lördag, februari 17, 2024

Melodikrysset vecka 7 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjisar. Idag skiner solen från en klarblå himmel här i Norrköping och på måndag börjar vårt sportlov. Härligt så det förslår. Dock har jag inga sportiga planer för det här lovet (heller), ska mest ta det lugnt och fixa lite här hemma.

Vi går ut hårt idag med The Doors och Break on through (To the other side).

När Christer Sjögren sjunger Den stora dagen är det verkligen dags att ta fram näsduken, eller näsdukarna.

Alphavilles Big in Japan på tyska minsann. Japan ist weit med Sandra, mer känd för (I'll never be) Maria Magdalena.

Nessun dorma från Turandot är en av väldigt få operafrågor jag burkar ha koll på. Ser nu att Turandot spelas på Malmö opera men bara till 21 april.

Artisten heter Dua Lipa, låten Don't start now.

Geminis Mio min Mio på panflöjt.

När Magnus Carlsson tävlade i Melodifestivalen 2015 med Möt mig i gamla stan slutade han som nia. Vann gjorde en viss Måns Zelmerlöw med Heroes.

Om faderskapet lyssnar på Melodikrysset idag blir han nog glad att de spelar The Shadows med Apache.

Först är Tracy Chapman med och spelar Fast carGrammys och nu får hon vara med i Melodikrysset. Det är nu det händer.

Wiener Sängerknaben!
Alla fåglar kommit ren, vårens glada gäster.
Vilken fröjd i solens sken, vilka sångarfester!
Jordens högtid börjar gry, sprider fröjd åt alla.

Från alla fåglar Till en fågel, med Sanna Nielsen.

Cre8iv fick rätt, det är rumba som ska in på lodrätt fyra.

Rocky Balboas Theme song!

Och då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi nästa lördag, om du inte kikar in redan till kvällens mellodefinal vill säga.

snabbgenomgången
L 3 The Doors
V 1 Den stora dagen
L 7 Big
L13 In
V 8 Turandot
L 1 Dua
V12 Lipa
V11 Mio
L 2 Nia
V 5 Apache
L 9 Tracy
L 6 Chapman
V10 Ren
L 8 Till
L 4 Rumba
V14 Rocky

114 kommentarer:

Vonkis sa...

Lena
Den ömma modern och jag planerar att semestra i och kring Luleå den här sommaren så jag kan pricka av Luleå domkyrka :-) Vet du om First camp Luleå är ett bra ställa att hyra stuga på?

Christer sa...

God förmiddag ! Här på/i Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln men vi väntarpå att solen skall titta fram Termometern visar +5C och väntas stiga under dagen. Även här börjar sportlovet på måndag. Dottern med familj på väg i bil till Wagrain, Österrike för att åka skidor. På vägen skall de hälsa på min bror i Piding, Bayern (det ligger på den tyska sidan om Salzburg). Där var det +20C igår när jag pratade med brorsan.
Själv kommer jag som vanligt ta dagen som den kommer.

Petra sa...

Godmorgon, just nu skiner solen, hoppas den håller sig framme hela dagen. Planerar att plantera om min pelargoner, det hade varit skönt att kunna stå ute och göra det.

Här har vi haft vårat sportlov, gjorde inte så mycket, vi tog en dagstur ner till Ystad för att hälsa på moster och hennes man. Min mamma och pappa följde också med. Riktigt roligt att mamma har återhämtat sig, i somras såg det mörkt ut.

Vonkis sa...

Christer
Oj, 20 grader varmt! Här ligger temperaturen runt nollan.

Petra
Fina Ystad, fint att din mamma kunde följa med.

Anonym sa...

Hejsan alla glada kryssare!! Jag har inte varit med o kryssat än i år, eftersom min älskade make sedan 20 år gick bort i januari. Han var jättebra på melodikrysset!
Hoppas att jag är välkommen ändå!

Nina på Gotland sa...

Oj... Jag kom visst in som anonym.

Vonkis sa...

Nina på Gotland
Beklagar förlusten och självklart är du välkommen! Här är alla välkomna, så länge man är trevlig eller i alla fall inte är otrevlig :-)

Anders sa...

God Morgon kyssare ,här skiner solen så fint på morgonen men bara 0 grader... ser fram emot en härlig promenad med hunden efter melodikrysset idag.

