lördag, september 12, 2020

Melodikrysset vecka 37 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Lördagen verkar bli molnig och regnig men vad gör det när krysset bjuder på hela tre möjligheter att få skriva in Bäckman (som i Py)! Händer det inte idag, då vet jag inte vad som behövs för att det ska hända.

Det finns startlåtar i Melodikrysset och så finns det startlåtar. Personligare tycker jag inte att det blir så mycket pampigare än när Montserrat Caballé och Freddie Mercury sjunger Barcelona. Att sedan Eldemannen lyckas krossa alla chanser till Bäckman redan med första fågan, det är sedan gammalt.

Vi skriver in utsikt på vågrätt nio för det får man nog säga att man har från Eiffeltornet, oavsett om man tänker hoppa eller inte.

Åh. Innan vi faller med Jocke Berg och Lisa Nilsson är en av mina favoritduetter. Jag har för mig att låten specialskrevs till en fest men den blev så uppskattad att de spelade in den och det är jag dem evigt tacksam för.

Men, när man så väl känner igen ett musiktema. Tänkte Skärgårdsdoktorn först men så kom jag på att Stefan Nilsson har ju gjort musiken till Beck också.

Äntligen blev det lite Kiss i Melodikrysset! Jägarns vad jag höjde volymen de få gånger Heaven's on fire spelades på radion när jag var liten. Ja, jag är så gammal.

Det där med kompositörer alltså, inte min starkaste gren i Melodikrysset. Tydligen ska det vara Rossinis verk Den tjuvaktiga skatan. Tack för svaret löjlisar.

Emma Nordin sjöng Dan Anderssons dikt Till min syster.

Valutan i Japan heter yen.

Tommy Körberg sjöng En som du som jag då gissar handlar om vin eller whisky i original som lagras på fat
------
Den engelska titeln är Red red wine, tack för hjälpen Mattias.
------

I Engelska flottan sjungs det om Ada som legat med papiljotter och Beda som köpt ny klänning på Grand Bazar.

Det måste vara Linda Rosing, nu Thelenius Eldemannen är ute efter. Men har hon släppt någon mer låt än Summer love. Eller var det här en ny version av den?

Det var Rolf Lassgård som sjöng Dinkeli dunkeli doja.

Då var även detta kryss både löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.


snabbgenomgången
V 3 Montserrat
L 3 Mercury
V 9 Utsikt
L 4 Nilsson
L 1 Beck
V 7 Kiss
L 5 Rossini
L 8 Skatan
V13 Dan
V11 Yen
L 2 Fat
L10 Beda
V12 Linda
V 6 Rolf

116 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är himlen täckt av vita moln och solen försöker skina igenom. Termometern visar på + 17 C. Vad som kommer att ske över dagen får tiden utvisa.

Bettan sa...

Godmorgon! Mulet och regnet hänger i luften. Idag står ett kvällspass på schemat

Vonkis sa...

Christer
Inget bad idag?
Här är nog molntäcket för tjockt för att solen ska kunna ta sig igenom i någon större utsträckning.

Bettan
Härligt för oss :-)

Lena sa...

Morrn, husbilen har tagit mig till Haparanda hamn. Vi träffade ett par som seglat från Smygehuk hit i en liten katamaran. Regnet har smattrat på taket, uppehåll och 10 grader. I dag blir det besök i det stora möbelvaruhuset ��

Vonkis sa...

Lena
Hur lång sträcka har ni åkt med husbilen i år?

Nina sa...

Go'förmidda Vonkis o alla kryss vänner!Här sitter vi i ett väldigt grått Visby, regnet är nog inte långt borta! Det behövs kan jag säga.
Vi är iaf redo för veckans kryss!
God tur allihop!

Anna Wärn sa...

God morgon. Nu har höstmörkret rullat in. Intog min frukost i skenet av levande ljus. Ganska mysigt faktiskt. Nu kör vi 🎶📻.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron från ett soligt Ångermanland, plus 13. Fina dagar hela veckan. Sent på onsdagskvällen brakade åskan loss. Vi har ju inga gatlysen, så blixtarna lyste upp byn. Igår åt jag surströmming, det var så gott. Hoppas på Py idag

lasse sa...

