lördag, mars 23, 2024

Melodikrysset vecka 12 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Tydligen är det Earth hour idag. Tänk så saker förändras, för några år sedan uppmärksammades Earth hour i nästan all media, nu är det knäpptyst. Folk bryr sig inte om klimatet längre, tyvärr.

Idag står en tripp till Söderköping för att köpa stödstrumpor på schemat. Snacka om att leva livets glada dagar.

My first my last my everything med Barry White, eller The Barry White dance som vi Ally McBeal-fans sa när det begav sig.

Den där signaturen förknippar jag med två saker, att det är dags för radiosporten och med Bara sprit som några killar i studenkören brukade sjunga (tolkning av Galenskaparnas Bara sport).

Föredrar helt klart Pointer sisters original av I'm so exited framför Omar Rudbergs.

Randy Newmans You've got a friend in me var med i Toy Story.

Juni, juli, augusti, månader i en årstid mina elever sannerligen väntar på.

Att Kalle Moraeus samarbetat med de flesta är ju sedan gammalt, men att han jobbat med Sean Banan hade gått mig förbi.

Det var Muhammed Alis stämma som framförde sin version av Ben E Kinsgs Stand by me.

Magnus och Brasses Svordomsvisan är väldigt bra att sjunga när man är arg.

Den här kunde jag inte, så bra då att jag inte löser krysset mol alena. Betalningsmedlet är tolvskilling och konstformen, eller vad hon sa, är opera. Tack för svaret Christer och Anders. Googlade och hittade följande: Balladen om Mackie Kniven, tysk originaltitel Die Moritat von Mackie Messer, är en mordballad från pjäsen Tolvskillingsoperan, komponerad av Kurt Weill med text skriven av Bertolt Brecht.

Det var inte bara Gangnam style som blev viral, det fanns väl inte något sammanhang där Psy inte var med under den perioden?

Klassisk dialog från Fucking Åmål.

1990 gjorde Carola comeback i Melodifestivalen med Mitt i ett äventyr. Jag trodde hon skulle vinna för det var och är en riktig banger. Istället var det Edin-Ådahl som tog hem segern med Som en vind. Den är ju inte dålig den heller, men det är inte Mitt i ett äventyr.

Åh. Look at me, I'm Sandra Dee med Olivia Newton-John från Grease. Räck upp handen om du också kunde hela filmen och plågade alla som kom på besök med att mima samtliga låtar.

Med det var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V12 Barry White
L 1 Sport
V 5 Pointer
L 6 Toy Story
L 3 Årstid
V 7 Sean
L11 Ali
V11 Arg
V 8 Tolvskilling
L 9 Opera
L 2 Viral
V 3 Åmål
L 4 Ådahl
V10 Newton

147 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn! Här skiner solen från en ljusblå himmel med små vita moln. Termometern visar +8C. Dagen tänker jag ta som den kommer.

Lena sa...

En riktigt god morgon önskar jag från Piteå i vinterskrud.

Petra sa...

God morgon från ett mulet Partille. En vecka kvar sedan är det lite ledigt igen.
Idag blir det till att städa lite, kanske en tur till affären.

Vonkis sa...

Christer
Låter som perfekt tvätta-fönster-väder.

Lena
Tack det samma, minus vinterskruden då :-)

Petra
Visst ska det bli skönt med påsklov.
I morse tog jag faktiskt fram påskdiskhandduken :-)

lasse sa...

God morgon !
Promenaden avklarad, idag i solsken och 4 grader varmt. Hade litet kalas igår, Wilma blev 7 el 49 år, beror på hur man räknar.

Bettan sa...

God morgon. Pass byte idag så jag kan kryssa med er.

Bettan sa...

Lasse: Grattis till Wilma

lasse sa...

Glömde skriva, idag kan Brynäs bli klara för nästa steg ! ❤️🖤💛

Anders sa...

God morgon från ett gråmulet Arlanda , efter krysset ska jag mekka lite bil.

Lena sa...

Morrn från ett mulet Luleå. -3 på termometern, i går var det snökaos hela dagen. Vi har SM veckan tillsammans med Boden och det är drag på stan :-)
Var med mina elever i går och tog del av arrangemanget.

Petra sa...

Vonkis/ jag tog fram påskpyntet förra helgen. Funderar på om jag ska åka och handla lite påskliljor den här helgen eller om jag ska vänta ett par dagar till.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Göteborg denna morgonen. Vi har tagit oss en liten hotellövernattning och chillar på rummet medan kidsen hänger i ”spelrummet” på hotellet. Då passar jag på att kryssa! :)

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V16 Olle
L 2 Nationalteatern
V14 Tusen
V17 En
V 5 Natt
V 1 Pink Floyd
L 3 Fäbod
L 4 Yoko
V 9 Ono
L13 Ain't
L10 No
L1 Pandora
L15 Tre
V12 Ronja
V 6 Birk
V11 Daft
V 7 Go
V 8 On

Martin sa...

