söndag, januari 15, 2006

Mångkulturåret, Fransk Ratatouille

I dag har jag ätit Fransk Ratatouille med ris och det var jättegott. Tack för receptet Meru.

Så här gjorde jag.

1 lök
1 äggplanta
1 zuccini
1 grön paprika
4 tomater
Timjan
Svartpeppar
Salt

Jag hackade löken. Värmde olivolja och stekte svartpeppar med löken. Sedan la jag till äggplantan i tärningar samt timjan, paprikan, zuccinen, och tomaterna, som jag hade skollat. Jag kryddade med salt och lite mer svartpeppar och timjan. Sedan fick det hela dra en stund tills grönsakerna var mjuka. Jag åt ris till.

Än så länge har jag alltså hållit att äta ny utländskmat en gång i veckan. Men jag behöver fortfarande er hjälp.

Vad äter man i Norge, Finland och Danmark?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra gjort! Jag skall lära av dig hur man skriver recept. Très bien! :)

Vonkis sa...

Att jag skriver recept som jag gör beror mest på skrivpedanten inom mig. Det har hänt att jag har rättat små lappar med meddelanden som jag fått... inte bra

Andelieb sa...

I Finland äter man prioger med risgrynsgröt i...typ. Sånna har jag ätit hos Emilie. Sebbes mamma hade lagat dem och hon är från finland.