onsdag, mars 24, 2010

Hur tänkte ni nu?

Välkommen till Bloggen

Jag vet inte vart jag ska börja.

Snubblade över kvällens Uppdrag Granskning som hade rubriken Den andra våldtäkten. Väldigt kort handlade det om en 14 årig tjej som anmält att hon blivit våldtagen på skoltoaletten av en 15 årig kille. Vid det tredje förhöret erkänner killen och berättar väldigt detaljerat vad som hände. Hans berättelse stämmer överens med det flickan berättat. Senare tar han tillbaka sitt erkännande. Killen döms för våldtäkt men hela samhället sluter upp på hans sida, det bildas grupper på Facebook och det skrivs om fallet i bloggar och på bilddagboken.

Några av de kommentarer som hörs är att killen är trevlig, schyst och snygg, att tjejen hade haft känslor för killen och att hon hade tighta jeans på sig dagen efter. Man hänvisar till ”bekantas bekanta” som har berättat att tjejen ljuger, att hon sagt sig blivit slagen av en gummiklubba och fått huvudet dunkat i handfatet.

Killen beläggs med besöksförbud och flyttas till en annan skola, elever på skolan strejkar för att få honom tillbaka. Hans mamma startat en grupp på facebook som får över 4000 medlemmar.

När det är dags för skolavslutning beslutar tjejens mamma att de inte ska vara med, hon har på känn att det inte kommer vara bra för tjejen att vara där. Killen, som alltså har besöksförbud, bjuds in, får dela ut blommor till sina klasskamrater, man applåderar och hurrar, elever och personal kramar om honom.

På kvällen är det fest på en strand. Killen våldtar en annan tjej som han känner sedan tidigare. Trots att hans DNA hittas i den andra tjejens trosor tror den stora massan att han är oskyldig- Vuxna som barn misstror även den andra tjejen.

Allt det här har utspelat sig i Bjästa, några kilometer från Köpmanholmen där jag växte upp. Den första våldtäkten skedde på Bjästaskolan.

Prästen som godkände att killen skulle få vara med på skolavslutningen heter Lennart Kempe. Han är en av mina konfirmationspräster. Han har vigt en av mina vänner. Jag har jobbat med honom när jag var barn- och ungdomsledare i kyrkan. Jag har bara haft goda erfarenheter av Lennart, har verkligen gillat honom. När han skulle få komma till tals kände jag, vad bra, nu kommer han att säga något vettigt. Lennart får frågan hur han tänkte när han såg det som utspelade sig i kyrkan och han säger, upprepade gånger, att det var en tyst, stark och fin demonstration för människovärdet. Att det var starkt av killen att komma och dela ut blommor och synd att han inte fick stå med sina kamrater. När Lennart får höra att killen våldtog en tjej till samma kväll tycker han att det är synd om killen. Att killen hade besöksförbud var inget att ta hänsyn till för kyrkan är en offentlig lokal och Lennart trodde att fallet fortfarande var under utredning.

Att Bjästa inte är världens mest upplysta samhälle kom inte som en nyhet för mig, jag har som sagt vuxit upp i närheten. Jag har egna erfarenheter om hur man tänker och resonerar där. Men jag lärde mig en hel del om min hembygd och om människorna där ikväll.

Jag har lärt mig att om man är schyst och snygg kan man inte våldta någon i Bjästa. Jag har lärt mig att i Bjästa kan man inte bli våldtagen av någon man är intresserad av och att man inte kan ha tighta jeans på sig efter att man blivit våldtagen. Jag har också lärt mig att Lennart Kempe är ett riktigt stolpskott.

En enorm kram till de båda tjejerna, deras familjer och till de vänner som fortfarande finns kvar. Det ni har varit med om önskar jag inte min värsta fiende.

Till er som tycker att tjejer som blir våldtagna får skylla sig själva eller som anser att snygga och populära killar inte kan våldta, er vill jag rekommendera att läsa boken Flickan och skulden av Katarina Wennstam.

Titta på programmet här.

Läs mer
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Rapport Rapport Uppdrag granskning Chat Uppdrag granskning Metodbeskrivning Uppdrag granskning. Örnsköldsviks Allehanda Expressen

--------
Fler inlägg i ämnet
Två fel blir inte ett rätt
Våga stå upp
Skolan måste ta sitt ansvar

Dagens FRA:are – download torrent Piracy Jihad Jane
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

43 kommentarer:

Andelieb sa...

