Tanken i sig att få ordning på hur eleverna uppför sig, både i och utanför skolan, är god men jag tror inte att betyg i uppförande är svaret.
Du når inte de elever som tycker att skolan är skit genom att säga att de inte blir godkända i uppförande om de inte skärper till sig.
De bryr sig ju inte i skolan!
Om betyg vore lösningen skulle väl nästan inga elever missa godkändnivån i något ämne i skolan?
Det här är samma sak som det om språkkrav för svenskt medborgarskap, Fp behandlar symptomen, inte själva orsaken till varför så många elever uppför sig illa.
Det behövs fler vuxna i skolan och eleverna har rätt till föräldrar som är just föräldrar, inte kompisar.
Att få fler vuxna till skolan är rätt lätt att ordna, avsätt mer resurser till skolan.
Det andra är det svårare att få någon ordning på.
Samhället kan ju inte styra hur föräldrarna fostrar sina barn men något måste helt klart göras.
1 kommentar:
Du har rätt men om barnen är intresserade av skolan är inte bara uppfostrans fel/förtjänst..
Skicka en kommentar