söndag, januari 08, 2006

Mångkulturella året.

Som jag har skrivit tidigare är 2006 Mångkulturåret. Mitt lilla bidrag är att jag en gång i veckan, minst, ska äta så kallad utländsk mat. Jag räknar varken pizza, tacko eller kebbab till dena kategori av en-gång-i-veckan-mat.

I går, 7/1 åt jag persiska biffar, kan jag nog kalla det. De består av köttfärs, riven potatis, riven lök, ägg, curry, vitlök/vitlökspulver, grillkryddor och en massa andra kryddor. Till detta äter man ris, sallad och en kall sås bestående av yoghurt, vitlökspulver och mynta.

Det smakar otroligt gott!

Nu har jag bara 51 rätter till att laga, för även om gårdagens rätt var god så vill jag inte äta det en gång i veckan.

Problemet är bara att jag inte är så bevandrad i andra kulturers mat. Med andra kulturer menar jag ickesvensk.

Vad äter man på balkan?

Hur gör man vinbladskoldolmar, eller vad det nu heter.

Snälla snälla snälla. Hjälp mig!

Ge mig härliga recept.

Fast jag är lite kräsmagad. Jag vill inte äta haggis eller något med ögon, hjärna eller något liknande i.

8 kommentarer:

Kirtaniya sa...

Jag funderar på vad jag kan ge dig för recept, för indisk matlagning kräver kryddor och ingredienser som du kanske inte har, eller måste köpa...

Vet du hur man gör en fransk Ratatouille? Det kanske inte är tillräckligt exotiskt?

Vonkis sa...

Det behöver inte vara så exotiskt. Jag har ingen aning om hur man gör fransk Ratatouille och det vore även roligt att prova något indiskt. Om jag inte har kryddorna får jag köpa dem.

Kirtaniya sa...

Ok, Fransk Ratatouille:
Det är egentligen bara en enkel grösaksgryta, men mkt typisk, och god. Du behöver aubergine, paprika, zuccini, tomater, olivolja, svart peppar, och örter (helst timjan).

Det här blir på mitt sätt. Jag äter inte lök, men om du vill ha det så kan du börja med att steka gul lök i olivolja med lite svartpeppar.

Skålla några tomater så att du får bort skalet. 3 st blir lagom. Skala och skär upp en aubergine i kuber (ca 1 1/2 cm x 1 1/2 cm). Om man har lite tid så kan man lägga bitarna i saltvatten 1/2 timme. Det gör att auberginen drar till sig lite vatten så att den inte slukar upp all olja.

Sedan skär du upp paprika, det typiska är grön paparika, men jag gillar röd bättre.

Min stil: Värm olivolja i en kastrull och strö i svartpeppar så att den steks lite. Lägg i auberginbitarna och örter. Timjan är viktigt, sedan kan du ta i lite rosmarin. Om auberginen har dragit i sig all olja, häll i lite vatten så att det finns lite vätska på botten (ca 1/2 dl). Lägg i paprikan, sätt på lock.

Skär upp 1-2 zuccini i bitar. Gärna rondeller, men det beror på hur stor zuccinin är. Skär tomaterna i ganska stora klyftor (ca 5-6/tomat) och var noga med att få bort det hårda mittpartiet (du vet säkert vad jag menar).

Lägg till zuccinibitarna och tomaterna i kastrullen med de andra grönsakerna, lägg till salt och låt sjuda tills de är mjuka.

Klart! Detta räcker till nog till 2 pers.

Passar bra med allt möjligt och omöjligt, men ris är bra. Man kan även äta den med pasta.

Bon appétit!

Jag kan ge dig recept på irländska potato patties, och potato bread, och en enkel men näringsrik, billig och nyttig indisk rätt - kitcheri. Det får bli en annan dag. Jag tror du får lägga ut texter lite då och då, så att man kan skriva eftersom. Eller hur hade du tänkt det?

Kirtaniya sa...

En festlig subji (grönsakgryta) med coconut cream har jag också funderat på. Den är lite knepigare med tanke på ingredienserna men du får göra vad som går.

Vonkis sa...

Jo, jag har tänkt skriva regelbundet om månkultureåret, lite för at både påminna mig själv och andra om det här med maten.

Då blir det alltså Fransk Ratatouille på lördag. Ska nog ta ris till.

Tack så jättemycket för hjälpen!

Kirtaniya sa...

Lycka till!

Kirtaniya sa...

Eeeeeee, jag är verkligen dålig på att skriva recept - allt går på en höft vanligtvis.

Ratatouille är ganska 'tomatig', så lagar du bara till dig, så räcker 2-3 tomater. Lagar du till mer så kanske du behöver mer tomater. Du får väga upp proportionerna för 1 aubergine/pers är nog för mkt (med det beror på hur stor den är).

Ja du ser, jag velar... men du verkar gilla matlagning, så förstår säkert hur det skall bli.

Vonkis sa...

Det blev jättegott. Tack för receptet.