lotta
V 7 Nibelungen
L 5 Minuten
L 2 Robin
L 1 Bengtsson
V 8 Tand
V14 No
V11 Så
V 4 Om
V 1 Berghagen

Jo sa...

Morrn, morrn från ett disigt, men ändå soligt Borås! 😊

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och alla kryssarvänner! Här på/i Limhamn är det hällande regn och + 5 C. Lycka till med kryssandet!

Janne sa...

Can Lane och Soonaftermidnigth som är rikshästar har jag en andel i och dom startar idag på Åby.

Vonkis sa...

Jo
Nästan som vanligt då :-)

Christer
Tack det samma i vätan.

Unknown sa...

God förmiddag !

Vonkis sa...

Janne
Då säger jag lycka till¨dina hästar.

Kom på att jag blandade ihop Olympiatravet med Elitloppet. Det är ju lite senare i vår.

Vonkis sa...

Ulf Hedquist
God morgon :-)

Unknown sa...

Tage

Christer sa...

Tage

Jo sa...

Fina TAGE!

Unknown sa...

God morgon kryssvänner. Mulet och trist här idag. Ingen vinst idag heller..men trägen vinner :)

Yvonne Persson sa...

Tage

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett soligt Höljes

Unknown sa...

Mors allesamman, bättre sent än aldrig smyger jag in.

Yvonne Persson sa...

Depeche Mode

Christer sa...

Depeche Mode

Olle B sa...

Tack! Det här kan inte jag.

Janne sa...

samma här Olle

Yvonne Persson sa...

Kul att kunna hjälpa dig Olle B du brukar ju kunna allt annat

Unknown sa...

Solen skiner över Solna..
En av de bästa grupperna:Depeche Mode

Annis sa...

Depeche Mode, jag ska se dem i Stockholm på fredag!!

Vonkis sa...

Carl-Ivar Törnqvist
Det är bara att fortsätta lösa och hoppas på vinst framöver.

Yvonne Persson
God morgon!

Åke Finn
Sannerligen, bättre sent än ännu senare!

Olle B sa...

Kan det vara MASKERADBALEN?

Ina sa...

Godmorgon från ett halvklart Norrbotten +5 grader, det har varit -6 i natt. tänkte inte stiga upp, men får besök efter detta så var tvungen. Vi har så mycket snö kvat så det är inte klokt ½ meter Kan inte detta, gissar Depeche Mood kanske Lycka till alla

Christer sa...

Maskeradbalen

Unknown sa...

Maskeradbalen

Unknown sa...

Maskeradbalen

Yvonne Persson sa...

Tack detta kunde inte jag

Vonkis sa...

Marianne Vuolle
Visst är de bra!

Annis
Åh. Jag missar dem den här gången men har sett dem tre gånger.

Vonkis sa...

Ina
Oj, med så många minusgrader förstår jag att sängen vill hålla dig kvar.

Unknown sa...

Lyllos Annis!
Du får lyssna och digga för mig också😀

Christer sa...

American Pie

Yvonne Persson sa...

American Pie

Olle B sa...

L2/ TAGE
L6/ DEPECHE
L3/ MODE
V3/ MASKERADBALEN
L4/ AMERICAN
V7/ PIE


*** SPARA ***

Unknown sa...

Tack vänner för jag fick ett telefonsamtal mitt upp i krysset :)

Vonkis sa...

Carl-Ivar Törnqvist
Jag har dresserat både familj och vänner så det vet att det är lönlöst att ringa under krysset :-)

Unknown sa...

Ace Wilder

Yvonne Persson sa...

Ace Wilder

Christer sa...

Ace Wilder

Unknown sa...

Ace Wilder

Unknown sa...

Äntligen något som jag kan Ace Wilder

Vonkis: Ja nu var det en kompis som jag glömt meddela haha

Yvonne Persson sa...

Rota

Christer sa...

Rota

Unknown sa...

Rota

Vonkis sa...

Wilder var med för tre veckor sedan,samma låt, samma fråga. Men ingen Py :-(

Olle B sa...

Melodikrysset V17, 29 april 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/ MASKERADBALEN
V7/ PIE
V8/ WILDER
V9/ ACE
V10/ ROTA
V11/
V12/
V14/

LODRÄTT
L1/
L2/ TAGE
L3/ MODE
L4/ AMERICAN
L5/
L6/ DEPECHE
L13/

Unknown sa...

Vonkis
Håller med, alldeles för lite Py

Janne sa...

igår var det stökigt i Rio tur att man inte var där.Hoppas det lugnar ner sig så jag kan åka dit.(strejk=greve på portugisiska)

Vonkis sa...

Janne
Ja, det verkar inte vara något vidare i Brasilien just nu. Verkar inte vara så bra i flera av länderna i Sydamerika i och för sig.

prettygutegirl sa...

