lördag, juli 29, 2023

Melodikrysset vecka 30 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Idag startar Melodikrysset först 12:03 så vi hinner fira internationella tigerdagen innan det är dags att lösa veckans bästa kryss tillsammans.

Hasse Alfredsson och Tage Danielsson sjöng Sov lilla Totte.

När Jankell pratade om en duo med Cia Berg trodde jag det var Whale med Henrik Schyffert hon va ute efter, men det var ju Ubangi med Orup! Djuret är hund.

Lite stilla Edelweiss från Sound of Music efter jamandet och skällandet. 

My Kullsvik sjöng Adeles Hello, fast i en väldigt släpig svensk version. Det är ring som ska in på vågrätt 12.

Det var väl Kent som hade videon med begravningståget? Jag är inte så insatt i Kents album men det är ju därför jag löser krysset i grupp. Gruppens sista album har/hade namnet Då som nu för alltid.

Israel Kamakawiwoʻoles version av Over the rainbow hörs en ukulele

Pat Bone sjöng Speedy Gonzales, som vi får förmoda är snabb.

Newkid tolkar Ana Diaz Starkare i mycket bättre.

Sissel Kyrkjebø från Norge sjunger temat i filmen Titanic. Jag var förövrigt på Titanic-utställningen i Linköping i onsdags, tio år efter att jag såg samma utställning i Norrköping.

Nu blir jag lite fundersam. Det var Underbart med Kalle Moraeus och Orsa spelmän, från Melodifestivalen 2010 vi fick lyssna på. Men Moraeus går inte in i krysset? Missade jag något i frågan?
------
Vi tar och skriver in Moreus på vågrätt 14 och så får de rätta snällt.
------

Umberto Tozzi med Ti Amo.

Vi avslutar med Electric Light Orchestra, eller ELO, med Mr Blue Sky.

Med det får dagens kryss anses färdiglöst. Det är i alla fall inklickat. Tack ni som kunde vara med idag. Vi sörs igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 1 Hasse-Tage
L 1 Hund
L 6 Ubangi
L10 Orup
L 4 Edelweiss
L 3 Adele
V12 Ring
V 5 Nu
V 6 Ukulele
V 8 Snabb
V13 Pat
L 2 Så
V 9 New
L 9 Norge
V14 Moraeus går inte in. -> Moreus
L 7 Umberto
V11 ELO

88 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn där himlen är täckt av vita moln. Termometern visar +19C.
Eftersom krysset blivit framflyttat så kan jag tyvärr inte vara med idag. V har Limhamns Hamnfest och jag skall stå vid hoddan och hjälpa min kollega att sälja hans fina Limhamnstavla. Jag får lösa krysset ikväll.
Jag önskar er alla lycka till!

Vonkis sa...

Christer
Tack och lycka till med försäljningen.

Kjell Sigbjørn sa...

God Förmiddag får man säga nu när klockan går mot 11:30. Molnligt uppehållsväder ute i dag och +16 grader ute. Rätt skönt ändå.

Har nu tittat på Sveriga bankade rejält Italien 5-0 i fotbolls-VM! Jag säger: GRATTIS SVERIGE!

Tyvärr när krysset framflyttades fram til 12, kan jag tyvär inte lösa då, på grund at jag måste i väg och hjälpa till på ett friliufsarrangement nu kl. 12:00. Får ta det senare i eftermiddag.

Lycka till med lösande ni andra!

Lena sa...

Hallå från regnet i husvagnen. 17 grader visar termometern och det har tokregnat sen 6 i morse och verkar inte ge med sig 🥶☔️💦
Härligt med storseger för de svenska damerna 👍

Lena sa...

Hallå från regnet i husvagnen. 17 grader visar termometern och det har tokregnat sen 6 i morse och verkar inte ge med sig 🥶☔️💦
Härligt med storseger för de svenska damerna 👍

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
De har ju flyttat på krysset förr men aldrig så här mycket, vad jag kan komma ihåg. Det blir intressant att höra nästa vecka hur många lösningar de fick in.

Lycka till på det du ska göra.

Lena
Mycket regn blir det.

Lena sa...

Ja Vonkis t.o.m. bönderna är mer än nöjda 🤣

Vonkis sa...

