torsdag, april 13, 2006

Skärtorsdagsmässa

Det blev mässa i Hedvigs kyrka och den var bra.

Jag har aldrig varit på en skärtorsdagsmässa tidigare så jag fick vara med om lite nya saker.

Det där med att plocka bort allt från altaret till exempel, det har jag aldrig sett tidigare. Men det var lite häftigt faktiskt. Att se hur de blåste ut alla ljusen, bar bort nattvardsgrejerna och blommorna och gick bort med duk efter duk, tills det bara var ett naket altare kvar.

Så symboliskt och fint.

Nu är påsken verkligen här.

Efteråt gick E och jag till MackeDonken. Vi satt där i över två timmar och pratade. MackeDonken i Norrköping är bra på det viset. Det är väldigt sittvänligt, påminner en del om ett café.

Det var härligt att bara sitta och surra ett tag.

3 kommentarer:

Andelieb sa...

Donken....fattening

Vonkis sa...

Sannerligen...

Axel Nydén sa...

Jag hade aldrig varit på en Skärtorsdagsmässa innan iår - utom en som jag inte minns så mycket av (det var längesen) - trots att jag går i kyrkan regelbundet, men jag var oförberedd på att de skulle klä av altaret. Mina tårkanaler blev lite infekterade.