lördag, februari 22, 2020

Melodifestivalen 2020 Malmö

Välkommen till MelloBloggen

Sista delfinalen då och skådeplatsen ikväll är Malmö arena. Ikväll tävlar två debutander, William Strid som kommer från Idol och Jakob Karlberg som för några år sedan hade en hit med Fan va bra. Simon Peyron gör första start utan han tävlade 2014 med Outtrigger, deras bidrag Echo var ett av de allra bästa bidragen det året men åkte ut i Andra chansen.

Ja just det. Ikväll är jag teaterfri och kommer således vara med liv hela kvällen och det är ju kul, även om jag inte kan spola förbi tråkerierna.

Ikväll tror jag, så här innan själva sändningen, att Hanna Ferm och Victor Crone går direkt till finalen. Sedan tror jag det står mellan Frida Öhrn, William Strid samt Ellen Benediktson och Simon Peyron om platserna till Andra chansen. Jag befarar att William kan ta sig dit tack vare en del idol-röster men hoppas att det istället blir Frida samt Ellen och Simon som går vidare. Men det så klart. Allra allra mest hoppas jag att det är Frida som gör Hanna sällskap till finalen.

"Brandsta Citysläckers underbara låtskatt".
Det var i alla fall bättre än Musikalen Melodifestivalen som var pausunderhållning 2007.


1. Frida Öhrn - We are one
Som sagt, nog kan Frida sjunga alltid. Jag skulle bara önska att det det hände något mer, ett lyft på någe vis i slutet av låten. Det här är bra men är det tillräckligt bra för att gå vidare?

2. William Stridh - Molnljus
Med tanke på den upplysta ringen bakom William skulle man kunna tro att låten heter Månljus.
Det sprakar rätt bra om hjärtat där nere i det vänstra hörnet. Det här kan bli farligt.

3. Nanne Grönvall - Carpool karaoke
Det här var precis vad man kunde förvänta sig.
Undrar vad Jamed Corden skulle säga om han såg det här...

4. Victor Crone - Troubled waters
En sak som provoccerar mig något enormt är killar som sjunger upptempolåtar men bara står och viftar med armarna och liksom gungar med i låten. Ansträng dig lite.
Där rök medhörningen.
Låten i sig är bra men Crone är ju ingen supersångare.

5. Ellen Benediktson och Simon Peyron - Surface
Ellen har varit ordentligt förkyld i veckan och jag tror det var först på repet i förmiddags hon klarade av att sjunga hela sången.
Fint men lite tråkigt, kemin mellan dem sprakar inte direkt. Synd. Den här får det nog svårt mot William.

6. Jakob Karlberg - Om du tror att jag saknar dig
Nanne tävlar mot sig själv ikväll alltså.
Åh, lite Mondrian-rutor. Gillart.
Det svänger om den här på ett skönt sätt, kommer nog gå till den andra omgången i alla fall.

7. Hanna Ferm - Brave
Refrängen och hohooandet sätter sig. Den här borde gå direkt till final. Väl där behöver de dock fixa till bildproduktionen en del.


Jag får göra en ändring om de fem. Tror att Frida, William, Victor, Jakob och Hanna går vidare till den andra röstningsomgången. Ellen och Simon hamnar nog tvärsist.

Har det inte varit väldigt lite pyro i årets Mello?

Jag saknar fortfarande Py Bäckman i Melodifestivalen hall of fame.
På riktigt. Tommy Körberg är invald för "hela Sveriges hymn Stad i ljus" och för att han "skapade med Stad i ljus en odödlig klassiker.” Men det är Py Bäckman som har skrivit låten.

Till andra röstningsomgången
William, helt ok
Frida, bra
Hanna, bra
Ellen och Simon, oj, lite kul ändå.
Victor, väntat.

Då gissade jag rätt innan sändningen ändå. Mariette kan fråga om hon får låna Jakobs gitarr i finalen.
Båda Nannes låtar åkte ut. Lite taskigt kan jag tycka.

Tror på Hanna och Victor direkt till finalen och Frida och William till Andra chansen.

David, jag är besviken.
De skulle ha iscensatt något av testen från Bäst i test istället.

Till final
Hanna, Bra!
Victor, väntat.

Till andra chansen
Frida, ok men hade heller sett henne direkt till finalen.
Ellen och Simon. Oj! De gick hem i stugorna alltså.

Kul att se hur scengolvet Victor ligger på ser ut utan effekterna.

Då är det bara att invänta och se hur duellerna blir i Andra chansen. Artisterna det står mellan är Malou Prytz, Felix Sandman, Paul Rey, Méndez feat. Alvaro Estrella, Drängarna, Anis Don Demina, Frida Öhrn samt Ellen Benediktson och Simon Peyron.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

20 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan
Snart klart för den sista delfinalen från Malmö

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det är det sannerligen!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Har du någon tippning om kvällens resultat?

Petra sa...

Jag sitter nu redo i soffan hemma. Vi hann hem från Falun. Det var en blåsig färd hem.

Kjell Sigbjørn sa...

Har lyssnat genom alla lårarna på förhand, har Nanna Grönwall som favorit

Petra sa...

Frida örn har gjort bra musik innan och så tycker jag att hon har en skön röst.

Vonkis sa...

Petra
Oj, det var bra kört.

Kjell Sigbjørn
Oj.

Kjell Sigbjørn sa...

Har lite svårt att plocka fram 5! Gissar på dom här går vidare:

• Låt nr. 2. William Stridh - Molnljus
• Låt nr. 3. Nanne Grönvall - Carpool karaoke
• Låt nr. 4. Victor Crone - Troubled waters
• Låt nr. 6. Jakob Karlberg - Om du tror att jag saknar dig
• Låt nr. 7. Hanna Ferm - Brave

Och dom här får dela på 6 och 7 platsen:

• Låt nr. 1. Frida Öhrn - We are one
• Låt nr. 5. Ellen Benediktson och Simon Peyron - Surface

Vonkis sa...

Tror att Frida, William, Victor, Jakob och Hanna går vidare till den andra röstningsomgången.

Petra sa...

Nannes låt känns som den kan bli en låt som spelas på fester.
Jag tycker det blir svår gissning idag. Många var bra.

Vonkis sa...

Petra
Men den är väldigt daterad. Tyvärr.

Petra sa...

Jag tror nog som du Vonkis. Tror Nanne åker ut hon är inget starkt kort bland den yngre publiken.

Kjell Sigbjørn sa...

Ja ja, så där blev, bommade på två låtar, var väl som väntat att Nanne skulle åka ut i första omröstningen...

Vonkis sa...

Tror på Hanna och Victor direkt till finalen och Frida och William till Andra chansen.

Kjell Sigbjørn sa...

Då provar jag med Frida och Hanne til final!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det är vad jag hoppas på men tror tyvärr att Victor har ett starkare stöd.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Du fick rätt låtar in - ok låtar tycker faktiskt jag med.

Nästa vecka är jag tyvär inte med, får se det i efterhand - ska då fira min morsas 80 årsdag, fast om finalen om 14 dagar då är man på plats.

Trevlig lördagkvälll vidare !

Petra sa...

Hade hoppats på Frida till final men Victors låt är också bra. Hoppas Frida kommer till Finalen ändå.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Du får hälsa grattis till din mamma :-)
Se i efterhand, det innebär att du kan snabbspola det som är tråkigt.

Petra
Låten är bättre än honom.
Vi sörs om en vecka :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Visst ska jag hälsa

Klart det blir en snabbspolning, när jag känner alla låtarna för förr...