lördag, juni 25, 2011

Melodikrysset vecka 25 2011

Välkommen till KryssBloggen

Godmorgon löjlisar!

Denna fantastiska (hoppas jag) midsommardag befinner jag mig på landet och där brukar inte internet fungera.Därför har jag förberett det här inlägget lite i förväg så kan ni ändå lösa krysset tillsammans i kommentarerna.

Det vore väldans snällt om någon av er kunder lägga ut en länk till det här inlägget på vår facebook-sida. Hygglo burro.

Sedan måste jag ju ge mig på en inför gissning, så klart. Vad säger ni om jag säger att lodrätt två borde vara Bäckman, som i Py?

Lycka till idag nu allihopa, i morgon ger jag mig på krysset, får se om jag behöver kika bland era kommentarer för att reda ut det.

--------söndag 26 juni--------

Så, nu är jag hemma igen från helgvistelsen på landet och ska ge mig på att lösa krysset. Får se hur länge jag kan hålla mig från kommentarerna.

Nuuuu kör jag.

Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där har jag kvar
Min gamla ångmaskin.

Det är inte helt fel att börja med lite nostalgi så här på söndagsmorgonen. Då går jag ner i min källare med Pierre Isacsson var en av de allra första låtar jag letade reda på när jag skaffade Spotify. Ett år när vi var i Solberg på sportlovet spelades den låten väldigt mycket.

Det var väl ganska väntat att Eldemannen skulle spela något med Michael Jackson när krysset sändes när det var på dagen två år sedan Jackson dog.

Hmm, klassisk musik, operor och sådant är inte min starka sida. Men det där lät som Svansjön och när den utförs som det är tänkt man förhoppningsvis ballerinor.

Det är tur att han är snäll eldemannen när han ställer frågor som inte tillhör mina favoriter. Några instrument kommer jag ihåg från musikundervisningen, och blåsinstrumentet vi fick höra var en oboe, på min ära.

Nu blev det mer musik i min smak. Olle Adolphsons Mitt eget land. Texten är fantastisk.
För när människor har varandra
bor de alla i samma land
och allting vi vill ge till andra
kan du få ur min öppna hand.
I min hand finns allt det jag drömmer
allt jag äger och allt jag har
och den rädsla som alla gömmer
just på den är din hand ett svar.

Ord att ta till sig...

Nej men, Vem kan segla förutan vind med Lee Hazlewood och Nina Lizell. Den snubblade jag över för någon vecka sedan, och nu är den med i Melodikrysset, vad är oddsen på det?

Djuret som Eldemannen var ute efter till vågrätt sju är en apa som heter Jocko.

Åh, Spring för livet med Sara Varga från årets Melodifestival. Det höjdes en del röster om att det inte var rätt forum att sjunga en låt som Spring för livet i Melodifestivalen, själv anser jag att det är ett ypperligt tillfälle att föra fram ett sånt viktigt budskap.

Eldemannen har helt klart sina favoriter, konstigt vore väl annat, och jag är rätt övertygad om att signaturmelodin till M*A*S*H är en av dem. Serien utspelar sig i Korea, mitt under brinnande krig.

Han hoppar verkligen mellan mina bra och dåliga ämnen idag, den gode Eldemannen. Jag menar. Opera... Gissar mig till att sångarens namn är Andrea Bocelli, vet att han är operasångare och namnet passar in på lodrätt tio. Men namnet på operan kan jag inte, får kolla bland kommentarerna helt enkelt.
--------
Tosca var tydligen operans namn.
--------

Men att det är Tom Jones som sjunger Delilah, det kunde jag!

Och så lite sommarlåt. Tre gringos med Just D. Jägarns vad sugen jag blev på att ligga i en solstol och sippa på en drink nu. Kul ordlekargrupp, det var också en beskrivning av Just D...

Det går att sluta krysset med sämre musik än Happyland med Amanda Jenssen, men varför skulle Eldemannen göra det?

Det var gårdagens kryss det och föga förvånande blev det varken någon vinst eller någon Py Bäckman i krysset.

Får bryta ihop och komma igen helt enkelt.

V 6 Isacsson
L 2 Jackson
V11 Ballerinor
L 9 Oboe
V13 Eget
L12 Lee
V 4 Nina
V 7 Sara Varga
V14 Korea
L10 Andrea
L 1 Tosca
V 1 Tom Jones
L 3 Just D
V 8 Amanda

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Kalmar Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

124 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Vonkis !

jag tänker hoppa över, tycker hela dagen går bort, ska bussa lite idag.
Svaren finns ju till hands ändå.En gång är ingen gång.

Jag har ingridspotpurri.blogg.se som har lösningen. Men den gången när Morden i Midsomer var n´med hade hon stavat Midsumer, så jag fick rätta henne.

Hoppas Du får en fortsatt trevlig Midsommarhelg.

Mi

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Vonkis !

jag tänker hoppa över, tycker hela dagen går bort, ska bussa lite idag.
Svaren finns ju till hands ändå.En gång är ingen gång.

