lördag, mars 09, 2024

Melodikrysset vecka 10 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Hoppas ni har haft en bra vecka och att helgen blir fin. Här i Norrköping har det kommit ett puderlager av snö under natten, jag har ont i halsen och under veckan har jag varit på akuten/sjukhuset tre gånger.  Inget superallvarligt men jag hoppas verkligen att jag aldrig mer kommer behöva opereras.

Vi börjar med Melodifestivalen 2008. Bodies without organs, BWO, tävlade med Lay your love on me men de fick se sig slagna av både Charlotte Perrellis Hero och Sanna Nielsens Empty room.

Ska vi plocka körsbär i min trädgård med Ann-Christine Bärnsten, en riktig kultklassiker.

2017 tävlade Nano i Melodifestivalen med Hold on och slutade på andra plats.

Säg att du har ångrat dig, Anne-Lie Rydés bidrag från 2004, året Lena Ph vann med Det gör ont.

Love, love, peace, peace. Den bästa mellanakten någonsin i ESC. Framfördes av  Petra Mede och Måns Zelmerlöw under finalen 2017.

Siw Malmkvist sjöng Augustin i Melodifestivalen 1959 men ersattes av Brita Borg i Canes.

Kommer aldrig glömma Christer Björkmans frustration När The Ark tävlade i ESC med The Worrying kind 2007 och slutade på plats 18. Vi hade ju skickat det allra bästa vi hade, hur kunde inte Europa inse det?

Växten heter timotej, gruppen som tävlade med Kom 2010 stavade dock sitt namn Timoteij.

Doing the omoralisk schlagerfestival! Framförd av Nationalteatern, skriven av Ulf Dageby. Men det var väl 1976 som Melodifestivalen ställdes in? 1975 vann Lasse Berghagen med Jennie, Jennie.

Nog var det en liten skräll när Ander Bagge tävlade i Melodifestivalen med Bigger than the universe 2022 och slutade tvåa.

Ace Wilders genombrott, Busy doin' nothin', så det är väl gage hon vill ha? I år är det alltså tio år sedan hon tävlade med den här. Tiden går. Även detta bidrag slutade som tvåa.

2013 var det tydligt att vi hade en baksmälla efter Loreens vinst i Baku. Ett exempel på det var bidraget On top of the world med Swedish housewives där Jenny Silver var en av medlemmarna. Jag hoppades ju att vi skulle få höra Jenny Silver till lodrätt 6 men jag ville hellre höra A place to stay 2010.

Herrey's Diggi-loo Diggi-ley, signade av Bert Karlsson. Låten tolkades av John Karayiannis som tävlade för Cypern 2015.

Tack för idag alla som var med och löste detta mellomelodikryss. Nu blir det skidor för min del och ikväll följer jag i vanlig ordning Meodifestivalen. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 1 BWO
L 1 Bärnsten
V 8 Nano
L 7 Anne-Lie
L 4 Mede
L 2 Siw
L3 Borg
V11 The 
V14 Ark
V 5 Timotej
V12 Dageby
L10 Bagge
L 9 Gage
L 6 Jenny
L13 Bert
V15 Herreys

134 kommentarer:

Christer sa...

God morgon från Limhamn! Här är himlen täckt av ljusgråa moln. + 2C. Efter krysset tar jag som vanligt dagen som du kommer.
Krya på dig!

Petra sa...

God morgon från ett grått Partille. Här varierar temperaturerna extremt mycket.
Igår när jag gick till jobbet visade termometern -3 grader, när jag åkte från gymmet visade bilen 18 grader (bilen stod i solen) men det var mer än tio grader under dagen.
Nu är det en jobbig tid när det gäller kläder.
Veckan har varit underbar med all sol vi har fått.

Krya på dig och hoppas du slipper besöka akuten igen.

Vonkis sa...

Christer
Tackar.
Hoppas det som kommer under dagen blir bra :-)

Vonkis sa...

Petra
Ja, man får välja att frysa eller svettas någon gång under dagen, tack och lov är det övergående.

lasse sa...

Hej på Er !
0-gradigt, små snökorn i luften här. Promenaden och frukost avklarad.
Hoppas Du slipper fler sjukhusbesök Vonkis! Krya !

Lena sa...

Morrn från ett tro´t eller ej soligt Luleå. Vi har faktiskt sett den under två dagar i veckan :-) -2 visar termometern och det är en härlig vårvinter dag. Har haft ett förkylt sportlov, som vanligt när jag har lov! Hockey på eftermiddagen och mellofinal i kväll som hägrar.

Vonkis sa...

lasse
Håller alla tummar jag har.

Vonkis sa...

Lena
Härligt med solen men typiskt att du blev förkyld under lovet.
Hur tror du det går i Melodifestivalen? Jag hoppas på tvillingarna eller Jacqline.

