måndag, juli 01, 2019

Besök på knugliga slott

Välkommen till SlottsBloggen

Vad ska man göra en sommarsöndag när temperaturen närmar sig 30 grader? M och jag tyckte uppenbarligen att det var en bra idé att gå i gamla slott. Men slott är väl svala tänker du? Nej. Det är de inte. Men men, vi överlevde i alla fall, mycket tack vare stora fläktar och min solfjäder.

Värmen till trots satte vi oss på bussen ut till Drottningholms slott.

Bara trapphuset i sig är värt ett besök, har har de verkligen inte sparat på krutet.

Utsikten över slottsparken går inte av för hackor den heller.

I Ehrenstrahlsalongen hittade jag min nya tv-bänk. Ser ni den till höger i bild? Blir finfin i mitt vardagsrum.

Det här är Hedvig Eleonoras paradsängkammare. Här fick alltså de riktigt fina gästerna titta på när drottningen blev klädd. En mycket märklig tradition.

Rikssalen med porträtt av de regenter som fanns i Europa under Oscar I:s tid. Tyvärr gick det inte att få en bra bild på takmålningen.

När vi var klar i Drottningholms slott gick vi, i värmen, genom slottsparken till Kina slott. Det här lustslottet byggde alltså kung Adolf Fredrik i hemlighet till drottning Lovisa Ulrika. När man kan bygga ett lustslott i hemlighet har man för stora ägor.

Ingången fick mig att tänka på min första egna lägenhet som hade olika färger på tapeterna i varje rum och man såg alla rum från hallen.

Skrattade gott åt det här. I en skrubb i ett mörkt rum (de hade ställt in en ficklampa för att man skulle kunna se in i skrubben) fanns detta. Snacka om kunglig toilette.

Avslutar med en bild på Adolf Fredrik.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant!
Är det för att de är på Öland som det är visning, eller är det det alla år.
// Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Knugen och drottningen bor i den södra delen av slottet, resten är öppet för allmänheten.