lördag, mars 07, 2020

Melodifestivalen 2020 Finalen

Välkommen till MelloBloggen

Har sagt det för och kommer säkerligen säga det flera gången, men tiden går fort när en har roligt. Eller ja, jätteroligt har vi kanske inte haft det under de här melloveckorna men nu ska vi inte märka ord, det är ju final!

Jag håller tummarna stenhårt för Dotter men tror att Anna Bergendahl kan bli en stark motståndare. Eventuellt kan Anis don Demina bli farlig och blanda sig i toppstriden men jag tror det står och faller på hur han föll de internationella jurygrupperna i smaken under gårdagens genrep.

Lite roligt sätt att presentera de tävlande på i alla fall.


01. Victor Crone - Troubled waters
Surt i inledningen även om det tar sig och han klara faktiskt den långa tonen ikväll.
Men den där pappadansen...

02. Paul ReyTalking in my sleep
Men åh. Säg inte att alla artister ska gråta i sin prata.
Den här låten har vuxit på mig, den är ju rätt skön. Kan nog bli topp fem i alla fall.

03. The Mamas - Move
Suck, gråt igen. Geer.
En bra låt men den trampar runt lite mycket, den hade behövt något mer men borde absolut bli topp fyra.

04. MohombiWinners
Plattityderna haglar.
Nog känns det här mest som utfyllnad?
Snyggt med dansarna dock.

05. Hanna Ferm - Brave
Det här blir farligt ikväll. Refrängen är effektiv, Hannas sång sitter även om det ligger på gränsen till skrikigt mellan varven.

06. Mendez feat. Alvaro EstrellaVamos amigos
På tal om utfyllnad.
Nej men, Mendez har blonderat håret.

07. DotterBulletproof
Kommentarer känns överflödiga. Bra låt, snyggt nummer, säker sång.

08. Robin Bengtsson - Take a chance
Oj publiken klappar med på en gång.
Jag tycker att det här numret är konstigt, på riktigt. Det skakas lite med benet och viftas lite med händerna.

09. MarietteShout it out
Mariette är en bra och säker artist, man behöver inte direkt oroa sig när hon ställer sig på scenen. Men hon är värd en så mycket bättre låt än det här. Tyvärr tror jag Mariette kommer vara botten två ikväll.

10. Felix Sandman - Boys with emotions
Snyggt nummer och sång med budskap. Möjligtvis topp sju.

11. Anna BergendahlKingdom come
Vem hade gissat att öppen jacka och kilt kunde vara så hot för några veckor sedan? Tacka mello för det.
Medryckande och glatt. Topp tre.

12. Anis don Demina – Vem är som oss
Ett perfekt avslut på starfält, snacka om att få igång arenan.
Man blir ju glad i alla fall. Anis kommer garanterat få höga poäng av publiken men vad tycker internationella juryn?
Hela greenroom dansar med.

Men vad är det här. En mellanakt om att vi ska rösta fram en vinnare. Kom igen SVT. Är ni rädda att vi hade missat hur mello går till utan det här numret eller?

Internationella juryn


Israel
10 till Dotter
12 till Anna

Österrike
10 Felix
12 Anis
Vara två till Dotter såg det ut som...

Armenien
Anush tävlade med sin syster Inga i Eurovision 2009 med låten Jan Jan.
10 Robin blä
12 Mamas
6 p till Dotter. Hm

Australien
10 Mamas
12 Dotter!

Malta
10 Dotter
12 Mamas som leder nu!

Island
10 Anna
12 DotterSelma har tävlat iESC för Island två gånger, 1999 och 2005.

Frankrike
7 till Dotter
10 p Paul
12 Mariette,
0 till Anna!

Nederländerna
6 poäng till Dotter
10 Anis
12 Felix

I nuläget leder Dotter före The Mamas (på samma poäng), Felix Sandman och Anna Bergendahl.

Så Babben Larsson ska sjunga en nedskalad svensk version av Too late for love. Bra sätt att ta ner tempot och stämningen inför avgörandet.

Jag passar på att läsa ikapp mig på twitter.

S förstod inte ens att det var en cover av John Lundviks låt, Bra jobbat SVT.

Tittarröster
Viktor Crone 38 p
Mendez 21 p
Mohombi 6 p
Hanna Ferm 69 p
Paul 33 p
Robin 28 p
Anis 42 Oj, trodde på mer.
Mariette 9
Anna Bergendahl 61 p
Felix 14 Oj!
The Mamas 72 p
Dotter 71 p Nej!!!

Ja ja, kul att The mamas får åka igen men jag hade sååå mycket hellre skickat Dotter. Nu får vi nog svårt att ta oss från semin i Rotterdam.

Men John Lundvik, skärp dig. Det här är INTE din stund!

