torsdag, maj 25, 2006

Vanvård av äldre?

Jag läste nyss den här nyheten. Den handlar i stora drag om en äldre man som dött som följd av uttorkning efter att hemtjänsten inte varit hos honom på ca. 7 dagar.

En kommentar från företaget som ansarar för hemtjänsten ska ha kommenterat saken med att det inte är så lätt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.

Absolut
Jag kan inte annat än hålla med.

Jag har stött på äldre som inte har duschat på flera år, äldre som inte vill äta och äldre som inte vill ta sin medicin. Säger någon nej så är det nej. Att tvinga in någon i duschen eller att trycka i någon mat som inte vill äta, det är att begå ett övergrepp.

Däremot måste man som vårdare höra av sig till anhöriga när en vårdtagare inte vill ta emot hjälp. Det verkar inte som att hemtjänsten har gjort det i det här fallet. Men jag har ju inte alla fakta i det här fallt.

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Tvångsvård... är också tveksam till det. När upphör en människas frihet? Vid 70? 80?
Min mamma fick anorexia när hon närmade sig 80. Slutade äta. "Det är så skönt att vara smal" sa hon och tynade sakta bort. Jobbigt, men... vill jag bli tvingad till nåt om 30 år?

Vonkis sa...

Precis. Även våra äldre har rätt till sin egen vilja, hur fel och konstigt vi än må tycka att deras idéer är.