Godmorgon från ett mulnande Göteborg.

Vonkis sa...

lasse
Hälsa grattis till Wilma :-)

Bettan
Win win!

lasse
Jag håller mig neutral till matchen :-)

Anders
Lycka till med mekket.

Lena
Har inte följt så mycket mer än skidorna i år.

Petra
Åh, så klart du ska köpa påskliljor. De är så vackra.

Vonkis sa...

Mysigt med hotell, gissar att frukosten var till belåtenhet.

Martin
God morgon på dig med.

Cre8iv sa...

Halloj fr Västkusten!!
+9 och strålande sol här!!!
Bakar Susanne Jonsson kalljästa focaccia nu, så jag är lite splittrad.

Anonym sa...

Godmorgon från ett grått Höljes/Yvonne

Christer sa...

BARRY WHITE

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla kryssare från ett mulet och grått Björkhagen.
Tur att jag har barnbarn här annars hade jag väl inte kommit utomhus alls.
Nu kör vi �� �� ��

Anonym sa...

Barry White

Jos Pouwels sa...

Gomorron från soliga Nederländerna, 10°

Lena sa...

Varför är det så sällan någon ovanför Dalälven dras som vinnare?!

Anna Wärn sa...

Barry White

lasse sa...

Lena: Ställde samma fråga förra veckan !

Jos Pouwels sa...

Grattis

lasse sa...

Frågan är, har norrlänningarna tröttnat på X-et ?

Vonkis sa...

Cre8iv
Är det ett svårt recept? Har varit sugen på att baka något matbröd senaste dagarna.

Yvonne
God morgon!

Anna Wärn
Barnbarn och hundar är bra för utomhusvistelse har jag hört :-)

Jos Pouwels
Låter lagom varmt :-)

Anonym sa...

Sport

Martin sa...

sport

Cre8iv sa...

SPORT

Anders sa...

L-1= SPORT

Christer sa...

SPORT

Anonym sa...

Sport

Anna Wärn sa...

Sport

Bettan sa...

Jaha då blev det sport helt plötsligt..hahaha

Anonym sa...

Pointer

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Pointer

Christer sa...

POINTER Sisters

Kenth sa...

Pekande systrar.

Anna Wärn sa...

Pointed sisters?

Anonym sa...

Pointer eller pointed?

lasse sa...

Kan L 6 bli TOY STORY ?

Cre8iv sa...

@Vonkis
Nej, det sköter sig själv. Synd jag inte kan bif bilder på det här. Otrolig jäskraft med torrjäst. OBS mängden olivolja i receptet. bara 2 msk i degen!!
Här är receptet hon gjorde i Gokväll för några dagar sedan.
Jog tog bara brieost i ca 24 tärningar på ca 2*2 cm. Står i ugnen nu.
https://www.svt.se/recept/no-knead-focaccia-med-rosmarin-brie-blodapelsin

Jo sa...

Jo, på hotell äter ju t.o.m. jag frukost. I vanliga fall är inte det min grej med frukost. Men på hotell kan jag äta lite iaf! :)

Jos Pouwels sa...

Pointer

Anonym sa...

You story

Bettan sa...

Grattis Lasse

Anonym sa...

Toy jäkla autokorrigering

Anonym sa...

Toy Story

Christer sa...

TOY STORY

Anders sa...

L-6= TOY STORY

Anna Wärn sa...

Toy story

Anonym sa...

Årstid

Anonym sa...

Årstid

Christer sa...

ÅRSTID

Anna Wärn sa...

Årstid

Stina sa...

Årstid

Anders sa...

L-3= ÅRSTID

Lena sa...

Längtar också dit :-D

Jos Pouwels sa...

Hon sa att originalet i Toy Story var sjungen av Randy Crawford...men det var Randy Newman

Vonkis sa...

Cre9iv
Tack! Ska ta och testa, minus chilioljan för magens skull :-)

Jo
Jag är likadan, har svårt för frukost om den inte serveras på hotell :-)

Martin sa...

V7= Sean

Christer sa...

SEAN Banan

Anonym sa...

Sean

Anders sa...

V-7= SEAN Banan

Bettan sa...

Halvtid:
L1/ Sport
L2/
L3/ Årstid
L4/
L6/ Toy Story
L9/
L11/

V3/
V5/ Pointer
V7/ Sean
V8/
V10/
V11/
V12/ Barry White

Anna Wärn sa...