Lena
Det låter bra :-)

lasse sa...

Nu är det dags ! Veckans kryss !
Andra promenaden är gjord idag, det är lite jobbigt för Wilma (hunden) hon löper.

Vonkis sa...

lasse
Lider med dig, löpande hundar (och katter) är sannerligen inte roligt att hantera.

Bettan sa...

Förra veckans rätta svar:

V 1 Mångubben
L 2 Årstider
V 9 Sickan
L 3 Gosskör
L 4 Björn
L 6 Imitatör
V 8 Sjöholm
V12 Peer
L11 Kit
V10 Anka
L10 Adel
V 7 NS
L13 AR
V15 Förälder
L 5 Eros

Anders sa...

God morgon eller rättare sagt god lunch , nu ska här lösas kryss...
Åhhh grattis Sverige för underhållningen.

Vonkis sa...

Bettan
Alla rätt :-)

Anders
Var/är lunchen god?

Stina sa...

God middag från ett soligt o 20 grader varmt Stenstorp. Grattis Sverige till vinsten i fotbollen. Vi tittade på det här.

Anders sa...

Hmm Vonkis....bara kaffe till lunch än , får väl kolla efter lunchen efter krysset , har ju spelat fotboll på förmiddagen.

Vonkis sa...

Anders
:-)
Vem har tid att tänka på mat då

Vonkis sa...

Stina
Tror du har dagens värmerekord :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås, dock utan regn än så länge!

Vonkis sa...

Jo
Kors i taket :-)

Anders sa...

V-1= HASSE-TAGE

Anonym sa...

Hasse o Tage

Anonym sa...

Orup och Ubangi, men vad hette hundarna?

Stina sa...

Ok ska bli 21-22 grader idag o lite regn sen

Anders sa...

L-1= HUND
L-6= ORUP
L-10=UBANGI

Lena sa...

Tror det ska vara hund

Anonym sa...

Hund, såklart!

Anonym sa...

Edelweiss

Stina sa...

Edelweiss

Anders sa...

L-4= EDELWEISS

lasse sa...

V 6 UKULELE ?

Anders sa...

L-3= ADELE
V-12= RING

Anonym sa...

Och adele på l3

Jo sa...

Adele , ring

Anonym sa...

Adele, ring

Anonym sa...

Hallå… från ett idag soligt Gränna. Som man längtat efter lite sol. Brittis

Stina sa...

Nu

Vonkis sa...

Missade frågan till v5

Anders sa...

V-5= NU
V-6= UKELELE

Stina sa...

Ja det var Kents sista album

Lena sa...

Kents sista album då som nu för alltid

Bettan sa...

Halvtid:
L1/ Hund
L2/
L3/ Adele
L4/ Edelwiess
L6/ Ubangi
L7/
L9/
L10/ Orup

V1/ Hasse-Tage
V5/ Nu
V6/ Ukulele
V8/
V9/
V11/
V12/ Ring
V13/
V14/

Anders sa...

KENT- Då som NU för alltid

Anonym sa...

Stört omöjligt att kommentera som annat än anonym, klart irriterande. Har försökt alla sätt ni tipsat om utan att lyckas. Kul med kryss ändå;)
/bb (bipolära baronessan)

Vonkis sa...

Annars då? Vad har ni för planer efter krysset?
Jag har inte varit på lotten sedan i tisdags så vi ska dit och jobba, i solen som visar sig idag. Och så måste jag boka en tvättid.

Anders sa...

Tack Vonkis för påminnelsen om att ta medecin , gör det nu....

Bettan sa...

Vonkis:Simning efter krysset sen blir det ut en sväng, måste rasta pappa lite

Vonkis sa...

bipolära baronessan
Kan bara beklaga. Jag har inte den blekfetaste aning vad strulet med kommentarerna beror på . Jag har googlat och letat igenom alla inställningar men hittar inget, så det är i själva blogger problemet måste vara. Men nog är det väldigt tråkigt att ni är så pass många som inte kan kommentera oredntligt.

Anders sa...

V-8= SNABB
V-13= PAT Boone

Anonym sa...

Snabb, PAT Boone/bb

Vonkis sa...

Anders
Det var så lite så :-)

Bettan
Har dålig koll på simningen, är det några svenska simmare i finalerna?