Återigen: "Man tar sig för pannan"

Vonkis sa...

Andelieb
Sannerligen

Matilda sa...

Jättebra skrivet! Verkligen! Tyvärr tror jag inte att människor med så snedvridna sinnen kan ta till sig en fantastisk bok som Flickan och skulden, men man hoppas ju. Jag var på sammanträde ikväll så jag missade uppdrag granskning men ska se det imorgon. Har dock läst en hel del på nätet om det idag och jag har bara ett ord för det drevet som satts igång mot de båda tjejerna, SJUKT! Efter att ha läst förundersökningsprotokollet (vilket jag som jurist är rätt ordentligt skolad i att göra) och killens erkännande tycker jag att det är rätt tydligt att han gjort sig skyldig till det han anklagats för.

Anonym sa...

En annan suveränt bra bok om samma märkliga obehagliga fenomen är "Den tionde kretsen" av Jodi Picoult.
Också en 14-årig tjej, Trixie som blir våldtagen av skolans populära och beundrade hockeystjärna Jason. Hon blir utfryst i skolan och kallad hora då alla verkar tro på killens version. Same same....
Läs den!
http://www.bokus.com/b/9789146215905.html

Bengt sa...

Men att grabbens mamma får gå lös! Hon om någon borde väö spärras in!
/ Bengt

Anonym sa...

Bra skrivet! Jag är så upprörd att jag skakar efter att ha sett programmet. Hur kan de vuxna på skolan vara så LAMA?? Rektorn gör mg extremt provocerad, och prästen... jag började faktiskt gråta av ilska när hans spontana kommentar var "stackars kille", då han just fått veta att killen våldtagit tjej nr 2. De borde INTE få behålla sina jobb!

Ani sa...

Du skriver verkligen bra!Intressant att du har vuxit upp i närheten! Jag uppfattade de intervjuade personerna från Bjästa som ganska oupplysta men framförallt slog det mig att de verkade känslomässigt förtryckta. Rektorn där var ju närmast apatisk t ex... och prästen framstod inte direkt som en stark männsiska han heller. Kanske är det normalt i Bjästa att trycka ner varann, både sexuellt och på annat sätt?

Anonym sa...

Jag håller med de tidigare kommentarerna. Mycket bra och beskrivande om programmet. Jag känner djupt med båda tjejerna som blev svikna av de som borde stått upp och gett dem sitt stöd. Vilket stolpskott till präst som inte ägnar en tanke åt den våldtagna flickan och vilken totalt handlingsförlamad rektor som inte ens verkar uppfatta frågorna! Det är för mig helt obegripligt att en sådan hetskampanj mot flickan fick sin början och pågår än. Jag kan bara sända min empati till båda flickorna och hoppas att tar sig över den ofattbara smutskastningen.

Vonkis sa...

Matilda
Tack så mycket!
Vore intressant att höra hur de som kämpat för att få killen frikänd resonerar efter att ha hört hans erkännande ikväll. Men kan de avfärda ett DNAresultat med +1 så...

Anonym 10:10
Får ta och kolla upp den boken, tack för tipset.

Bengt
Visst att man försvarar sitt barn, men att starta en Facebook-grupp och hålla på.

Anonym 10:35
Tack!
Tyvärr finns det en rätt lam kultur i det där rektorsområdet, har alltid gjort. Mobbade har fått höra att de ska tycka synd om de som mobbar för att de säkert har det jobbigt hemma, inte lika förstående föräldrar m.m. man häpnar.

Ani
Tack så jättemycket!
Oupplysta är ett bra ord. Och alla brukar anse sig sitta inne med sanningen, det kan gälla politiska beslut, läget i Modo Hockey o.s.v. Det spelar ingen roll vad de får för motargument, man "vet" hur det är...

Vonkis sa...

Anonym 10:54
Jättetack!
Kempes reaktion förvånar mig faktiskt. Jag känner ju honom, eller trodde i alla fall att jag gjorde det.

Anonym sa...

Jag bara suckar och vet inte vad jag ska säga, håller bara med kommentarerna. Satt här och skämdes över min generation (50+) som citerades och framträdde i TV-programmet, som dessutom var kvinnor, helt otroligt! Vad lever de i för mansvärld. För att inte tala om prästens kommentar! Tack för alla kommentarer här, de behövdes.

Vonkis sa...

