lördag, februari 17, 2024

Melodifestivalen 2024, delfinal 3

Välkommen till MelloBloggen 

Melodifestivalturnén har kommit till Växjö och jag blir påmind om att jag inte skrivit klart mitt inlägg om besöket i Växjö domkyrka, får ta tag i det under veckan.

Mina elever var inte så väldigt imponerad över kvällens bidrag, några lämnade blanka lappar och flera röstade bara på ett bidrag. Vann gjorde gjorde Jacqline, Clara, Kim och Gunilla hamnade på delad andraplats.

Så idag är det Christine Meltzer och Carolina Gynning som gör Carina Berg sällskap på scenen. Det kan bli bra. Visst har väl Christine Meltzer imiterat Gunilla Persson? Jo det har hon och 2010 ledde hon tävlingen med Måns Zelmerlöw.

1. Effortless – Jacqline
Det här är nog en av de bästa låtarna så här långt i årets tävling. Jacqline är säker både på sången och dansen, numret är snyggt. Jag sitter och sjunger med i refrängen.

2. Aldrig mer – Clara Klingenström
Mer uppåt än jag hade förväntat mig men numret var lite tråkigt. Men bra låt.

3. Take my breath away – Kim Cesarion
Svart, svar, svart, svart. Sången är överraskande svag.

4. För dig – Klaudy
Fint och innerligt. Kommer garanterat spelas en del i P4 men tror det kan bli svårt för Klaudy att gå vidaer.

5. I won’t shake (La la Gunilla) – Gunilla Persson
Bättre än jag trodde när jag hörde att Gunilla skulle vara med i Melodifestivalen och tyvärr lär väl den här som minst gå till finalkvalet.

6. Give my heart a break – Cazzi Opeia
Det här kan man inte bli annat än glad av. Galna kläder, boppit och glitter!

Jag hoppas på Jacqline och Cazzi Opeia till finalen, Clara och Klaudy till finalkval men gissar att La Gunilla kommer förstöra för mig.

Jag hade hellre tagit mer Gynning och Meltzer än denna ståuppa med Björn. När jag var på Bråvalla drog han också den här om bastun men då utspelade den sig i Martin Timells bastu om jag inte missminner mig.

Direkt till final
Jacqline, JA! Det här kan vara årets vinnare.

Sannerligen på tiden att Edward af Sillén valts in i Melodifestivalen Hall of fame.

Lite väl långdraget det här med Christine Meltzer som Gunilla Persson.

Omröstning
10-15 år 12 p till Gunilla, skitungar.
16-29 år 12 p till Gunilla, hmpf.
Telefon 12 p till Cazzi Opeia, bra.
75+  12 p till Cazzi Opeia, bättre.
60-74 år 12 p till Cazzi Opeia, ännu bättre
45-59 år 12 p till Cazzi Opeia, nu så!
3-9 år 12 p till Cazzi Opeia, ja!
30-44 år 12 p till Cazzi Opeia. Grattis till dubbelvinsten!

28 kommentarer:

Lena sa...

Ska bli spännande att höra bidragen, de har fått blandade recensioner :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan

Ja då var det dags för den tredje delfinalen i Växjö. Blir spännande att se låtarna som presenteras även denna kväll också

Vonkis sa...

Lena
Det har de verkligen fått. Jag brukar gilla Cazzi Opeias låtar så jag hoppas det håller i sig igkväll.

Kjell Sigbjørn
Nu har jag lyssnat på toppkombatanterna från MGP och jag hade också röstat på KEiiNO även om det var mycket Ice MC - Bom Digi Bom (Think About The Way) över den. Gåte var för spretigt för min del. Men den lär nog gå ganska bra i Malmö ändå :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Gåte var "på väg" att dra sig ur tävligen på grund av "Israel krig mot Palestinien", men här om veckan bestämde dom sig för att dom ville tävla i Malmö endå!

Nej Gåte var inte min grej häller!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Kanske kan de göra en liten markering på scenen, en liten vattenmelon bland alt det svarta kanske.

Anonym sa...

Jacquline var bra, men de blinkande ljusen funkar inge bra för mig.
Clark, tappade hon ljudet mitt I?

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Ja vem vet…..alla dom tre delfinalerna i Oslo og finalen i Trondheim Spektrum, var det en del demonstranter utanför lokalen som ville markera sig om situationen i Israel. Och första delfinalen var det en ur publiken som hoppade upp på scenen med en affisch med en text om kriget i Israel. Han aldrig läsa vad som stod på skylten.

Vonkis sa...

Anonym
Jag tänkte inte på något ljudproblem men det kan ju ha varit så ändå.

Kjell Sigbjørn
Det har varit protester utanför arenorna här med har jag sett på sociala medier, inte så mycket i vanlig media.

Lena sa...

Inget intressant hittills, vänta med spänd förväntan på Gunilla Persson :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Herregud,…Gunilla!!! verkligen inte bra. Varken låt eller artist!

Lena sa...

Den kommer garanterat att gå till andra chansen... MEN vem ska gå till finalen?

Kjell Sigbjørn sa...

Då drar jag till med den här gissningen: Cazzi Opeia är tippad att ta sig direkt till final med sitt färgglada nummer om att må dåligt.

Direkt til final:

• Låt 6. «Give my heart a break» – Cazzi Opeia

Andra låten till finalen tror jag blir:

• Låt 1. «Effortless» – Jacqline

Lena sa...

Jaquelin och Cassio Peja till final :-)

Anonym sa...

1:an o 6:an var bäst.
Mellan snacken inte min grej, för suttit
/Marianne

Lena sa...

Vad är det för roligt med Björn Gustafsson? Han är enbart jobbig!

Vonkis sa...

Gunilla kommer nog tyvärr få en del röster. hoppas på bidrag 1 och 6 till final. Björn Gustafsson drar bara gammalt material. Har hört den här om bastun för många år sedean men då utspelade den sig i Martin Timells bastu.

Kjell Sigbjørn sa...

Marianne:
Det var extremt tråkiga inslag mellan låtarna. Vem tyckte att dessa "dejter" var en bra idé? Trots det var ”Allla zhkärtsns Dag” i onsdags. Det var bättre förra veckan.

Kjell Sigbjørn sa...

”Alla Hjärtans Dag” (skulle det vara)

Vonkis sa...

Artistpresentationerna har känts väldigt krystade.

Anonym sa...

Kjell Sigbjørb
Håller helt med dig o. Presentationerna.
Glad att Jacqulin gick direkt till final.
Tycker inte heller att Gustavsson tillför något.
/Marianne

Anonym sa...

Det var på tiden att Edward kom in i Fame of hall.
/Marianne

Vonkis sa...

Skämtet med Gunilla Persson tog ju aldrig slut.

Kjell Sigbjørn sa...

Två bästa låtarna som jag tyckte om gick vidare!

Anonym sa...

Tänk att det blev som jag ville, för en gångs skull.
/Marianne

Lena sa...

Det blev de favoriterna som gick till final. Cazzi Opeia var bäst i kväll

Lena sa...

Gick Gunilla till andra chansen?

Kjell Sigbjørn sa...

Lena:
Ja

Kjell Sigbjørn sa...

Då tackar jag för i kväll, vi hörs nästa vecka.

Nu ska jag titta på finalen i den Danska melodifestivalen: Dansk Melodi Grand Prix har sin final i kväll!