lördag, februari 06, 2010

Melodikrysset vecka 5 2010

Välkommen till KryssBloggen

Det blev ett sent kryss för mig idag, är ju uppe i Örnsköldsvik och hos min kära syster, där jag sovit, fanns inget internet att tillgå. Så nu är jag hos päronen i Köpmanholmen istället :-)

Och även denna gång gick jag vinstlös frn vinnargenomgången.

I vilket fall. Det börjar lätt och bra, Hur svårt kan det va med Linda Bengtzing från Melodifestivaln 2008.

Julmusik i februari, lite konstigt kändes det allt. Låten heter i vilket fall Låt mig få tända ett ljus och tillhör, med sitt ständiga höjande, inte en av mina favoriter. Så nu vet ni det.

Jag blev allt lite lurad där i början, tyckte det lät som Lasse Lönndahl från början när Så skimrande var aldrig havet, men så fort sången kom igång på svenska hörde jag att det var Sven-Bertil Taube som sjöng. Och så klar var det hans pappa, Evert Taube som skrivit låten.

Åh, mer Melodifestivalen Tommy Nilssons En dag från Melodifestivalen 1989. Om jag inte missminner mig var det det första året som tävlingen avgjordes i Globen och det var en hel del etablerade artiset med. Har även för mig att Tommy hade en kör bestående av just etablerade artiset.

Den spliternya skivan heter Korsväg och gruppen heter Nordman.

Jag är ju helt värdelöst på sånt här klassiskt, men det känns som att Svansjön inte är en allt för vild gissning, och de som dansar ballet dansar rätt så ofta på .

Men dansband, det kan jug ju (skämms). Trots att det sjöns på spanska hörde jag allt att det var Två mörka ögon med Sven-Ingvars.

Är du kär i mig ännu Klas-Göran fick verkligen ett annat schwung på finska.

Kommer inte på vad visan heter, men har för mig att den handlar om mor. Kör på det så länge.
--------
Av anonyme Gunnar har jag fått veta att visan heter Violer till mor.
--------

Har lite kluvna känslor till GES, tyckte de var bra där efter 1994, köpte till och med deras skiva och var på konserten när de kom till Ö-vik. Sedan blev det tyst, till 2003 då de försökte sig på en comeback, släppte en ny skiva och gav sig ut på turné igen. Inte var det bra inte. Låten Den andra kvinnan från Den andra skivan föll mig aldrig i smaken. Blev en lång utläggning det där. GES består i vilket fall av Anders Glenmark, Niklas Strömstedt och Thomas "Orup" Eriksson.

Hmm, Östen Warnerbring är inte heller min starka sida, har verkligen ingen aning om vad låten som Eldemannen är ute efter heter, men med tanke på ett det är ett ord med två bokstäver som börjar på E han söker drar jag till med att svaret på lodrätt sju ska vara En.
--------
Anonyme Gunnar har även informerat att det svenska namnet på Östens låt är Glöm ej bort det finns rosor. Tack Gunnar.
--------

Det slutar bättre i alla fall med ännu en låt från Melodifestivalen Mama Take Me Home med Rednex från Melodifestivalen 2006.

Happ, det var allt för denna veckan det.

Dagens FRA:are – download torrent Piracy
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Och tänk att jag somnade om Lisa S ringpratat färdigt och sov som en stock till klockan 11.... fast radion var på hela tiden med Melodikrysset.

I kväll är jag säkert vaken!

Anonym sa...

"hos min kära syster, ... , fanns inget internet att tillgå."
Inget internet??? Har hon inte telefon och elström heller??? ;-)

"Låt mig få tända ett ljus tillhör, med sitt ständiga höjande, inte en av mina favoriter."
Melodin har ju i sig inga höjningar; det är ju dansbanden som spelar som gör så. Ursprungligen är det faktiskt en vaggsång av Mozart!

"Kommer inte på vad visan heter, men har för mig att den handlar om mor"
Japp! 'Violer till mor'

"Östen Warnerbring är inte heller min starka sida, har verkligen ingen aning om vad låten ... heter"
På svenska heter den 'Glöm ej bort det finns rosor'.

/Gunnar

Vonkis sa...

Bloggblad
bara du håller dig vaken ikväll så är du förlåten för kryssovandet :-)

Gunnar
Den bärbara datorn med mobilt bredband var på annan ort, otroligt fräckt att inte ha den hemma när jag kommer tycker jag.

Att låt mig få tända ett ljus var en vaggvisa av Mozart var en nyhet för mig, får ta och lyssna in den då.

Och tack för hjälpen med mor och ej.

Björn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.