Anonym 11:27
Ja, att som vuxen förlita sig på "bekantas bekanta", helt otroligt.

Anonym sa...

Sällan har jag blivit så upprörd som av kvällens Uppdrag granskning!Att ett helt samhälle är så okunnigt är helt obegripligt! Finns det ingen där som kan tänka själv?
Prästen tycker det är stärkt av voldtäktsmannen att dela ut blommor i kyrkan, att tjejen blev utan sin skolavslutning var tydligen helt utan betydelse. Rektor tycker det är viktigt att vara neutral och bortser helt från att hon har en skollag att förhålla sig till.
Vore det inte så tragiskt skulle jag tro att jag befinner mig i Grönköping.
Jag är så glad för att dessa fruktansvärda övergrepp från ett helt samhälle har kommit fram.
Jag önskar Linnea och Jennifer allt gott.

Vonkis sa...

Anonym 11:30
Min erfarenhet av rektorer på Bjästaskolan är tyvärr inte så bra. När jag gick på högstadiet där godkände den som var rektor då att tjejerna i en klass skulle läsa "typiska" killtidningar, d.v.s. porrtidningar, sedan fick de redovisa vad de läst. Killarna skulle läsa "typiska" tjejtidningar...

Anonym sa...

Sök på Facebook:

Stödgrupp för "Linnea" & "Jennifer" i Bjästa

Tack!

Anonym sa...

"Att ett helt samhälle är så okunnigt är helt obegripligt! Finns det ingen där som kan tänka själv?" Vadå "ett helt samhälle", jag och många andra var inte ens med i programmet. Dra inte alla i Bjästa över en kam nu! :P

Vonkis sa...

Anonym 11:46
Gjort

Anonym 12:09
Kanske inte hela samhället men stora delar tyvärr. Nu verkar det i alla fall som att positivare krafter har vaknat.

LeoB sa...

Hej, läser och förundras.

Är kanske det mest förskräckande att många sa att killen var "trevlig, schysst och snygg"?

Det luktar på något sätt mörk medeltid om det. Vem dömer man? Den som inte är trevlig, schysst och snygg?

Vad ska vi då ha lagen till? Vem skyddar den då?

Anonym sa...

Som 15-åring våltog jag en klasskompis under ett party. Hon var jättesur under två veckor. Hon fick även sina vänninor med sej mot mej. Men hon gjorde ingen polisanmälan. När jag en dag gick förbi henne på en skolrast, när hon satt för sej själv, kvittrade hon, rodnade och sa att hon förlåtit mej. På kvällen på partyt var hon med från början, men när jag ville gå vidare gjorde hon ordentligt motstånd. Hade hon gjort polisanmälan hade det hela blivit låst och jag hade för alltid varit stämplad. Som det nu var blev vi kompisar igen, och jag minns henne med enbart goda minnen.

Jag är nu 56 år gammal.

Anonym sa...

Är Lennart Kempe släkt eller vän till familjen till pojken som begått de två våldtäkterna frågar man sig?

Eller varför tycker han att det var en fin manifestation att dela ut blommor?

Och hur kan han så lätt säga att han inte ägnat våldtäktsoffret en tanke?

Och när han får höra att pojken våldtagit en annan flicka så är hans naturliga reaktion att det är synd om - pojken!?

Är det här ett beteende som kyrkan stöttar?

/Anders L.

Anonym sa...

Såg nyss det hela och förstår inte hur de kan resonera på sitt sätt. Förstår att så få tjejer anmäler våldtäkter. På en annans tid fick man skylla sig själv för att man druckit alkohol eller hade lite utmanande kläder. Men dessa tjejer hade ju bevis och likförbannat så tror inte större delen av ett samhälle på dem. Helt ofattbart.

//en som inte anmälde

Purusha sa...

Jag har skickat följande mejl till prästen Lennart Kempe: Jag såg dig i kväll i Uppdrag granskning. Du blev intervjuad angående en skolavslutning och två elever, den ena ett våldtäktsoffer, den andre gärningsman. Det verkade som du hyste större medkänsla med gärningsmannen än med offret. Varför? Jesus såg ju först till de minsta och svagaste, även om syndare ska förlåtas. Kan du förklara ditt underliga beteende i TV?
Hans mejladress: lennart.kempe@svenskakyrkan.se

Katten sa...

