lördag, februari 03, 2024

Melodikrysset vecka 5 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är morotkakans dag idag och jag önskar så mycket att jag kunde äta morotskaka. Med citronfrosting. Åh hjälp vad gott! Men men. Det får bli en annan dag. Men klockan är inte ens åtta, det är ljust ute och himlen har en lila ton, så jag ska absolut inte klaga. Och så drar ju Melodifestivalen igång ikväll!

Molly Sandén med Rosa himmel från tv-serien Störst av allt.

Nog är den pampig alltid, temat till Stålmannen av John Williams.

Åh, Det finns nog inget vackrare än när Helen Sjöholm sjunger texter skrivna av Py Bäckman, oavsett om det är Gabriellas sång eller Koppången.

Låten heter Cheek to cheek, gruppen Sahara Hotnights och sångerskan Maria Andersson.

Klart vi kan! när Byggare Bob är med, eller Bob the Builder om man så vill.

Queens We are the champions fungerar bra även på fiol.

Mr Tambourine man med The Byrds.

Jag slänger in en vågad gissning till lodrätt tre. Gissar på Amy, men blir det Winehouse, Deasismont/Diamond eller kanske Macdonald?

Enligt insatta källor kommer melodin från Glada Änkan.

M A NUMMINEN!!! Jag älskar M A Numminen och är så glad att jag har fått se honom live.

Att Fångarna på fortet fortfarande sänds är en sak som övergår mitt förstånd. Men men. Smaken är som röven. Klöven.

Det är 19 år sedan What's in it for me med Amy Diamond kom. Sanslöst.

Skönsång från min kompis Céline Dion.

Musik från musikalen The Book of Mormon, som jag såg med Den ömma modern och Systerdottern 2018.

Se där. Dagens kryss är löst och inklickat. Tack alla som var med och löste krysset idag. Ta hand om er och glöm inte att äta lite morotskaka och så sörs vi igen om en vecka. Själv ska jag ta och gå ner till tvättstugan, och kanske passa på att ta en promenad i solen som några skrivit om i kommentarerna.

snabbgenomgången
V 7 Molly
L 2 Stålmannen
V13 Helen
V 2 Sahara
L 4 Andersson
L 6 Byggare
L11 We
V 6 Byrds
L 8 Glada
V 9 Änkan
V10 M-A
V 5 Fort
L 3 Amy
V12 Dion
L 1 Mormon

135 kommentarer:

lasse sa...

God morgon Vonkis !
Vaknade tidigt, ca 6.00 och kan inte somna om. 3 grader + ute och strax är det dags för promenad. Men det blir lugnt, Wilma blev opererad i tisdags och det togs bort 8 tänder.samtidigt. Det ser ut att bli klart väder idag, på em 5 grader varmt, så vi får väl se hur mycket snö som ligger kvar efter helgen !

Christer sa...

Godmorgon från ett blåsigt Limhamn! Här är vägarna blöta efter gårdagens och nattens regnande. Just nu är himlen är täckt av mörka och ljusgråa moln. Prognosen över dagen är växlande molnighet. Termometern visar +8C. Jag tror att vi nu har uppnått meteorologisk vår då vi haft plusgrader tio dagar i sträck. Efter krysset skall jag ta dagen som den kommer.

Lena sa...

Morrn från ett mulet Luleå. Noll grader visar min termometer. Vi har haft ett herrans oväder i veckan då Ingunn drog in. Blir en lugn helg :-)

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla kryssare från ett soligt Björkhagen. Idag ska jag suporta barnbarnet på friidrottstävling. Det ska bli trevligt och spännande. Alla får medalj för sin insats.

Petra sa...

Godmorgon, idag är inte jag med. Håller på och fixar inför kalaset lite senare idag.

Vonkis sa...

lasse
Åh, stackars Wilma. Hoppas hon mår bättre snart.

Christer
Då blir det en lång vår :-)

Lena
Ja jägarns. Har ni klarat er från skador på hus och hem?

Vonkis sa...

Anna Wärn
Kul med friidrott! Eller som knugen sa, fri idrott :-)

Petra
Då säger vi grattis till den ni firar och hoppas ni får en riktigt fin dag.

Anonym sa...

God morgon från ett vackert och soligt Höljes🙂Blir en långpromenad efter krysset. Det gäller att passa på när det inte är halkigt. /Yvonne

Kjell Sigbjørn sa...

Go morgon från Norge -2 grader ute lugnt och skönt ute nu. Fast vi väntar kraftig blåst i eftermiddag (orange varning)

Vi hadde Orkan (röd varning då) natten till onsdag (utan ström i 4 timmar). Det var inte roligt, dårlig sömn den natten blev det. Några träd blåste omkull här i närheten bland annat.

Ja Mellon drar i gång i kväll - jag hänger med dej och bloggen även då!

Vonkis sa...