Jag har ingridspotpurri.blogg.se som har lösningen. Men den gången när Morden i Midsomer var n´med hade hon stavat Midsumer, så jag fick rätta henne.

Hoppas Du får en fortsatt trevlig Midsommarhelg.

Mi

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olle B sa...

God morgon alla kryssarvänner.
Idag verkar det som vi får klara oss utan Vonkis, som befinner sig på landet dit den moderna tekniken inte når fram. Hoppas vi klarar oss ändå.

Marcus sa...

Är oxå på landet...parkopplad iphone med kass mottagning tillsammans med datorn blåtand så tar det ett tag att surfa....men visst funkar det =)

Anonym sa...

Har fått tag på en ajfån men mottagningen er verkligen inte på topp, så jag överger er idag. Håll tummarna för Bäckman. /Oinloggad Vonkis

galgbacke sa...

god morgon

Anonym sa...

Hej Alla kryssvänner
Är oxå på landet fast där bor jag fullt ställ på bredband och telefoner. Har sväfrar här idag, han är ett melodikryssprofs som höll på redan på 60-talet

Hälsar
Anders i Påarp

Lise-Lotte sa...

God morgon alla kryssare! Mariestad är mulet å ca 15 grader varmt/kallt. Är det några av er som har ont i håret i dag? Har ju jobbat så jag mår prima men när jag cyklade hem på morgonkröken så var det väldigt lugnt på gatorna.Hoppas att Vonki får rätt i dag när det gäller PY!

Anonym sa...

Hej på er alla glada midsommarfirare. Nu kör vi ett kryss och välbehövligt kaffe.

galgbacke sa...

Anders
vi är glada att ha ett proffs med oss

Olle B sa...

Ingen vinst idag heller.

Olle B sa...

ISAKSSON

Lise-Lotte sa...

Isaksson

Luktärt sa...

Hej från ett grått Katrineholm, ja då var det dax igen
V 6 blir väl isaksson

galgbacke sa...

skall vara med C

Olle B sa...

Galgbacke/
Tack!
Du har alldeles rätt

Janne i götet sa...

Idag är GAIS:aren trög i ett soligt GBG

Lise-Lotte sa...

Michael

Olle B sa...

L2/
MICHAEL

Lise-Lotte sa...

Isacsson med C var det ja!

Lise-Lotte sa...

Taskigt för Gais sist, gjorde inte de andra mål i typ 89:e minuten?

Olle B sa...

Verkar vara många av våra kryssvänner som inte vaknat än.
Tufft med Midsommar?!

Lise-Lotte sa...

V 11?

Anonym sa...

Ballerinor, tror jag /Gunsan

Anonym sa...

bergakungen så kan det vara trollungar?

Lise-Lotte sa...

Ja Lotta skrev ju att man nog skulle ha lite ont i håret den här lördagen!

A-C sa...

Godmorgon alla- V 11 Ur Svansjön-Ballerinor.

Anonym sa...

Någon som känner igen detta?

Anonym sa...

Imorgon blir det MFF på Gamla Ullevi

Anonym sa...

oboe

Anonym sa...

oboe

Lise-Lotte sa...

Trodde att det var Svansjön!Oboe?

A-C sa...

Lise-Lotte: Jo det är Svansjön och det blir Ballerinor på V 11.

Luktärt sa...

V 13 enda

Anonym sa...

och på L9 oboe

Lise-Lotte sa...

Känner igen denna men kan ej texten helt å hållet.

Lise-Lotte sa...

Tack A-C!

Anonym sa...

Mitt Eget Land

Anonym sa...

barn är ett eget folk

Olle B sa...

Kan det ha varit MITT EGET LAND

Anonym sa...

Vad heter visan, aldrig hört?

Olle B sa...

LEE
NINA

Anonym sa...

Min EGEN värld var det på V13/Gunsan

Anonym sa...

lee (hazlewood) och nina

Mackan sa...

Lee? Mona?

Anonym sa...

Nina Lizell, Lee Hazlewood

Lise-Lotte sa...

Nina vem????

Luktärt sa...

Vet inte hur jag tänkte på V13

Lise-Lotte sa...

V 13 ej ende??

Lise-Lotte sa...

Apa

Olle B sa...

Melodikrysset V25 2011

HALVTID

VÅGRÄTT
V1/
V6/ ISACSSON
V7/ APA
V8/
V11/ BALLERINOR
V13/ EGET
V14/

LODRÄTT
L1/
L2/ MICHAEL
L3/
L4/ NINA
L5/
L9/ OBOE
L10/
L12/ LEE

Lise-Lotte sa...

Någon som kan???

Anonym sa...

v7 Apa?
V1 Tom Jones?
L3 Just D?

Anders

Anonym sa...

apan heter jocko, kommer från marocko

Anonym sa...

eget eller egen på V13?

Anonym sa...

Nina Lizell lyssnar ni på varje vecka. Det är oftast hon som är det automatiska rösten som ber dig trycka 1 eller 2 osv.../Askerön

Lise-Lotte sa...

Tack för eget på V13?

