lördag, juli 27, 2019

Melodikrysset vecka 30 2019

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Idag är det sjusovardagen så jag passade på att sova lite längre än vanligt. Nej, det var faktiskt inte riktigt sant. Det har varit oherrans varmt här i natt så jag har sovit dåligt, lyckades somna till ordentligt först vid fem-tiden. Men nu är det snart dags för Melodikrysset och då brukar man ju piggna till lite.

Manhattan Transfer bjöd på Chanson D`Amour.

Om man sjunger You are my sunshine menar man nog att personen är ett solsken.

I got you (I feel good) med soullegenden James Brown.

Journalisten heter Stina Lundberg Dabrowski.

Det var Somewhere that's green från musikalen Little shop of horrors.

Åh, Kurt Kurtan Olsson som läser sin lite märkliga saga om den röda grisen, snövit, elaka vargar och jag vet inte vad.

2007 tävlade The Ark i Melodifestivalen med The worrying kind. De vann så klart och nu skulle minsann den svenska äran återställas ute i esc. Vi skickade ju vårt bästa rockband! Men det blev lite av ett magplask då The Ark bara skrapade ihop 51 poäng och slutade på 18:e plats.

Flickan i visan heter Fia Jansson och hon bor på Söder.

Det är Lars Forssell som skrivit texten till Menuett på Haga. Sjöng gjorde Jarl Kulle.

Kikki Danielsson sjöng Det var det ingenting på. Missade kopplingen till ABBA men skriver in Me på vågrätt 11.
------
När ABBA sjöng låten hette den Why did it have to be me.
------

Nano tävlade med Hold on i Melodifestivalen 2017.

Det var ju för väl att vi fick en låt på finska idag. Han går som en karl funkar helt klart på fler språk än svenska.

Då var krysset löst och inklickat för den här gången. Nu ska jag försöka svalka ner mig på någe sätt. Ta hand om er i värmen. Nästa lördag ska jag till Askersund på antikmässa men jag kommer att lägga upp ett inlägg så ni kan lösa tillsammans utan mig ändå.


snabbgenomgången
V 1 Manhattan
L 4 Transfer
V10 Solsken
L 9 Brown
L 7 Dabrowski
L 3 Horrors
V 6 Kurtan
L 2 Ark
L 8 Fia
V 8 Forssell
V13 Jarl
V11 Me
L 5 Nano
L12 Karl


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

98 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej och Gomoron från soligt och varmt Norge +24 i skuggan (+35 i solväggen. Även jag har sovit dårlig i natt. Klev upp 5 i morse. I går eftrmiddag var det nästen 30 i skuggan! Tur man har semester och kan ta det lungt, ingen som tjatar på en!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det är för varmt nu tycker jag, lider i den här värmen.

lasse sa...

Hej o morgen från ett varmt Långvind !
I veckan bestämde någon att det ska röjas vid vattnet idag, vilken tid tror ni ?
Jo 10.00 ! Så det blir till att lyssna på X-et i efterhand idag. Ha det så länge !

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Ja då är vi två. Men det ser ut till att bli svalare över helgen, och tur är det.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Västervik! Vi har inte haft någon tropisk natt här ute på ön, men eftersom det redan är 25 grader i skuggan så anar jag att det inte var så värst kyligt i natt.

Vonkis sa...

lassa
Ooops.
Men bra att komma igång innan det blir allt för varmt.

Kjell Sigbjørn
Sannerligen.

Jo
Ojoj.

Anonym sa...

Se framåt, Vonkis - på tisdag ska det bli bra väder
/Aurora

Janne sa...

God morgon från ett soligt och varmt GBG.

Vonkis sa...

Aurora
Då ska jag göra mitt bästa för att stå ut till dess.

Vonkis sa...

Janne
God morgon.

Anne sa...

God morgon alla.

Eva sa...

God morgon från Grytan, Brunflo. +25,6 och molnfritt.
När jag tittar i min kryssbok så löste jag senast den 26 JANUARI....
Men till frukost på verandan och första semesterdagen så är jag på igen.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron för varmt tycker jag, men det blir svalare till veckan.Kidsen drog hem imorse, tråkigt, men jag är nöjd o trött. Så idag blir det tvätt, städ o framför allt vattning

Vonkis sa...

Anne
God morgon

Eva
Skönt med semester och kul att du är med idag :-)

Kerstin Nilsson
Ja gudars vad man behöver vattna sådana här dagar.

Anna Wärn sa...

Godmorgon allihopa

Bettan sa...

Haft problem med datan nu på morgonen, tror den kanske bivit för varm men nu står fläkten och blåser mot den

Petra sa...

Godmorgon ännu en solig dag men det fläktar idag. Är skönt att ha AC i husvagnen, den får gå en stund innan vi går och lägger oss. Idag blir det en dag på stranden. Nu är det bara en vecka kvar av semester så det gäller att ta till vara på dagarna.

Lena sa...

Hej från ett lika varmt Luleå, har landat hemma nu efter nästan 3 veckor lång roadtrip runt vårt avlånga vackra land.

Vonkis sa...

Anna Värn
God morgon på dig med :-)

Bettan
Inte bara människor och djur som mår dåligt i värmen.
Kanske skulle man lägga in isklabbar i frysen så datorn kan stå på om det behövs.

Annis sa...

God morgon! Nu blir det frukost på verandan och sedan bad för hela slanten.

Bettan sa...

hahaha eller flytta den så den inte står i solen=)

Vonkis sa...

Petra
AC, vilken livräddare.
Njut på :-)

Lena
Oj, då måste jag ju fråga vart du/ni har varit.

Vonkis sa...

Annis
Toppen :-)

Bettan
:-D

Anne sa...

Manhattan transfer

Kjell Sigbjørn sa...