Nina på Gotland sa...

Tack snälla Vonkis!
Nej otrevlig är jag absolut inte, jag är helt "rumsren"

Vonkis sa...

Anders
Hm, promenad, där sa du något.

Nina på Gotland
:-)

Lena sa...

Morrn från ett mulet Luleå, äntligen har vi vänligare temperatur -4 grader :-) Vi haft allt från -28 till snösmocka. Hoppas innerligt att värsta kölden är slut för i år!
Vonkis hur stugorna på First Camp är kan jag inte yttra mig om, men det är de eller Örnvik är de campingar som finns i Luleå.

lasse sa...

Loggar in först nu !
Hundpromenad avklarad, grötfrukosten likaså. Nollgradigt med sol ute.

Christer sa...

Nina på Gotland: Beklagar förlusten av din man.

Bettan sa...

Datornbråkarså jag kan inte logga in just nu

Vonkis sa...

Lena
Då får det bli First Camp.
Men det är väldigt vad temperaturskiftningar ni har haft.

lasse
Bättre sent än ännu senare vet du :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett strålande soligt Borås! Här finns det faktiskt inga planer för dagen, skönt!

Nina: Beklagar din förlust!

lasse sa...

Samir och Viktor otur i år. De hade ingen sång, det var ju inget sammanhang !

Vonkis sa...

Bettan
Hoppas det löser sig.

Jo
Strålande sol nu igen!

Vonkis sa...

Köpmanholmen! Min födelseort!!! Har jobbat med vinnaren.

Nina på Gotland sa...

Tack snälla Christer

Christer sa...

THE DOORS

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Petra sa...

Nina på Gotland, beklagar sorgen.

Anders sa...

Ändrar mig från The Kings till THE DOORS

Bettan sa...

Vonkis: den startars om, sitter på paddan så länge

Nina på Gotland sa...

Tack snälla!!

Christer sa...

Jag såg The Doors live på konserthuset i Stockholm 1968. En fin upplevelse. Jim Morison, sångaren, var i sitt ezze.

Christer sa...

DEN STORA DAGEN

Stina sa...

Den stora dagen

Anders sa...

V-1= vikingarna med christer sjögren
DEN STORA DAGEN

lasse sa...

Känner igen mig !

Vonkis sa...

Bettan
👍

Christer
Häftitg!

Cre8iv sa...

Halloj från ett strålande soligt Västkusten med mycket fågelkvitter idag!!
Vi har vår i luften, var har ni er?

Christer sa...

Lasse: Så gör även jag.

Anders sa...

Christer : Kul minne kan jag tänka mig. Jag var bara 4:a år då så fick inte gå (Ler)

Vonkis sa...

lasse
❤️

Cre8iv sa...

Usch, den är bara för sorglig!!

Vonkis sa...

Cre8iv
Lite vår här med men det lär komma två bakslag till innan det blir vår på riktigt.

Christer
❤️

Anders
:-)

Jo sa...

Vilket minne att ha, Christer! Coolt att ha sett dem!

Jo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

BIG IN Japan

Anders sa...

L-7= BIG
L-13= IN
Japan

Jo sa...

Lasse och Christer: <3 Ni får gärna berätta om era födelsedagar så kan vi fira er här iaf!

Jo sa...

Turandot

Christer sa...

TURANDOT

Stina sa...

Nina: beklagar sorgen 😢

Vonkis sa...

Christer och lasse
Säger som Jo!

Anders sa...

V-8= TURANDOT

lasse sa...

Fyller år i maj, men har nu inte pratat med mina döttrar sedan i oktober. Saknar dem !

Nina på Gotland sa...

Tack snälla!

Stina sa...

Turandot

Nina på Gotland sa...

Tack snälla

Christer sa...

DUA LIPA

Anders sa...

L-1= DUA
V-12= LIPA

Lunk sa...

Dua Lipa

Anders sa...

V-11= MIO

Cre8iv sa...

MIO

Christer sa...

MIO min Mio

Stina sa...

Mio

Christer sa...

Mina inlägg försvinner till och från. Blogger gillar tydligen inte mig.

Anders sa...

Samma för mig christer , försvinner och kommer tebaxs lite som den tycker.

Vonkis sa...