För tredje gången på 10 år är det en deltagare från Idol 2008 som vinner Melodifestivalen. Anna Bergendahl var först 2010, Robin Bengtson vann 2017 och i år representeras Idol av Loulou Lamotte som är med i The Mamas.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

27 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan!
Då var Eurovisionssignaturen på plats och då är den stora finalfesten klar til start för 12 artister!

Petra sa...

Jag är på plats i soffan. Vet inte riktigt vem jag hejar på. Jag tycker att Anna Bergendahl är bra men även The Mamas.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Hade ni ett trevligt födelsedagsfirande förra helgen?

Petra
Dotter är min favorit men Anna, The Mamas och Hanna är också väldigt bra, vi behöver inte skämmas om vi skickar någon av dem till Nederländerna.

Anonym sa...

Godkväll!
Vad menar du med pappadans?
Gubbens favorit är Anna Befgendal, medan jag gillar Mariette som person/artist, men osäker på årets låt.

//Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Ja det var riktigt trevligt, vi var ca. 30 samlad av släkt och vänner

Vonkis sa...

Marianne
Titta hur Victor Crone dansar så förstår du vad som menas med pappadans.

Kjell Sigbjørn
:-)

Anonym sa...

Var tvungen att kolla om inte Mendez var mörkhårig i uttagningen.
Hanna Ferm var bra. Hon var i tredje uttagningen som jag inte såg eftersom det var kurshelg.

Marianne

Anonym sa...

Jag slölyssnar och surfar - hittills varMariette bästi mina ögon. F’låt, öron.

Bloggblad

Vonkis sa...

Bloggblad
Jo, hon kan det där med att sjunga men låten är en gäspning.

Totte sa...

Överlag duktiga artister men visst finns det differenser. Sången sitter ju bra hos nästan alla hittills. Jag måste tyvärr inse att det melodiska har tonats ner i låtarna. Men det är väl dagens lite entoniga, pumpande som inte ger så mycket utrymme för överraskande krumbukter!
Ibland som lite klippa klistra i ett Cubaseprogram...
Men annars bra!

Petra sa...

Felix låt växer ju mer jag lyssnar på den. Som sagt ett bra budskap.

Anonym sa...

Hittills är Anna och Dotter bäst. Mariettes låt är inte det bästa hon gjort.
// Marianne

Bloggblad sa...

Anna Bergendahls röst älskar jag, men tycker inte att låten är så bra. Mamas var ju maffiga - och modiga... Andra chansen var roligare än den här kvällen.
Nu förväntar jag mig ett bra pausnummer

Anonym sa...

Vonkis
Sitter och drar på munnen och skrattar inombords när jag det första numret på reprisen.
/Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Svårt att gissa, fast här är mine Topp 3:

1: Lår nr. 07. Dotter – Bulletproof
2: Låt nr. 03. The Mamas - Move
3: Låt nr. 11. Anna Bergendahl – Kingdom come

Så får vi se hur Sverige och våra vänner utomlands röstar!

Vonkis sa...

Petra
Den och Paul har vuxit mest hos mig.

Marianne.
Håller med.

Bloggblad
Tror tyvärr du kommer bli besviken. SVT la av någon anledning allt krut på den långa mellanakten i Andra chansen.

Totte sa...

Det stör mig lite att titeln på sista låten är ”Vem är som oss...”
Det heter väl ” Vem är som vi...”?
Lite ordnörderi kanske 😄

Vonkis sa...

Totte
Ha ha ha

Petra sa...

Anis don deminas låt kan bli en riktig partydenga. Det svänger om den men jag tycker inte vi skall skicka den.

Petra sa...

En fin tolkning av förra årets finalist men hade önskat en annan artist som framförde den. Har lite svårt för Babben Larsson.

Kjell Sigbjørn sa...

Grattis til:
The Mamas - Move
OK låt! hade den på min top 3 lista. Hade hoppas Dotter tog hem segeren.

Anonym sa...

Det behövdes 72 för att Dotter skulle vinna. Hon fick 71. Blev det inte delad etta då?
//Marianne

Vonkis sa...

Marianne
De hade samma poäng efter juryn, tror Dotter fick fler tolvor och därför räknades som ledare.

Totte sa...

Grattis till vinnaren The Mamas även om låten inte var min favorit. I slutkampen hade jag hellre sett Dotter. Suck..😩

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Håller med dig, helt ok låt men hade varit roligare att skicka Dotter till Rotterdam.

Anonym sa...

Mammas hade 137 och Dotter 136. De visade resultatet efteråt. Hann inte kolla vilka poäng Anna fick.
//Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Det var poängen efter både juryns röster och tittarnas röster. När de internationella jurygrupperna röstat hade båda 65 poäng.