måndag, april 17, 2006

Min käre fader

har namnsdag idag, Grattis.

Han gör och säger en massa roliga/konstiga saker. Jag har funderat och kommit på några som jag tyckerär extra roliga.

När vi var små var salubrin universalmedlet nummer ett för pappa. Det spelade ingen roll om vi hade bränt oss på brännässlor, fått stickor i fingret eller skrubbat upp knäna, det var bara att stänka på med (en massa) salubrin, för det "rengör så bra".

När någon av oss skulle iväg någonstans och hade bråttom brukade pappa ropa efter oss "Stanna, du tappade någonting" och så stannade vi och frågade "Vad då?", var på han svarade "Farten!"

Om det var något på TV som han visste att vi jättemycket ville se, typ Varuhuset eller Bullen, brukade han säga att det var inställt "på grund av regn", att programmet var inspelat sedan tidigare, det spelade liksom ingen roll.

Om vi systrar, eller mamma för den delen, gjort oss illa lägger han armarna i kors och säger "Jaaaaaaaha (suckar) var det nödvändigt?".

Men det roligaste är nog ändå för två år sedan.

Pappa brukar, eller brukade rättare sagt, aldrig köpa några egna presenter men det här året hände något. Han kom på, helt själv, att han skulle köpa en kamera till mamma, som fyller år i arpril. Sagt och gjort. Han går iväg till affären (!) och köper kameran. Men. Sedan blir han så till sig, för han har ju själv kommit på och inhandlat presenten, att han inte kan vänta de två veckor som är kvar till mammas födelsedag, utan ger henne presenten samma kväll! Gissa om han har fått äta upp det.

Jag måste ju även skriva om hur bra han alltid har tagit hand om oss när vi har varit sjuka. Han har kommit med vatten mitt i nätterna när han hört hur svår hosta vi haft. Han har värmt svartvinbärssaft. Han har cyklat, i regnet, till syrrans jobb med värmedyna och ipren när hon fått mensvärk och nu när vi är utflyttade ringer han alltid och kollar hur vi mår och att vi får hjälp när vi är sjuka.

Puss på dig pappa och grattis på namnsdagen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väligt vackert och kärleksfullt skrivit. Puss på DIG!

Unknown sa...

Pappor är bra att ha... :)

Konstigt det där med Salubrin....

Jag tänker på filmen mitt stora feta grekiska bröllop
där pappan gick med sin sprayflaska hela tiden...
Min mamma var likadan med sitt salubrin....

Hon hävdar fortfarande att det är det bästa medlet för att ta bort tex ketchup-fläckar :)

Tjing

Anonym sa...

aaawww vad fint du skrev om VÅR käre fader:) Och alltihop stämmer. Han är helt klart bäst. har oxå en kommentar från honom som jag skrattar åt än idag. Det var medan jag ff bodde hemma. Jag skulle cykla till mitt sommar jobb. kl var väl runt 6 på morronen. Alla ni andra i familjen hade sovmorron så jag smög mig ner i köket för att inte väcka er. Så kom jag till "grinden" i köket, eller snarare en tunnare böjbar träskiva som vi hade där för hunden. Istället för att styra undan den så klev jag över och med det ena benet i luften tappade jag balansen och föll i magplask över grinden och ner i golvet med en riktig duns. Jag skrattade åt mitt fall och grät för att jag skrapade upp benet. pappa kom springande och sa högt" jaha har du tagit sönder grinden nu?!" i samma veva kom mamma o hon sa" jamen strun i den hur gick det för jäntan?" Varpå pappa svarade " jamen det hör du väl at hon lever!!"
Still the best father ever:)