Så här i pausen passar jag på att skriva att jag ska operera bort gallblåsan torsdag eftermiddag så jag vet inte om jag kommer vara så aktiv här på lördag men jag kommer ställa in ett inlägg som publiceras lördag morgon.

Cre8iv sa...

L4 Kan bli RUMBA, kanske i Balders Hage? :-)

Vonkis sa...

Christer
Jag rensar i skräpfiltret så snabbt jag bara kan.

Vonkis sa...

Anders
Se det jag skrev till Christer.

Jo sa...

Vonkis: Jobbigt med operation, men hoppas att det går bra!

Anders sa...

L-2= NIA

Stina sa...

Nia

Christer sa...

NIA

lasse sa...

Sänder dig tankar på torsdag ! ❤️

Vonkis sa...

Jo
Tack. Har enorm rädsla inför allt med vård och sjukhus att göra men det går inte att leva på kokt fisk och kokt kyckling hur länge som helst.

Christer sa...

APACHE

Anders sa...

V-5= APACHE

Stina sa...

Apache

Jo sa...

Apache gissar jag på

Jo sa...

Förstår dig och delar din rädsla. Att det dessutom är rätt svårt/krångligt att söka vård gör inte saken bättre. :/

Jo sa...

Tracy Chapman

Christer sa...

TRACY CHAPMAN

Anders sa...

L-9= TRACY
L-6= CHAPMAN

Cre8iv sa...

Re'n

Christer sa...

Alla fåglar kommit REN

Bettan sa...

Alla fåglar kommit REN

Anders sa...

V-10= REN

Cre8iv sa...

TILL

Christer sa...

TILL en fågel

Stina sa...

Till

Anders sa...

L-8= TILL

lasse sa...

En ung Sanna !

Anonym sa...

R--BA och R-C--

Bettan sa...

Idag är både sorg och glädje, syrran skulle fyllt 53 år idag och glädjen är att en boende på mitt jobb fyller 110 år idag

Cre8iv sa...

Japp, RUMBA

Anders sa...

L-4= RUMBA
V-14= RICKY martin

Stina sa...

Rumba

Christer sa...

RUMBA. Du gissade rätt Cre8iv

Vonkis sa...

Cre8iv
Snyggt!

Jo sa...

Bettan: Verkligen både och! Beklagar gällande din syster! Men 110 år?! Är inte det väldigt ovanligt?

Cre8iv sa...

ROCKY

lasse sa...

Minns när man tränade denna dans !

Anders sa...

ROCKY blev det istället !

Christer sa...

ROCKY

Bettan sa...

Dagens kryss:

L1/ Dua
L2/ Nia
L3/ The Doors
L4/ Rumba
L6/ Chapman
L7/ Big
L8/ Till
L9/ Tracy
L13/ In

V1/ Den stora dagen
V5/ Apache
V8/ Turandot
V10/ Ren
V11/ Mio
V12/ Lipa
V14/ Rocky

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka :-)

Stina sa...

Rocky

Cre8iv sa...

Christer och Vonkis
Fast det blev ju inte RUMBA i Balders Hage!!! :-)

Ha de bäst!!

Bettan sa...

Vonkis: Lycka till på Torsdag så sörs vi om 2 veckor, jobbar nästa helg

Jo sa...

Tack för idag, hörni! Alltid lika trevligt att hänga med er!

Jo sa...

Lycka till på torsdag, Vonkis!

lasse sa...

Ha en bra vecka vänner !

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på lördagen och weekenden. Här skiner just nu solen och termometern visar +8C.

Annis sa...

Lycka till med operationen på torsdag Vonkis! Det kommer att gå bra och ditt liv skönare efteråt.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop och tack för lyckönskningarna. Förhoppningsvis sörs vi nästa lördag, om inte sörs vi lördagen efter det.

Ta hand om er.

Petra sa...

Tack för idag och lycka till med operationen Vonkis.
Önskar er alla en fortsatt trevlig helg.

Anders sa...

Tack för idag , och lycka till med operationen nu Vonkis , nu ska här tas en härlig promenad med hunden i solskenet.
Sköt om er alla så hörs vi nästa melodikr.

Anonym sa...

Kolla med Bert på www.ogonblickinorr.blogspot.com. Han bor i fantastiska Luleå! Många vackra bilder på hans blogg 👍