Sista helgen i stugan på ett tag. Mulet, men uppehåll. 13 grader i luften. Så idag står det en massa hopplock, har varit här sedan midsommar.
Nu kör vi, tycker jag ! Förresten, är det någon som vet vad en kryssning utan människor kallas ?

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 1 Pretty Woman
L 2 Roxette
L 3 Tulpaner
V12 Peter
V 6 Axel
V 9 Åtta
L 4 Yesterday
V11 Norah
L 7 Gerhard
V 8 Putte
L 5 Ola
V13 Ark
V14 Rymden
L10 Håkan

Bettan sa...

Lasse: Nej?

lasse sa...

Tom Cruise

Bettan sa...

Lasse: hahahaha

Vonkis sa...

Nina
Hoppas verkligen att ni får ordentligt med regn, det ser knastertorrt ut på bilder jag sett från Gotland.

Anna Värn
Visst är det mysigt med tända ljus på morgonen :-)

Kerstin Nilsson
Åh, har ni haft åska. Vilka lyckostar. För att inte tala om surströmmingen...

lasse
Oj, det var en lång stugsäsong, då förstår jag att ni har att göra innan ni åker därifrån.

Vonkis sa...

lasse
Ha ha

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet och regnigt Borås! Det fanns planer på trädgårdsarbete, men det hoppar jag nog över i regnet!

Vonkis sa...

Jo
Så du vattnar inte blommor i regent ;-)

Christer sa...

MONTSERRAT CaballÉ; Freddie MERCURY

Fröken Frida sa...

Montserrat Mercury

Fröken Frida sa...

God förmiddag förresten :)

Anne sa...

Bättre sent än aldrig ;) God förmiddag allesammans.

Anna Wärn sa...

Freddie Mercury och Montserrat Caballe

Vonkis sa...

Fröken Frida
God förmiddag på dig med :-)

Anne
Bättre sent än ännu senare :-)

Eva sa...

God morgon
Soligt i Härnösand
Men nu är hösten här krispigt

Fröken Frida sa...

Utsikt

Anne sa...

Utsikt

Nina sa...

Utsikt

Anna Wärn sa...

Utsikt

Eva sa...

Haha sa svaret innan låten..
Utsikt

Christer sa...

Lisa NILSSON

Anna Wärn sa...

Liza Nilsson

Vonkis sa...

Eva
Det är då hösten är som bäst, när den är solig och krispig.

lasse sa...

Till vilka kan du låna ut pengar och vara säker på att få tillbaka pengarna ?

Kenth sa...

Jämra majs...

Kenth sa...

Japanerna. Betalar alltid i yen.

Allo74 sa...

Beck?

Lilleva sa...

Bert?

lasse sa...

Unknown: Rätt !

Anna Wärn sa...

Martin Beck

Vonkis sa...

*spara*

Jos sa...

Här i Nederländerna får vi måndag till onsdag lite sommar igen...30°.
Bra nyheter för mig och min svenska fru Katti. Min skola har gett mig en extra ledig vecka innan höstlovet så att vi får hälsa på svenska släkten ändå, nu Sverige inte längre är förbjuden!
Vi ska vara på Öland och i Stockholm från den nionde oktober.

Nina sa...

Kizz

Christer sa...

KISS

Kenth sa...

Lånar man ut pengar är man värd en yentjänst. 😂

Bamse sa...

Kiss

Uffe sa...

Förnamn skulle det väl vara? Bert?

Anna Wärn sa...

Kiss

Vonkis sa...

Nu blir ju frågan vad ni tror det är som ska in på lodrätt 5.

Bettan sa...

Uffe, Bert går inte ihop med Kiss.

Mattias sa...

Kiss Inte Kizz

Vonkis sa...

Men åh, att få träffa släkten igen, det låter hur underbart som helst.
Schyst chef du har.

Christer sa...

ROSSINI; Tjuvaktiga SKATAN

Gunilla sa...

Inte bert. Beck.

Lilleva sa...

Rossini/skatan

Anna Wärn sa...

L5 Rossini

Pye sa...

Vilken tur ni har! För oss i Norge har Sverige fått ännu fler röda områden än tidigare, bla Östergötland, där vi hör hemma.

Bettan sa...