Yvonne
Det gör det sannerligen. Njut av solen :-)

Kjell Sigbjørn
Kommer det en ny storm nu! Käre värld.
Jag kommer försöka blogga ikväll men är lite dubbelbokad, så det blir kanske inte så ingående kommentarer till alla bidrag. Men jag gör så gott jag kan :-)

Bettan sa...

God morgon.
Åkte nog på influensan i Tisdags, mår nu bättre men hostar jättemycket och lite täppt i näsan. Ledig denna helg iallafall

Bettan sa...

Förra veckans svar:
L 1 Galenskaparna
V 1 Glamrock
V 9 Sweet
L 3 Cats
V 7 Leksell
V 5 Lene
L 2 Arne
V 8 Now
V10 Fame
L11 Maud
V14 DS
V12 Ava
L 6 Ellen
V13 Krauss
L 4 Collie
L10 Fyra

Anonym sa...

Från soligt huddinge hej o nu kör vi!

Anders sa...

god morgon , väntar på kaffet.

Annis sa...

God morgon kryssvänner!
Sol och upplagt för promenad innan eftermiddagsfirande av medarbetare som firar 60-årsdag med öppet hus.

Anonym sa...

Morrn morrn från ett mulet och snöfritt Borås! Morotskakans dag, minsann? Då kanske det är dag för en morotskaka, det var länge sen jag bakade en sådan!
// Jo

Vonkis sa...

Bettan
Skönt att du är på bättringsvägen. Nu håller vi tummarna att du haft ditt sjuka för ett bra tag.

Anonym från Huddinge
Det gör vi!

Kjell Sigbjørn sa...

Kjell Sigbjørn:
Hoppas på lite lugnare än det var här i veckan

Bettan sa...

Vonkis: Jaa hoppas jag med

Vonkis sa...

Anders
God morgon!

Annis
"det är så härligt att gå i soooolen", som man sjunger :-)

Jo
Bake en och ät en bit för mig :-)

Christer sa...

MOLLY Sandén

Anders sa...

V-7= MOLLY

Anonym sa...

Molly

Kjell Sigbjørn sa...

MOLLY Sandén

Anna Wärn sa...

Molly Sandén

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Vi får hålla alla tummar vi har.

Bettan
❤️

Jos Pouwels sa...

Godmorgon, det är molnigt i Nederländerna, 10°

Annis sa...

Stålmannen

Anonym sa...

Stålmannen

Christer sa...

STÅLMANNEN

Anna Wärn sa...

Stålmannen?

Jos Pouwels sa...

Stålmannen, då jobbade jag i biografen i Eindhoven!

Christer sa...

HELEN

Anonym sa...

Helen

Anna Wärn sa...

Helen

Annis sa...

Åh, Koppången med Helen Sjöholm spelade vi på pappas begravning. Rakt in i hjärtat!

Anonym sa...

Så vackert hon gör Koppången Helen Sjöholm

Anders sa...

Förlåt men tog kaffepetten , kokar ju kaffe på gammaldax vis
Men tror det var STÅLMANNEN och nu HELEN sjöholm

Vonkis sa...

Jos Pouwels
God morgon på dig med!

Anonym sa...

V2Sahara

Annis sa...

SAHARA Hotnights, Andersson

Christer sa...

SAHARA Hotnights; ANDERSSON

Anonym sa...

Annies: tack

Anna Wärn sa...

?

Anna Wärn sa...

Christer
Tack

Vonkis sa...

Annis
Det förstår jag, den är verkligen vacker.

Anonym 10:15
Det gör hon sannerligen.

Anders sa...

BYGGARE BOB

Anonym sa...

Byggare

Anna Wärn sa...

Byggare Bob

Cre8iv sa...

BYGGARE

Lena sa...

Tack för den :-)

Anders sa...

L-11= WE

Christer sa...

WE are the champions

Anonym sa...

We

Anna Wärn sa...

WE are the champ

Christer sa...

BYRDS

Anders sa...

V-6= the BIRDS

Anonym sa...

Byrds

Kjell Sigbjørn sa...

The BYRDS

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L2/ Stålmannen
L3/
L4/ Andersson
L6/ Byggare
L8/
L11/ We

V2/ Sahara
V5/
V6/ Byrds
V7/ Molly
V9/
V10/
V12/
V13/ Helen

Anna Wärn sa...

Birds

Anonym sa...

the BYRDS

Anders sa...

stavade fel trots varningen (hihi)

Annis sa...

Tack för stavningen, annars hade jag skrivit med "i".

Jos Pouwels sa...

Byrds

Jo sa...

Det var väl ett tag sedan Pernilla Andersson var med. Får vi höra henne för L4?

Vonkis sa...

Jo
Vi har redan skrivit ANdersson för L4, sångerskan i Sahara Hotnights.

Jos Pouwels sa...