Anders sa...

God Morgon ! Nu står kaffet och väntar på strupen ska svälja....
Förväntan bygger upp och ser fram emot riktigt svåra frågor idag.
-1 grad ute idag här i Arlanda trakten...lite mulet.
Skall bara ta det lugnt i helgen min kropp kräver vila känner små smärtor både här och där.

Anonym sa...

God morgon från ett milt och grått Höljes/Yvonne

Bettan sa...

God förmiddag. Laddar för kryss sen jobbkväll. Kanske följer slutet av finalen på radio på väg hem ikväll.

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 8 Fågeldansen
L12 Lars
V15 Allsång
L 4 Skansen
V11 Adele
V14 Ramsa
V13 Anton
V 4 Sur
L 1 Gudfadern
V10 Do
L 9 Lady
L 7 Gaga
V 6 Ungern
L 5 Rosen
L 2 Be
L 3 An

Anonym sa...

Huddinge i startgropen 👍

Vonkis sa...

Anders
Annikas kryss brukar vara lätta så där blir du nog besviken tyvärr. Hoppas smärtorna är i avtagande.

Yvonne
God morgon på dig med :-)

Bettan
Ingen boende som brukar titta på Melodifestivalen?

Vonkis sa...

Huddinge
Härligt :-)

Stina sa...

Godmorgon
Otur att ha varit på sjukhus.
Senast förra helgen åkte min man in med ambulans med bröstsmärtor. Blev sen på måndagen kranskärlsröntgen o ballongsprängning.

Christer sa...

BWO

Anders sa...

BWO

Anonym sa...

Bwo

Jo sa...

Morrn, Mirren från ett mulet och kyligt Borås. Vad jobbigt med alla turer till sjukhuset, Vonkis! Hoppas att de är över nu!

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett kyligt och snöigt Björkhagen.

Bettan sa...

Vonkis: Nope dom som är vakna är inte intresserade, slutar 20,30

Jos Pouwels sa...

Godmorgon från soliga Nederländerna!
Krya på dig Vonkis

Christer sa...

BÄRNSTEN

Anna Wärn sa...

Bärnsten

Robert sa...

Godmorgon och kry på dig Vonkis

Anonym sa...

Bärnsten

Stina sa...

Bärnsten

Anders sa...

L-1= BÄRNSTEN ann-chrirtine

Petra sa...

Mina elever i år ett fick rösta om vilken de tycker ska vinna Mello idag.
Får parallell klassen bestämma är det Liamoo som vinner, om min klass får bestämma är det Marcus och Martinus som vinner.

Smash Into Pieces och Medina fick höga poäng också.

Anders sa...

V-8= NANO

Christer sa...

NANO

Vonkis sa...

Stina.
Oj. Mår han bättre nu?

Anna Wärn sa...

Nano

Anonym sa...

Nano

Stina sa...

Ja han kom hem I tisdags. Blödde lite på kvällen men sen är det blåmärke. Han åkte på stroke i början av januari. Så sjukskriven än ett tag.

lasse sa...

L 7 ANNE-LIE ?

Stina sa...

Anne-Lie

Christer sa...

ANNE-LIE Rydé

Anonym sa...

Anne-lie

Anders sa...

L-7= ANNE-LIE ryde

Anna Wärn sa...

Anna-Lie

Anonym sa...

God morgon ifrån Eskilstuna! // Linda

Anna Wärn sa...

Det ska vara Anne-lie

Jos Pouwels sa...

Hoppas att han mor bättre...

Christer sa...

Petra MEDE

Anonym sa...

Mede

Anna Wärn sa...

Petra Mede

Stina sa...

Mede

Anders sa...

L-4= MEDE petra

Cre8iv sa...

L# SIW

Stina sa...

Siw
Borg

Vonkis sa...

Jo
Ska tillbaka för omläggning på måndag, om förkylningen går över. Inte för att de menar att det behövs kliniskt utan för att stilla min oro.

Anna Wärn
God morgon :-)

Bettan
Aha.

Jos Pouwels
God morogn och tack :-)

Christer sa...

SIW Malmkvist; Britta BORG

Cre8iv sa...

L2 SIW

Cre8iv sa...

L3 BORG

Kenth sa...

Brita Borg?

Stina sa...

Ja går sakta framåt

Anna Wärn sa...

Siw Malmkvist
Britta Borg

Stina sa...

Ja

Christer sa...

Mitt inlägg försvann!

Stina sa...

Vonkis
2016 var det. Måns vann 2015.

Anders sa...

samma här Christer

Cre8iv sa...

THE ARK

Anders sa...

THE ark

Stina sa...

The
Ark

Bettan sa...