Jag blir faktiskt enormt besviken på kyrkan i detta fall. Är inte själv kristen utan mer agnostiker men tycker att i synnerhet svenska kyrkan alltid stått för humanism och sunda värderingar. Det gäller även andra samfund som islam och katolicism. Våra religioner är faktiskt grundade på förlåtelse och kärlek även om de kan missbrukas.
Men! Prästen i Uppdrag granskning visar på total oförståelse inför vad flickan gått igenom. Han problematiserar det inte ens utan tycker bara att killen är så himla go och snäll som delar ut blommor.
Antar att föräldrar i samhället snackat mycket med honom och det är ju inte helt svårt att se vems parti han tar...
Resonemanget från folk i Bjsäta att han var snygg och populär är helt vrickat. "Man behöver inte våldta om man är snygg". Va? En våldtäkt handlar nog j-t sällan om att en kille är strykful och "inte kan få tjejer på vanligt sätt". Detta poängterade också kloka K Wennstam i programmet.

Börje Peratt sa...

Väldigt bra formulerat. Håller med. "Oskar" är naturligtvis ett fortsatt hot. Han har visat sig gränslös. Var det slutar kan vi bara ana. Den dagen får nog Bjästa en rejäl baksmälla. Här anklagar vi Talibaner för en sjuk och snedvriden kvinnosyn så har vi det på vår egen bakgård. Och mamman är knappast ovetande...
Sedan diskussionen om klädsel. Se "Anklagad" med Jodie Foster.

Unknown sa...

Man kan inte bli annat än arg och ledsen att se en präst tycka synd om killen som för andra gången våldtagit sig på tjejer.
Visst påminner detta lite om talibans snedvridna kvinnosyn eller hur?

Glenn sa...

Bra blogginlägg! Mår fortfarande dåligt av programmet. Man tvivlar lite på mänskligheten. Skönt ändå att många kloka reagerar starkt, bättre sent än aldrig.

Håller med om prästen – vilket stolpskott.

Anonym sa...

Stöd Linnea:

http://www.facebook.com/group.php?gid=109039959122640&ref=mf#!/group.php?gid=109039959122640&ref=mf

erkaperke sa...

Intressant region detta.

Häxprocesserna i Torsåker.
En av av de värsta händelserna i Sveriges rättshistoria. Totalt halshöggs och brändes 71 personer den 1 juni 1675

Häxprocesser bygger som vi alla vet på ett samhälle som hänfallit till spekulationer, ryktesspridning och hets mot enskilda individer.

Torsåker ligger en dryg timmas bilfärd från Bjästa.

Som sagt: Intressant region detta.

Se länk:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Häxprocesserna_i_Torsåker


/E

Anonym sa...

Gud bevare oss för skenheliga präster. Skönt att allt har kommit i dagen.

Bloggblad sa...

Jag såg inte programmet, men jag blir upprörd av att läsa om det här.

Förvånad blir jag inte, har ju hunnit vara med ett tag och sett fenomenet i många skepnader: killar förlåter man lättare än tjejer - och det gäller alla åldrar och i alla sammanhang. Oj - nu får jag nog på moppe för att jag generaliserar, men titta på samhällstopparna: en kvinna som gör (eller har gjort) ett misstag får gå, en man sitter kvar.

Kändismän som knarkar och gör dumheter glorifieras och får massor av mediautrymme (när jag nyligen länkade och skrev om det i FB var det en man som kom till kändisens försvar, inga kvinnor)men kvinnor? Ja, möjligen förlåts de om de är unga och snygga...

56-åringen här ovanför har tydligen förlåtit sig själv för sin lilla våldtäkt... och tjejen förlät också. Det var väl gulligt! Precis så som tjejer förväntas göra - det är ju egentligen deras fel som lockar killarna... som "bara följer sina drifter".

Anonym sa...

Jaha! Så nu ska drevet gå mot prästen och rektorn och hatet hitta ny kanal. Var är mognaden? När ska vi komma till en punkt när vi vill av hela vårt hjärta försöka begripa oss på varandra och inte stanna vid
känslorna av harm och vrede och upprördhet. När ska vi se att det kunde varit vi själva som fullständigt tappade omdömet? Hur ska vi kunna nagla fast det verkliga problemet som ligger i vår gemensamma syn på könen och sexualiteten och grupp-psykologi?
Det som Wennstam är inne på.
Hur ska vi annars komma vidare om vi inte lämnar denna primitiva första reaktions-nivå?
Uppdrag Granskning har också ett ansvar för att det inte uppstår en hat-våg som vänds mot ny syndare! Det försökte de ta genom de avslutande intervjuerna. Men det blev kort och teoretiskt. Ett sånt här fall är värt en helkväll! Många sådana! Varje brott är hela samhällets brott samtidigt som det är den enskilda individens ansvar.

