måndag, april 01, 2024

Påsk på lotten

Välkommen till LottenBloggen

Påskhelgen är över och jag har tillbringat större delen av den på odlingslotten, det är så skönt att ha kommit igång där igen.

Det ser inte mycket ut för världen så här års. Den här sidan ska vi nog inte göra något med än så länge. Jordgubbsrabatten och hallonen behöver gallras men det får vänta några dagar.

Pumpabädden har gjort sitt i nuvarande form så den ska förnyas och så ska vi fixa till och så ska vi bygga nya lådor, eller bäddar runt stubben från körsbärsträdet.

I slutet av sommaren såldes en av lotterna. De nya ägarna grävde ut de odlingsplatser som fanns och slängde all jord på komposten. Det visade sig att det gömde en hel del lökar i jorden så vi var några som grävde upp dem idag. Snödropparna känner jag igen men de med lila och blå blommor kan jag inte identifiera Kan det vara scilla? Vad de övriga lökar är får bli en överraskning. Jag blir faktiskt lite fascinerad över livskraften i lökarna. De låg långt nere i jorden men kämpade sig upp till ytan.

Som jag skrev i förra inlägget har hararna haft kalas på grenar och kvistar vi klippte ner i höstas.

Harkluttar, harkluttar, harkluttar. I de flätade kompostkorgarna har de verkligen haft kalas.

Gräsplätten där fjolårets stora krig mot kirskålen stod är översållad av långt dött gräs och löv. 

Stubben i gräsplätten har fått några spännande utväxter under vintern/våren. Någon som vet vad det är?

Kirskålshögen, som blev potatishögen som nu nog får gå under namnet blomhögen.

Det gömmer sig en kärleksört och några fröer från klint och  prästkrage under fiberduken. Vid de röda markeringarna har jag tryckt ner några av de räddade lökarna. Nu år vi hålla tummarna att de tar sig, eller i alla fall återhämtar sig så de blommar nästa år.

S har påbörjat en Benjeshäck (dead hedge) bakom jordhögen, kompostkorgarna och miniängen. Här hade hon även snyggat till både blomhögen och runt korgarna medan jag lade min tid på blomsterängen (under fiberduken).

Jag har lagt ut ett tunt lager med jord och slängt ut fröer från midsommarblomster, timvisare, sömntuta, ringblommor, klint, vallmo och blåklocka. När jag skriver inlägget inser jag att gurkörten aldrig kom ner. Nåja, det får bli nästa gång. Några lökar hamnade mellan två dagliljor (röda markeringen).

Till vänster är taklöken som överlevt vintern, till höger de tre vi fick när S hade sticklingsbytarkalas.

Det lir inte så roliga bilder när det mesta är grått, brunt och svart. Vi får hoppas på bra väder så det blir lite mer färg på lotten snart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni har kommit en bit in i våren! Här har det blivit vitt igen.
Kul att följa med utvecklingen på lotten.
Marianne