Isa quensel?

Anonym sa...

?

Olle B sa...

Frugan föreslår Eva Dahlbeck men är inte säker.

Unknown sa...

Håller med snyggingen från Gotland

prettygutegirl sa...

Det är isa

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olle B sa...

Ja men då var det nog ISA

Janne sa...

Carli?

Christer sa...

V 14 ISA Quensel

Unknown sa...

Carlo Tornehave

Janne sa...

Tornhaven

Unknown sa...

Carli förståss

Olle B sa...

Carli Thornehave

Christer sa...

V11 Carli

Unknown sa...

Japp håller med:
Isa och Carli

Janne sa...

Han hörde jag ofta på Lisebers rotundan (rota)

lasse sa...

Ni är så snabba att man inte hinner skriva något !

Unknown sa...

Tredje

Unknown sa...

Tredje

Olle B sa...

L2/ TAGE
L6/ DEPECHE
L3/ MODE
V3/ MASKERADBALEN
L4/ AMERICAN
V7/ PIE
V9/ ACE
V8/ WILDER
V10/ ROTA
V14/ ISA
V11/ CARLI
V12/ TREDJE


*** SPARA ***

Vonkis sa...

Missade frågan efter Carli Thornehave.

Unknown sa...

Olle/
Du får väl lägga på ett kol

Christer sa...

Die

Unknown sa...

Die

Unknown sa...

Die

Yvonne Persson sa...

Die

Unknown sa...

Jag menade Lasse, inte Olle.

Olle B sa...

Vonkis/
V12/ Vad heter filmen på svenska? 2:a ordet

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Olle B
Tackar.

Unknown sa...

Klart att BOND får vara med !!

lasse sa...

Eller också kommer ljudet senare hit till oss !

Janne sa...

Olle engelska ord 3

Anonym sa...

Tenorer

Yvonne Persson sa...

Tenorer

Unknown sa...

Tenorer

Unknown sa...

Tenorer

Olle B sa...

Janne/ ??

Unknown sa...

Får gåshud när jag hör detta stycke :) Såg en film om Paul Potts nyligen som jag gillade och han sjöng också detta stycke.

Unknown sa...

Kan

Christer sa...

Kan

Yvonne Persson sa...

Kan

Unknown sa...

Kan

Olle B sa...

Melodikrysset V17, 29 april 2017

VÅGRÄTT
V3/ MASKERADBALEN
V7/ PIE
V8/ WILDER
V9/ ACE
V10/ ROTA
V11/ CARLI
V12/ TREDJE
V14/ ISA

LODRÄTT
L1/ TENORER
L2/ TAGE
L3/ MODE
L4/ AMERICAN
L5/ KAN
L6/ DEPECHE
L13/ DIE

Vonkis sa...

Carl-Ivar Törnqvist
Ja just, det var ju Nessun dorma han sjön på sin audition. Mäktigt.

Unknown sa...

Tack för ett bra kryss!
Ta det nu lugnt alla i Valborg och ha det gott!

Christer sa...

Då var det klart! Jag önskar Vonkis och alla kryssarvänner en fortsatt trevlig lördag samt en fin Valborg och 1:a maj.

Unknown sa...

Tack till Vonkis och alla övriga för bidrag och en trevlig stund, sörs nästa vecka igen.

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Unknown sa...

Live and let die är skriven av Paul McCartney, inspelad av Wings till Bondfilmen=)

Annis sa...

Det var lite knepigt idag i den nedre delen av krysset. Tack för hjälpen! Önskar er alla en fin lördag.

Unknown sa...

Tack för idag kryssvänner. För den som känner för det så kan jag rekommendera filmen om Paul Potts. Den heter "One Chance" rolig, tragisk men med ett lyckligt slut.. säger inget mer :)

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa!
Ta hand om er och akta er för smällare och raketer imorgon så sörs vi igen nästa lördag.

Janne sa...

Tack alla ha en trevlig Valborg och första Maj.Vi sörs nästa kryss.

Unknown sa...

Tack alla X vänner Och för hjälpen, god Valborg är det ju oxå , sörs Hej.

Sophie sa...

En fråga... Det är väl ändå Paul McCartney som skrivit Live and let die tillsammans med sin fru Linda?

Vonkis sa...

Petra Lundin
Jo, men jag gillar versionen med Guns N' Roses :-)

Vonkis sa...

Sophie
Jo, men jag är förstörd av Guns N' Roses som också spelat in den :-)

Sophie sa...

Vonkis - Aha... 🙂 Men jag måste nog erkänna att jag gillar McCartneys mer. 😉

Jo sa...

Tack för idag! Trevlig helg! :)

Vonkis sa...

Sophie
Smaken är som röven, klöven :-D

lasse sa...

Ha en bra vecka allihop !

Sophie sa...

Precis! Vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika... 😊