lördag, februari 10, 2024

Melodifestivalen 2024, delfinal 2

Välkommen till MelloBloggen 

Det är dags för den andra delfinalen av Melodifestivalen 2024. Cirkusen har kommit till Göteborg och ikväll har jag inga andra planer än att noga följa tävlingen så det kommer bli ordentliga kommentarer till alla låtar den här gången.

Även denna vecka har min klass lyssnat på bidragen och röstat på sina favoriter. Om Sverige röstar som dem är det Maria Suur och C-Joe som går direkt till finalen medan Liamoo och Fröken Snusk går till finalkvalet. Jag vill dock påpeka att Engmans orkester fick förvånansvärt många röster. 

Svt har strukit en av Björn Gustafsson från från kvällens sändning men har varit vänliga nog att lägga upp den på youtube istället.

När man inte trodde att Håkan Hellströms Ramlar kunde bli skrikigare så blev den just det.

Väldigt vad tagen Carina Berg är i den här pratan om den sjungande revolutionen i Estland. Musiken enar, förutom när Ryssland och Belarus inte får vara med men Israel är välkomen.

1. When I'm gone – Maria Sur
Lite svajig inledning men det tar sig snabbt. Kul att Maria får sjunga en upptempolåt i år istället för balladen hon fick i fjol. Jag hade dock uppskattat om inte allt i numret var så svart.

2. Norrland – Engmans Kapell
Jo men det här har något. Kanske för att jag gillar Östen med Resten? Men det går nog inte vidare, tyvärr. Höjningen till trots.

3. The silence after you – Dear Sara
Imponerande sång i debuten men rörelserna känns osäkra. Men jag gillar låten. Kan kanske bli fyra ikväll?

4. Ahumma – C-Joe
Inte många toner som är rätt här inte. Låten och numret har potential men sången måste vara bättre än så här.

5. Dragon – Liamoo
Årets färg på kläder är helt uppenbarligen svart. Tråkigt.
Väldigt mycket Imagine dragons över refrängen. Vilket kanske inte är så konstigt. En helt ok låt, ganska snyggt nummer.

6. Unga & fria – Fröken Snusk
Det här var bättre än de 30 sekunder jag hörde igår. Tänk vilken skillnad en livesändning kan göra.

Ska vi gissa att Fröken Snusk blir först att gå vidare men vem får hon sällskap av? Jag tror Liamoo och att Maria Sur och Dear Sara går till finalkvalet. Eller kanske får Fröken Snusk sällskap av Maria Sur. Tänker att de som gillar Fröken röstar på Maria när deras förstahandsfavorit är vidare.

Melodifestivalen Hall of fame 2024
Det var väl ändå på tiden att Lotta Engberg blev invald i Hall of fame. 

Mer nyckelharpa i Melodifestivalen säger jag! Victor Norén och Klubbens version av Fyra bugg och en coca-cola funkade oväntat bra.

Direkt till final
Liamoo - Grattis.
Dock spännande att sången i refrängen inte påverkades så mycket av att Liamoo tog upp sin son och slutade sjunga.

Följer finalheatet i skidsprinten via liverapportering från fis nu också.

Men se där, Kristian Luuk får också vara vara med ikväll.

Såg ni de två vattenmelonerna med skylten Glöm inte Gazas barn? Hjältar.

10-15 år 12 p till Maria Sur, oj!
Telefon  12 p till Maria Sur!
30-44 år 12 p till Maria Sur, men oj!
16-29 år 12 p till Fröken Snusk.
60-74 år 12 p till Maria Sur
75+          12 p till Maria Sur, hon tar nästan storslam!
45-59 år 12 p till Maria Sur
3-9 år 12 p till Maria Sur

Grattis till finalplatsen Maria Sur.

30 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan!

Äntligen dags för den andra delfinalen i Scandinavium i Göteborg. Sista gången jag var i Göteborg det var i 1984 fast då på Nya Ullevi och Bruce Springsteen konsert.

Apropos kvällens låtar, har inte lysnat genom låtarna så vi får se hur kvällen startfelt låter först innan jag gör upp min mening!

Förra veckan var det final i Norge och GÅTE tog hem segeren där til slut. Flest röster bland utländske jurymedlemmarna fick KEiiNO. (40 % av utlandsrösterna) Övrige 60 % var telefonrösterna i Norge, så gick GÅTE förbi KEiiNO på målsnöret!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Fyrtioårsjubileum i år då!

Jag har bara lyssnat på 30 sekunder av låtarna men de verkar ok, det är väl Fröken Snusk som jag inte riktigt gillar men hon lär väl gå vidare ändå.

Vad tycker du om den norska vinnaren?

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
njaa...så där...okej låt.....jag la min röst på KEiiNO

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ska ta och lyssna på dem imorgon.

Lena sa...

Ganska ljumt hittills...Få se vad samiskan har att komma med :-)

Lena sa...

Hoppsan, den var bäst hittills :-)

Lena sa...

Alltså, vad gör Björn Gustavsson där egentligen?

Anonym sa...

Bättre artistpresentation/prata i kväll än i förra veckans program.
Marianne

Vonkis sa...

Lena
Gillade också Saras låt men önskar att hon gett ett säkrare intryck i koreografin.

Lena sa...

Sorry C-Jay

Vonkis sa...

Marianne
Jag såg aldrig presentationerna förra veckan. Vad gjorde de då?

Lena sa...

Den är ändå inte så dum.....jämfört med de tidigare....

Anonym sa...

De skulle hjälpa till städa toaletter, kolla rökmaskiner och annat tjafs.
Marianne

Lena sa...

Fröken snusk- verkligen EPA dunk, mina gymnasieelever kör hennes låtar:-)
Å alla är de EPA raggare :-)

Vonkis sa...

Marianne
Aha. Ja det lät inte så kul.

Lena
Härligt :-)

Lena sa...

Tror inte att EPA raggare ser på Mello :-) Hoppas på Maria Sur och Dear Sara

Kjell Sigbjørn sa...

Dags att Sverige får rösta och då får bara jag gissa:

Direkt til final:

• Låt 5. «Dragon» – Liamoo

Direkt till final från röstningsrond 2:

• Låt 6. «Unga & fria» – Fröken Snusk

Lena sa...

Fantastisk version av Fyra bugg och en Coca cola :-)

Anonym sa...

Bugg och Coca-Cola var verkligen bra i den här versionen.
Marianne

Lena sa...

Hoppsan, den såg inte jag komma...

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Bra där, jag trodde kidsen skulle rösta stenhårt på Fröken Snusk.

Lena sa...

Men vad är det här för mellan akt????

Anonym sa...

Gubben har radion på i köket.
Det visar sig att radion ligger 2 meningar före TVs sändning.
Gillar inte riktigt Gustavssons medverkan. Töntigt och allt för mycket upprepande.
Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Apropos skidsprinten i Canmore följer jag också på min på iPad på bordet med livebild utan ljud 🫣

Anonym sa...

Såg skylten, men hann inte läsa ordet Gaza. Men tänkte att det var det.

Kjell Sigbjørn sa...

Anonym:
Den skylten såg jag också

Lena sa...

Grattis Maria Sur...

Kjell Sigbjørn sa...

Maria Sur tog nästan alla 12:or utan en åldersgrupp (16-29 år)

Anonym sa...

Har det hänt någon gång förut att alla 12:or utom en gått till samma artist!
Glad att Dear Sara gick till kvalomgången.
Reagerade också på att sången fortsatte trots att Liam inte fixade att sjunga i början och när han pussade barnet.
Marianne

Lena sa...

Var väl en okej kväll, Liamoos bidrag var väl si sådär.....