Olle B sa...

Olle Adolphssons "Mitt EGET land"

Anonym sa...

lena nyman l 4

Anonym sa...

Eget

Anonym sa...

tack Olle

Lise-Lotte sa...

Tack Anonym för den infon!

Olle B sa...

L5/ SARA-VARGA

bardolino sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Sara varga

Anonym sa...

Japp

Lise-Lotte sa...

Vem är detta??????

Håkan A sa...

L5 SARA VARGA

Anonym sa...

sara varga

Lise-Lotte sa...

Just det var med i melodifestivalen va?!

Luktärt sa...

Vågrätt 13 blir eget

galgbacke sa...

V 7 ??

bardolino sa...

korea

Anonym sa...

V 14. Korea

Anonym sa...

korera

Håkan A sa...

V14 KOREA Signaturen till MASH

Anonym sa...

korea

Luktärt sa...

jag loggas ut hela tiden, vet inte vad jag ska göra

Lise-Lotte sa...

Mash el vad hette serien?

Anonym sa...

Andrea. Tosca

Olle B sa...

L10/ ANDREA

Anonym sa...

andrea?

bardolino sa...

Andrea Bocelli Tosca

Anonym sa...

l 4 ej lena = Nina

Håkan A sa...

L10 ??
L1 TOSCA

Mackan sa...

V1 Tom Jones?

Lise-Lotte sa...

Galgbacke: V7 = APA

Anonym sa...

ANDREA Boccelli ur TOSCA

Anonym sa...

Det tog ett tag innan vi landnade i Mash och Korea
Det här är väl Andrea Bocelli och Nesum Dorma ur Tosca

Anders

Olle B sa...

V1/
TOM-JONES

Anonym sa...

JA

Anonym sa...

eJ lENA UTAN nINA PÅ L 4

Lise-Lotte sa...

Tom Jones som någon sa!

Håkan A sa...

L1 TOM JONES

Anonym sa...

tom jones

Anonym sa...

Tom Jones

Håkan A sa...

V1 naturligtvis

Olle B sa...

2 Kvar

Melodikrysset V25 2011

VÅGRÄTT
V1/ TOM-JONES
V6/ ISACSSON
V7/ APA
V8/
V11/ BALLERINOR
V13/ EGET
V14/ KOREA

LODRÄTT
L1/ TOSCA
L2/ MICHAEL
L3/
L4/ NINA
L5/ SARA-VARGA
L9/ OBOE
L10/ ANDREA
L12/ LEE

Anonym sa...

just d L3?

Anonym sa...

V8 gissar vi Amanda Jensen

Anders

A-C sa...

Kan L3 bli Just D?

Anonym sa...

Gissar på JUST-D på L3

Olle B sa...

Melodikrysset V25 2011

VÅGRÄTT
V1/ TOM-JONES
V6/ ISACSSON
V7/ APA
V8/ AMANDA
V11/ BALLERINOR
V13/ EGET
V14/ KOREA

LODRÄTT
L1/ TOSCA
L2/ MICHAEL
L3/ JUST-D
L4/ NINA
L5/ SARA-VARGA
L9/ OBOE
L10/ ANDREA
L12/ LEE

Anonym sa...

Just d

Anonym sa...

JUST-D

bardolino sa...

just D

Lise-Lotte sa...

Just d?

Luktärt sa...

L 3 Just-D

Lise-Lotte sa...

Fy fasen va bra ni e<3!

Olle B sa...

Vonkis/
Idag har det varit tufft utan dig.
Men det verkar som att vi ska ro skutan iland även denna gång.

Anonym sa...

AMANDA

Lise-Lotte sa...

Som ni sa:Amanda

Olle B sa...

Lösningen finns ovan.
Tack för idag.

A-C sa...

Tack för idag, ni har behövts på vissa och ha en fortsatt skön midsommar.

Anonym sa...

Bra facit denna vecka tre 3-poängare.

Ha en fortsatt bra midsommar

Idag kör vitt, dvs bara vitt vin

Anders

galgbacke sa...

tack för idag

Janne i götet sa...

Tack för idag tur att ni finns.

Lise-Lotte sa...

Ja vi har saknat både Vonki å Lotta m.fl men det fixade sig i dag oxå. Nu tackar jag för mig å önskar er alla en skön å förhoppningsvis varm å skön sommar.Tar nu semester å åker upp till stugan i Kramfors å då har jag ingen dator till hands, blir en lång resa(65 mil) men det är det värt för att komma till paradiset. Ta hand om varandra nu å se till att kamma hem någon vinst nu!KRAMAR!

Luktärt sa...

Tack för idag lagom krångligt kryss men en mycket krånglig dator. Fortsatt trevlig helg på er allesammans

Lise-Lotte sa...

j

Kenny sa...

Det är lätt när man har såna vänner som löser krysset åt en när man försover sig (något trött efter midsommarfirande)

Vonkis sa...

Kenny
Vadalls, försova sig, på kryssdagen?
*tar mig för pannan*

Kenny sa...

Jag tog mig också för pannan ;o)