Halvtid
L1/ Bärnsten
L2/ Siw
L3/ Borg
L4/ Mede
L6/
L7/ Anne-Lie
L10/
L13/

V1/ BWO
V5/
V8/ Nano
V9/
V11/ The
V12/
V14/ Ark
V15/

Anna Wärn sa...

The Ark

Test sa...

.

Stina sa...

Vonkis
2016 var det. 2015 vann ju Måns.

Robert sa...

V5 timotej?

Jos Pouwels sa...

The Ark kan vi. Annars är det svårt🫣

Jo sa...

På sätt och vis skönt att man får komma tillbaka för omläggning, även om det är obehagligt. Själv gjorde jag ett mindre ingrepp i ett väldigt infekterat nagelband på vårdcentralen i veckan. Jag föder hellre barn igen än petar på infekterade nagelband, kan jag säga...

Kenth sa...

Troligt. Eller piroger? 😊

Vonkis sa...

Petra
I min klass var det Medina som vann, Lisa Ajax blev tvåa.

Linda
God morgon.

Jo
Oj, huvva.

Anonym sa...

Timotej

Christer sa...

TIMOTEJ. Bra gissat Robert.

Cre8iv sa...

TIMOTEJ

Robert sa...

Yay för botaniska piroger 🤪

Anna Wärn sa...

Timotej

Stina sa...

Växtens namn Timotej
Gruppens namn stavas Timoteij

Anders sa...

V-5= TIMOTEIJ

Kenth sa...

😂

Stina sa...

Timoteij har jag träffat, kommer från trakten.

Christer sa...

Ulf DAGEBY

Robert sa...

Dageby

Anonym sa...

Dageby

Anna Wärn sa...

Dageby ?

Robert sa...

Bäst texten 🥳

Anders sa...

V-12= DAGEBY (nationalteatern)

Vonkis sa...

Hoppas på Jenny SIlver och A place to stay till lodrätt 6.

lasse sa...

Samma problem i denna dag !

Christer sa...

Anders BAGGE

Stina sa...

Bagge

Cre8iv sa...

BAGGE

Anonym sa...

Bagge

Anders sa...

L-10= BAGGE

Anna Wärn sa...

Bagge

Robert sa...

🐏

Christer sa...

GAGE

Cre8iv sa...

GAGE?

Vonkis sa...

Då säger jag det igen.
Ibland fastnar några kommentarer i skräpfiltret. Jag publicerar dem så snabbt jag bara kan men ibland kan det ta en liten stund eftersom jag samtidigt skriver i inlägget.

Anonym sa...

Gage?

Anna Wärn sa...

Gage

Stina sa...

Gage

Anders sa...

Ja Vonkis du gör vad du kan , men ärligt talat är trött på Blogger som krånglar så mycket...

Anonym sa...

Jenny

Robert sa...

Jenny

Vonkis sa...

Anders
Det är jag med men jag kan inte göra något åt det.

Christer sa...

JENNY Silver

Jos Pouwels sa...

Gage är inte ett Engelskt ord

Anders sa...

L-6= JENNY

Test sa...

13: BURT Bacharach?

Jos Pouwels sa...

Skulle inte Timoteij sluta med ij?

Anonym sa...

Precis, Jos. Men enligt Annika är nog allt 'utländskt' engelskt.
/Jenny

Cre8iv sa...

L13 BERt

Anonym sa...

Bert herrey

Christer sa...

BERT; HERREY

Anders sa...

L-13= BERT
V-15= HERREY

Cre8iv sa...

herrey

Christer sa...

Nu försvann mitt inlägg igen.

Bettan sa...

Dagens kryss:
L1/ Bärnsten
L2/ Siw
L3/ Borg
L4/ Mede
L6/ Jenny
L7/ Anne-Lie
L10/ Bagge
L13/ Bert

V1/ BWO
V5/ Timotej
V8/ Nano
V9/ Gage
V11/ The
V12/ Dageby
V14/ Ark
V15/ Herrey

Anna Wärn sa...

Bert
Herrey
Tack för mig och ha en fin mellokväll.

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs nästa Lördag

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin lördag och Mellokväll!

Petra sa...

Idag var det ganska lätt tycker jag, tack för sällskapet vi hörs om en vecka. Önskar er en trevlig helg.

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka. Må solen lysa på oss alla :-) Nu skidor, hockey och senare mello.

lasse sa...

Ikväll ser jag hellre påskidskyttet !

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka så hörs vi nästa helg! Och krya på dig, Vonkis!

lasse sa...

Ha en skön helg !

Anders sa...

Tack för idag. Sköt om er nu så hörs vi nästa helg.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Anonym sa...

Vem var det som sjöng den här versionen av diggilo diggley?

Anonym sa...

Eller så läser man själva blogg-inlägget där det står John Karayianis. 🙄 sorry