Halvtid:
V3/ Montserrat
V6/
V7/ Kiss
V9/ Utsikt
V11/
V12/
V13/

L1/ Beck
L2/
L3/ Mercury
L4/ Nilsson
L5/ Rossini
L8/ Skatan
L10/

Anna Wärn sa...

Tack

Jos sa...

Yep

Lena sa...

Tack fön den

Anne sa...

Men oj vad webbradion ligger efter idag..

Vonkis sa...

Pye
Röda områden eller inte, jag får hålla mig hemma oavsett tills det finns ett vaccin :-/

Vonkis sa...

Anne
Ja, det kan vara många sekunders skillnad.

Christer sa...

DAN Andersson

Anna Wärn sa...

Dan

Nina sa...

Dan

Anne sa...

Dan

Unknown sa...

Hej hopp från Norrtälje

Uffe sa...

Tyckte den gode Elden sa förnamn.

Eva sa...

Det gör den väl alltid ?
I alla fall för mig
Brukar vara typ någon minut
Lyssnar alltid på webben utom i bilen

Christer sa...

YEN

Nina sa...

Yen

Anna Wärn sa...

Yen

Jo sa...

Haha, där kom valutan iyen! :)

Pye sa...

Usch, ja, jag avundas dig inte... :(
Även om vi skulle få tillåtelse att resa till Norrköping, vet jag inte om vi vill, för vi vill ju inte utsätta våra föräldrar för smitta.

Stina sa...

Någon Emma som sjöng. Inte Sofia Karlsson.

Lena sa...

Nu fick Lasse i yen ��

Anne sa...

Kyu Sakamoto

Vonkis sa...

Pye
Det är ett ständigt avvägande.

Stina
Har ändrat.

Fröken Frida sa...

Fat

Anna Wärn sa...

Fat

Nina sa...

Beda

Anna Wärn sa...

Beda ?

Mattias sa...

Vonkis, en som du heter red red wine på engelska.

Vonkis sa...

Mattias
Ah, tack för hjälpen :-)

Anna Wärn sa...

Linda ?

Nina sa...

Linda

Jos sa...

Jag har en kusin i Norge, hon får inte resa till Nederländerna. Hemskt..

Lena sa...

Vilken Linda?

Stina sa...

Vilken Linda?

Unknown sa...

Vilken linda

Uffe sa...

Aldrig hört...

Anne sa...

Linda Rosing

Nina sa...

Vet inte just nu! Såg bara att jag fick in bokstäverna

Uffe sa...

Linda Rosing

Anonym sa...

Red red wine - Neil Diamond eller UB40

Mattias sa...

Jo Linda Linda Linda Linda på spången.... Förlåt.

Christer sa...

ROLF Lassgård

Anna Wärn sa...

Rolf

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Bettan sa...

Dagens kryss:

V3/ Montserrat
V6/ Rolf
V7/ Kiss
V9/ Utsikt
V11/Yen
V12/Linda
V13/Dan

L1/ Beck
L2/ Fat
L3/ Mercury
L4/ Nilsson
L5/ Rossini
L8/ Skatan
L10/Beda

Vonkis sa...

Anonym
Ja jägarns, DEN.
Ha ha. Tack.

Bettan sa...

Tack för idag, nu dags att göra sig i ordning för att åka jobba! Sörs nästa lördag

lasse sa...

Tack för idag vänner, Nu börjar det dra ihop sig för arbete.

Anna Wärn sa...

Tack hej från mej.

Lena sa...

Tack föri dag. Ha en fortsatt fin helg. Var rädda om er.

Eva sa...

Tack för hjälpen idag

Fröken Frida sa...

Tack för idag!

Nina sa...

Tackar för i dag! På återläsande nästa gång!

Pye sa...

Tack för i dag! Jag är glad att jag kan logga in igen, jag har saknat er! Ses nästa lördag!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, ha det bra alla

Jo sa...

Tack för idag, hörni! Ha en fin vecka så sörs vi på lördag igen! :)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...


Hej !

Så då fick jag ta hjälp av dig igen.

Det var lite tokiga rutor, men letade och fick fram CTRL 0 så kom de rätta rutorna fram.

Ha en fortsatt fin Lördag.
Kram 😻💞🌺

Anonym sa...

Rossini i snabbgenomgången INTE Rosines.

Anonym sa...

Rossini i snabbgenomgången INTE Rossine.