Anonym sa...

Vad menar du? Ska den bottenlösa inskränkthet och brist på empati samt total avsaknad av omdöme som fritidsledaren, skolans antimobbingansvarige lärare, rektorn och guds egen företrädare Lennart Kempe visar, förklaras bort med grupp-psykologi och samhällts syn på sexualitet? Dessa personer ska vara förebilder som man bör kunna kräva lite mer av än av den oupplysta mobb som invånarna i Bjästa tycks utgöras av. Om dessa "förebilder" agerar som de gjort i detta fallet är de värda att släpas i skiten ordentligt.

LeoB sa...

Jag har sett effekten av felaktiga anklagelser om våldtäkt, som drabbat mindre väl ansedda män. Det har förstört flera människors liv i vissa fall. Det har lett till social utslagning, sjukdom och för tidig död.

Naturligtvis kan även våldtäkter leda till det.

Social utfrysning användes förr som ett sätt att ta livet av de man ansåg gjort fel. En långsam och plågsam död. Med mat och husrum överlevde du i snitt två veckor om du blev utsatt för det i gamla stamsamhällen. Vetenskapligt sett har man efter många års tvekan börjat inse att berättelserna om detta i princip är sanna. Det neurobiologer tror sker är att kroppen faller sönder pga de tillstånd hjärnan hamnar i. (Kanske den utsatte kan rädda sig genom att gå in i en psykos, men det är inte alla förunnat att kunna gå in i en psykos. Och det för och förde med sig andra problem under den tid man befinner sig i psykos.)

Och naturligtvis blir vi fortfarande starkt påverkade av social utfrysning.

Så jag tror att det finns stor anledning att uttala sig försiktigt i de här frågorna. De sätt vi uttalar oss på påverkar liv och död.

SvenskMakt sa...

Det första som slår en är prästens uttalande om pojken, hallå! vilken herre tjänar han (prince darkness???) sedan kan man undra, var fanns männen/fäderna i hela denna historia.
Skolan! vakna! fattar ni inte vilka signaler detta ger till ungdomar. Stackars stackars tjejer, ni har stort stöd runt om i landet, känn på det! Mamman till pojken borde söka hjälp, fattar hon inte att hon 'är på väg att skapa en ny Ted Bundy. När grabben förstår att det är ok att våldta så kan han ju gå ett steg längre....
Sedan talar ju rektorn om att fast det gått ett år sedan händelsen så måste personalen gå utbildning för att lära sig hur man tar ställning i en sån sak, vadå utbildning... En dömd brottsling x 2, finns det något som helst problem för någon annan att förstå hur man skall agera? Tack uppdrag granskning för att ni öppnade upp denna kompost och vädrade ut skitlukten. Fy skäms på er ni Bjästabor som deltagit i denna smutskastningskampanj mot tjejerna, och skäms på er som inte hade såpass råg i ryggen att ni kunde försöka stävja detta. Stor heder till Amanda, en sån vän som du är svårt att få tag på.

Anonym sa...

Såg inte programmet, men har läst tidningar, olika bloggar osv. Man tar sig verkligen för pannan.

Och jag tar mig ännu mer för pannan när jag läser kommentaren från 56-åringen!! Jag blir helt mållös faktiskt.

Bloggblad sa...

Märkligt att du får så många anonyma kommentarer... Även om många bloggare har pseudonymer, kan man nå dem och få en aning om vilka de är. T.o.m. ett fingerat namn säger mer än ingenting.

Det är också märkligt att det ALLTID kommer upp hur synd det är om killar som blir felaktigt anmälda. Jodå, men varför pratas de aldrig om killar som ljuger sig ur en våldtäkt? Det förutsätts alltid att tjejen ljuger...

Anonym sa...