Dom ändrade en bokstav, det hade the Beatles också gjort, igentligen ska det vara beetles

Annis sa...

Vi har redan skrivit Andersson där, det var Maria som är frontfigur i Sahara Hotnights

Vonkis sa...

Gissar på Amy till lodrätt 3, men blir det Winehouse, Deasismont/Diamond eller kanske Macdonald?

Anonym sa...

Kan bli ANY också…

Cre8iv sa...

GLADA ÄnkaN

Vonkis sa...

Anonym 10:33
Attans, det har du rätt i.

Anonym sa...

Glada änkan

Christer sa...

GLADA ÄNKAN

Anonym sa...

Glada änkan/Bb

Anders sa...

L-8= GLADA
V-9= ÄNKAN

Anna Wärn sa...

Glada änkan

Anonym sa...

Glada änkan( enda operetten jag känner till)/Yvonne

Lena sa...

Kan inte en enda operett, så tack igen :-)

Anonym sa...

12: Celine DION? /Bb

Anders sa...

V-12= gissar celine DION

Anonym sa...

MA

Christer sa...

M-A Numminen

Anonym sa...

N.A.Nieminen/Bb

Anna Wärn sa...

M A Numinen

Anonym sa...

Nej, M.A. Numminen skrev jag. Jä…la autocorrect…/Bb

Anonym sa...

Fort

Anders sa...

V-5= FORT

Jo sa...

Fort

Anonym sa...

Fort. Är sur på blogspot, har inte kunnat kommentera på flera veckor./Bb

Anna Wärn sa...

Fort

Anonym sa...

Bb: jag kan bara kommentera anonymt sen i höst/Yvonne

Jo sa...

Anna och Vonkis: Missade den frågan om Andersson, tack!

Anders sa...

L-3= AMY

Bettan sa...

Grattis Vonkis

Stina sa...

Amy

Anonym sa...

Amy

Anna Wärn sa...

Amy

Christer sa...

AMY

Vonkis sa...

Bb
Väldigt tråkigt. Tyvärr kan jag inte göra något åt det :-(

Anonym sa...

Amy.
Yvonne: jag kunde inte kommentera alls, fick bara svaret ”din kommentar kan inte publiceras just nu”.

Vonkis sa...

Jag har inte ändrat några inställningar kring kommentarer i bloggen så jag vet inte vad det beror på men det har strulat i något år nu.

Annis sa...

Blir det väder med John Polman på L1 tro 😁

Anonym sa...

Dion

Christer sa...

DION

Anna Wärn sa...

Dion

Anders sa...

L-1= Charlie NORMAN (piano)

Bettan sa...

Charlie eller Lennie Norman på L1??

Anonym sa...

Ingen fara, är ju inte sur på dig;)
Blir bara så besviken på tekniken…/Bb

Vonkis sa...

Bb
Jag tog det inte så ❤️
Är själv frustrerad på att Blogger bråkar så mycket men ids inte byta bloggformat.

Annis sa...

Såklart!

Anonym sa...

Kanske Milos FORMAN, något ur Amadeus?/Bb

Christer sa...

MORMON

Anonym sa...

Mormon

Anonym sa...

Mormon

Anna Wärn sa...

Mormon

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kenth sa...

The book of MORMON

Bettan sa...

Dagens kryss:
L1/ Mormon
L2/ Stålmannen
L3/ Amy
L4/ Andersson
L6/ Byggare
L8/ Glada
L11/ We

V2/ Sahara
V5/ Fort
V6/ Byrds
V7/ Molly
V9/ Änkan
V10/ MA
V12/ Dion
V13/ Helen

Christer sa...

Musikalen heter "The book of Mormon"

Anna Wärn sa...

Hej och tack för mig. He en trevlig helg

Annis sa...

Bok of Mormon

Bettan sa...

tack för idag, vi sörs om 2 veckor

Anonym sa...

The book of MORMON? /Bb

Anonym sa...

Tack alla för idag! Ha en fin helg! /Bb

Jos Pouwels sa...

Trevlig Helg, tack för hjälpen, vi kunde 6 svar.

Jo sa...

Tack för idag och tack för svaret "Book of Mormon". Ha en fin vecka så sörs vi nästa helg!

Lena sa...

Tack för i dag, blev några kik hit in. Försöker så långt det går att lösa det själv men är tacksam över hjälpen :-) Ha en fortsatt fin helg och vecka som kommer.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin weekend!

Anders sa...

Tack för idag , hade också inlägg som kom in sedan nästa gång var det borta , det strular rätt ofta...men det är tekniken som strular

Sköt om er så hörs vi nästa...

lasse sa...

Tack för denna lördag !
Sörs nästa lördag ! 😍

Annis sa...

Tack för idag! Nu är det fri hopp och lek...

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Och glöm inte att äta lite morotskaka.

Christer sa...

Jag hade också det problemet som Anders beskrev.