Stina sa...

Så, new

Anders sa...

L-2= SÅ
V-9= NEW

Bettan sa...

Vonkis: Japp Sarah och sara

Anonym sa...

SÅ mycket bättre/ NEW Kid./bb

Anonym sa...

Sarah simmar finalpasset på 50 fjäril från ca 13:02 tror jag. För den som undrade kring simningen

Anonym sa...

Mycket Uddevalla idag!! Newkid, kryssvinst och Rebeckas 1a VM-mål!!! Yess!
Nu fattas bara Stenström också!!

Anders sa...

L-9= NORGE

Anders sa...

V-14= MOREUS (kalle)

Anonym sa...

Moreus/bb

In my own words sa...

Moreus

Jo sa...

Vi har varit i stugan i en vecka så idag blir det till att jobba ikapp lite i trädgården. Regnet har ju fått saker att explodera. :) Hur är det på lotten, Vonkus?

Anonym sa...

L7 Umberto

Stina sa...

Han heter egentligen Moraeus men blir väl moreus.

Anonym sa...

Han stavar Moraeus så det fattas en ruta

Vonkis sa...

Moraeus går inte in i krysset? Missade jag något i frågan?

Anonym sa...

UMBERTO/bb

Anders sa...

V-14= UNBERTO

Anonym sa...

Men han stavar ju Moraeus...

In my own words sa...

Umberto

Anders sa...

Troligen nån miss av kryss läggen MOREUS

Stina sa...

Verkar som Jankell inte har koll på Kalles efternamn.

Anders sa...

V-11= ELO

Vonkis sa...

Jo
Det är blandad kompott på lotten i år. Mycket av sallaten och kålen har mått dåligt i den tidiga värmen men vi hoppas på bättre tur med den omgång vi ska sätta ut idag. Blommorna mår däremot riktigt bra. SOm du skriver, det har exploderat efter regnet.

Anonym sa...

ELO/bb

Jo sa...

Elo

In my own words sa...

ELO

Bettan sa...

Dagens rätta kryss, enligt oss:
L4/ Edelwiess
L6/ Ubangi
L7/ Umberto
L9/ Norge
L10/ Orup

V1/ Hasse-Tage
V5/ Nu
V6/ Ukulele
V8/ Snabb
V9/ New
V11/ ELO
V12/ Ring
V13/ Pat
V14/ Moreus

Bettan sa...

Vi sörs nästa Lördag

Anonym sa...

Inte bara blogger som strular idag alltså, även Jankell;)
Tack för idag, önskar er en fin fortsättning på helgen.
Jag har tvättstuga idag och imorgon ska jag hälsa på dementa mor på äldreboendet.
/bb

Lena sa...

Tack för i dag. Hoppas på bättre väder hädanefter. I dag fick hon in många av mina favoriter 👍Nu fortsätter vi med att lyssna på sporten på radion och regnet utanför 😅

Jo sa...

Vonkis: De enda grönsakerna som funkar här är tomater och gurkor i växthuset, resten blev det bara skräp av.

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka så sörs vi nästa helg!

lasse sa...

Sörs nästa lördag !

Anders sa...

Tack för idag , sköt om er så hörs vi nästa kryss...nu ska jag upp på Plantagen och skaffa en portal till en klätterROS

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, Vi får se vad de säger om Moraeus/Moreus nästa lördag. Vi sörs då, så ta hand om er!

Anonym sa...

Jag tror att dom har förenklat stavningen med tanke på lyssnarna.

Anonym sa...

Hej, ja jag reagerade på felet i krysset vad gäller stavningen av Kalles namn. Jonas heter jag. Jag är blind sedan födseln och krysset är tyvärr inte tillgängligt med skärmläsare, eftersom det så att säga är en bild. Så jag måste få skryta och säga att jag lyckas lösa det mesta de flesta lördagar, men lite större bedrift eftersom jag inte kan få några hjälpbokstäver utan löser direkt ur huvudet :)

Michaela Lejonberg sa...

Tack för hjälpen. Lite kul med My Kullsvik. Hon är från min hemstad, Tidaholm:) men bor i Örebro nu tror jag. Men hennes föräldrar bor kvar här.