MANHATTEN TRANSFER

Anne sa...

Solskem

Jo sa...

Tack! Aldrig hört talas om dem!

Anonym sa...

Kjell:
manhattAn

Anne sa...

Solsken.

Kjell Sigbjørn sa...

Anaonym; Vist var det en A

Christer sa...

God förmiddag alla! Tyvärr kan jag inte medverka idag. Mitt yngsta barnbarn är här. Hon vill vara med morfar och lägga in Sibbarpsgurka som hon äkskar. Därefter blir det besök på Limhamns Hamnfestival.Solen skiner och termometern visat + 24 C. Lycka till med kryssandet.

Anne sa...

James BROWN

Anne sa...

Ha det bra med barnbarnet.

Vonkis sa...

Christer
Klart hon vill vara med morfar, krysset finns ju kvar senare :-)

Lena sa...

Vonkis
Vi har varit hos min syster i Stockholms skärgård, inne i City där vi brukar stå på Tantolundens husbilscamping på Söder. därifrån rullade vi söderut till min bror i Onsala. Efter vägen har vi stannat på olika platser.

Jo sa...

Dabrowski

Janne sa...

Tacka vet jag göteborsk salt gurka.

Anne sa...

Little shop of HORRORS

Jo sa...

Little shop of horror, men hörde inte var det skulle in?

Anonym sa...

Kindagurka

Lena sa...

Oj, tack för den Anne

Jo sa...

Haha, lägger till vit färsksaltad gurka från ostkusten i debatten, den är bäst! :)

Anonym sa...

Brinks gurka i Kimstad inte så långt från dig Vonkis

Jo sa...

Tack för s:et, det felet hade jag inte kommit på!

Vonkis sa...

Jo
Den ska in på lodrätt tre.

Anne sa...

L7 DABROWSKI

Vonkis sa...

Är det nu jag ska erkänna att jag inte gillar saltgurka?

Janne sa...

GBG gurkan säljs i stora kar på flera torg i GBG och har fått fina pris.

Anne sa...

Teamwork vet du. 😊

Bettan sa...

Vanlig färsk gurka är bäst

Wolgerius sa...

Kurtan

Anne sa...

KURTAN (kurt olson)

Jo sa...

Haha, förstår det. Med den vita saltgurka verkar det vara antingen nu eller bä. Men då får man ha dyrgripen ifred! :)

Vonkis sa...

Jo
Sannerligen :-)

Vonkis sa...

*spara*

Janne sa...

När jag skall besöka vänner säger dom ta med dig gurkan vi gillar den.Tillomed i Rio tycker de om den.

Kerstin Nilsson sa...

Ark

Bettan sa...

Va tvungen att starta om datan så halvtidslösningen kommer nu:
L2/ Ark
L3/ Horrors
L4/ Transfer
L5/
L7/ Dabrowski
L8/
L9/ Brown
L12/

V1/ Manhattan
V6/ kurtan
V8/
V10/ Solsken
V11/
V13/

Kjell Sigbjørn sa...

ARK

Anne sa...

FIA

Janne sa...

Pia

Kerstin Nilsson sa...

Fia

Anne sa...

V13 JARL kulle

Anonym sa...

L8 Forssell

Anonym sa...

V8 förståss

Bettan sa...

V8/ Forssell

Vonkis sa...

Vart skulle ABBA-frågan in?

Janne sa...

v11!

Ylva sa...

V:11

Wolgerius sa...

V 11

Lena sa...

V 11

Anonym sa...

v11

Anna Wärn sa...

Me

Bettan sa...

V11/ ME

Bettan sa...

NANO

Anna Wärn sa...

Nano

Lena sa...

Ingen Finsk låt idag?!

Vonkis sa...

Varför Me?
Missade kopplingen till ABBA.

Vonkis sa...

Lena
Ha ha!

sorhil sa...

Karl

Bettan sa...

Vonkis låten heter Why Did It Have To Be Me som ABBA sjöng

Lena sa...

Haha, där kom den :-) Tack för all hjälp och ha det fortsatt gott i värmen

Anne sa...

KARL

Jo sa...

Tack för sällskapet!

Petra sa...

Då var krysset klart och inskickat. Tack för idag. Ha en fortsatt trevlig helg.

Bettan sa...

Dagens kryss färdigt,
L2/ Ark
L3/ Horrors
L4/ Transfer
L5/ Nano
L7/ Dabrowski
L8/ Fia
L9/ Brown
L12/ Karl

V1/ Manhattan
V6/ kurtan
V8/ Forssell
V10/ Solsken
V11/ Me
V13/ Jarl

Kjell Sigbjørn sa...

Lena: Jo der du kom er finsk låt!

Kjell Sigbjørn sa...

En sån KARL

Anna Wärn sa...

Karl
Idag var jag seg i starten men tack vare er så kom jag igång med krysset .ha en bra dag.

Vonkis sa...

Bettan
Tack!

Bettan sa...

Tack för idag! Nästa vecka är det jobbhelg så vi sörs om 2 veckor

Janne sa...

Tack för idag alla och ha en bra dag vi sörs nästa kryss!

Anette sa...

Abbalåten är Why did it have to be me
Sista ordet i originaltiteln

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag alla

Annis sa...

Tack för idag! Nu blir det bad i den lilla sjön.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Så var det över för denna gången.

Konstiga låtar idag-

Inte en enda att gråta till
Lika skönt det.

Ha en fortsatt fin helg och vecka

🍀🌞🎈🍓🍉🦋

Anne sa...

Ses om en vecka. Ha det bra allesammans ☺

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Nästa lördag är jag i Askersund på antikmässa så ni får lösa utan mig, men det brukar ni ju klara galant.

Det blir alltså ett kryssinlägg som vanligt, även om jag löser senare.