Årstid

Cre8iv sa...

@vonkis
Jag körde bara olivolja, men fick köpa ny flaska och den kostar över 150kr/litern nu!! 😱
Ingen rosmarin eller apelsin.

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Jag reagerade också på efternamnet.

Stina sa...

Sean

Vonkis sa...

Cre8iv
Oj jägarns!
Jag skulle köpa chai-te (vet att chai betyder te men det står så på kartongen) men den gick på närmare 60 kronor så jag lät bli.

lasse sa...

Så rolig hon försöker vara !

Cre8iv sa...

ALI?

Anonym sa...

Ali

Christer sa...

Muhammad ALI

Anonym sa...

Ali

Anna Wärn sa...

Tack

Christer sa...

Ursprungsnamnet är Cassius Clay

Stina sa...

Ali

Anders sa...

L-11= ALI muhammed visste inte att han sjugit Ben E King

Anonym sa...

Arg

Anonym sa...

Arg

Cre8iv sa...

ARG

Christer sa...

ARG

Bettan sa...

Bästa sången...älskade den som barn

Anna Wärn sa...

Arg

Anders sa...

V-11= ARG

Christer sa...

TOLVSKILLING; OPERA

Anders sa...

V-8= TOLVSHILLING
L-9= OPERA

Lena sa...

Tack igen Christer :-)

Vonkis sa...

Christer och Anders
Tack!

Anonym sa...

Tolvskilling Opera

Anna Wärn sa...

Tolvskillingsoperan

Martin sa...

L-2= Viral

Anonym sa...

Viral

Cre8iv sa...

VIRAL?

Anonym sa...

Viral

Christer sa...

VIRIL

Robert sa...

Viral

Anders sa...

L-2= VIRAL

Cre8iv sa...

V10 Meteor?

Christer sa...

VIRAL skall det givetvis vara. Fingret slant.

Bettan sa...

Sitter har och kryssar då helt plötsligt börjar solen skina

Robert sa...

V10 yellow?

Vonkis sa...

Bettan
Det finns hopp om livet :-)

Vonkis sa...

Robert
Mycket möjligt.

Cre8iv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders sa...

V-3= ÅMÅL

Cre8iv sa...

ÅMÅL

Bettan sa...

Åmål

Anonym sa...

Åmål

Anonym sa...

Åmål

Christer sa...

ÅMÅL

Camilla Josephsson sa...

Hej!
Ska du till Medisox och handla?!
Där jobbar jag!! Dock inte idag tyvärr….
Hälsa Pelle som jobbar ifrån Camilla 🤭
Hoppas du hittar strumpor du gillar.
Öppet 10-14.
Välkommen 🤗
Och stor tack för hjälp med Melodikrysset 🌺

Anna Wärn sa...

Åmål

Cre8iv sa...

Dalslands enda stad Åmål

Christer sa...

ÅDAHL

Anonym sa...

Ådahl

Anonym sa...

Ådahl

Vonkis sa...

Camilla Josephsson
Jupp, det är dit vi ska :-)

Anonym sa...

J

Stina sa...

Ådahl

Anders sa...

L-4= ÅDAHL

Kenth sa...

Gissar på Lennon i v10

Martin sa...

V-10= senior?

Robert sa...

Skickar tre hjärtan från Halmstad 🫶

Anders sa...

NEWTON john

Christer sa...

Olivia NEWTON-John

Anonym sa...

Newton

Anonym sa...

Newton

Robert sa...

Newton

Cre8iv sa...

NEWTON
Ha det gött allihop!
Nu ska brödet ur ugnen

Stina sa...

Newton

Bettan sa...

Dagens Svar:
L1/ Sport
L2/ Viral
L3/ Årstid
L4/ Ådahl
L6/ Toy Story
L9/ Opera
L11/ Ali

V3/ Åmål
V5/ Pointer
V7/ Sean
V8/ Tolvskilling
V10/ Newton
V11/ Arg
V12/ Barry White

Anonym sa...

Tack för idag och glad påsk på er. Vi ses väl på Blåkulla😉

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och fyra dagars vecka :-)
Här i Luleå har det börjat snöa igen :-(

Bettan sa...

Tack för idag, nu dags att göra sig iordning för att åka jobba..Vi sörs nästa Lördag

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen!

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs på påskafton! Ha en fortsatt fin weekend!

lasse sa...

Till Blåkulla ska inte jag !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

lasse sa...

Ha en bra vecka !

Petra sa...

Tack för idag.

Martin sa...

Senior kan jag vara själv. Tack för trevligt kryssande och ha en trevlig lördag allihopa, själv ska jag iväg och basta och därmed basta.