Jag blir helt mållös, är människor verkligen såhär sjuka i huvudet, så iskalla och empati lösa, det skrämmer mig att veta att mina barn ska växa upp i sådan skit som denna. Tycker så fruktansvärt synd om tjejerna och jag önskar dem allt gott i livet, jag hoppas att de kan i den mån det går att komma över detta och leva relativt normalt. Alla dessa människor som utsatt flickorna för sådan skit borde stå inför rätta, inte nog med att de va med om en våldtäkt, som är så traumatiskt, men de ska stå ensamma om att ta sig igenom det, bli mobbade och fruktansvärt utpekad, både på nätet och i bjästa. Jag saknar ord, hemskt. Vakna upp för fan. vilka fina budskap dessa människor sänder till ungdomar, nej det är en skam. Bjästas invonare är en sekt och borde utrotas. Stackars tjejer. vi stöttar dig i dalarna....

Tim sa...

Jag läser detta bland kommentarerna ovan:

"Som 15-åring våltog jag en klasskompis under ett party. (...) Som det nu var blev vi kompisar igen, och jag minns henne med enbart goda minnen. Jag är nu 56 år gammal."

Vad likt det här låter kvinnorna (!) som var med i programmet per telefon, som antydde att det nog var hennes fel.

Länk till 56-åringens kommentar

Anonym sa...

56-åringen:

Det var ju för väl att tjejen tog sitt förnuft till fånga och slutade vara sur på dig, så att du slapp ha dåliga minnen av tjejen som du våldtog! ;)

Oansvarigt av dagens ungdom att tvinga sina förövare att istället ta ansvar för sitt agerande, eller hur?

Anonym sa...

På onsdagskvällen stod jag i kassan i en affär i Bjästa, när en reporter sträcker fram en mikrofon och frågar:
"Vad har du för åsikt om det som hänt?"
-Vad har hänt?
Tjejen i kassan viskar om rubriken på löpsedeln om våldtäkten förra året.
-Jag har inte hört ett smack om det sen dess.
Blir nu upplyst om Facebookgrupper och hatkampanjer mot flickan som blev utsatt för detta och att hon tvingats flytta.
Får ur mig att det är ju sanslöst.
Ser dokumentären och känner mig helt tom.Vad har dom gjort!
Neutrala och stackars grabb ringer i öronen.Ungdomarna uppvisar IQ fiskmås.
Frågar brorsan om han hört nåt om hatkampanjer eller nåt.Ingenting...
Jag har läst 100+ inlägg om att jag borde neutronbombas, utrotas, är en muslimsk fundamentalist, nazist och inavlad på en och samma gång, samt deporteras.
ALLA som bor i Bjästa är visst utan undantag skyldiga.
Nu känner jag mig också våldtagen.
Det är en stor tragedi att flickan tvingats lämna hembygden våldtagen och misstrodd.
Några får nog söka nya jobb..
Tack för ordet.

Anonym sa...

Liknande historier händer hela tiden!

Vi behöver läka denna knäppa kvarleva från det patriarkala samhället:

en framgångsrik, snygg, charmig man vill man inte behöva straffa...

Kanske en lösning kan ligga i att sluta straffa alla förövare - inse att de är sjuka och behöver vård istället =)

Frida sa...

Hallå stopp! Håller med om att allt är fruktansvärt och i denna situation har många felat. Jag håller dock inte med om att Lennart Kempe är ett stolpskott. Mycket av det han sa kom inte med och är vinklat och klippt samman. MEN jag kan hålla med om att det han sa inte lät bra. Jag också haft Lennart som konfirmationspräst, dop och bröllopspräst. Han är en av de bästa människorna jag vet. Han skulle bjuda in en massmördare i kyrkan pga att är så fin och god medmänniska och tycker att ALLA förtjänar guds förlåtelse. Det finns få som har hans godhet. MEN att kyrkan/Lennart inte stod upp mer för flickan är såklart en stor miss! Men han förtjänar verkligen inte den starka kritik han fått! ALLA är vi människor och kan göra fel ibland och jag VET att han mår jättedåligt över sitt uttalande som han efteråt också såg att det blev fel. Så nu har jag sagt det. / Frida

Vonkis sa...

Frida
Läs de andra inläggen jag gjort i ämnet, och som jag länkar till i det här inlägget, så ser du vad jag tycker och tänker om Lennart Kempe. Det här första inlägget skrev jag direkt efter att ha sett Uppdrag granskning och som så många andra var jag väldigt ledsen och besviken. Jag cencurerar inte mig själv här på bloggen och därför har jag inte ändrat det jag skrev om Lennart här, för det var vad jag tänkte då. Men som sagt, läs även mina andra inlägg.