onsdag, juli 17, 2019

Härliga strömming

Välkommen till SurströmmingsBloggen

Är det sommar och man är i Ö-vik, så ska det ätas surströmming. Det är sedan gammalt. Jag känner ett lugn i strömmingstarmen när det ser ut så här i affären.

Precis som förra sommaren blev det surströmmingsskiva hos min gudmor och jag älskar hennes trädgård. Där hittar man alltid något roligt man inte sett tidigare.

Hon har bland annat satt upp ett friviligt fågelbo.

Ser ni så fina strömmingar. Stora och fyllda med rom.

Totalt blev det fem strömmingar och rommen från åtta (minst). Så gott. Nu måste jag bara komma på vem jag ska äta med nästa gång. Vill inte vänta till december igen.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

5 kommentarer:

Anonym sa...

December?
Vi brukar väl äta i början på januari.
Hur som, vi äter på fredag med brorsan!
Kan man / törs man äta surströmming på din fina uteplats?

//Den ömma moderen

Vonkis sa...

Den ömma modern
Åh, lyllos er.
Jag skulle kunna sätta upp en lapp i trapphuset och kolla om det är ok med surströmming på innergården...
Vi åt surströmming i slutet av december
https://vonkis.blogspot.com/2018/12/arets-sista.html

Mia sa...

Mycket är jag villig att prova men jag drar nog gränsen vid surströmming. Har känt lukten och det bär mig emot att stoppa in något i munnen som har den odören. Här bjuds det på fläskytterfilé till lunch istället. Välkommen!

Anni sa...

Frivilligt fågelbo är helt ok, surisar är det inte. :-P

Vonkis sa...

Mia
Man ska aldrig säga aldrig, men maten igår var sannerligen god den med :-)

Anni
Ja du ser, smaken är som röven.

Klöven.