lördag, februari 05, 2022

Melodifestivalen 2022 deltävling 1

Välkommen till MelloBloggen

Första helgen i februari och ikväll kör Melodifestivalen 2022 igång med buller och bång, om några veckor vet vi vem eller vilka som får åka till Turin i maj. Det har varit en del strul inför årets tävling och kvällens deltävling men ändrade restriktioner, en Tomas Ledin som stått upp för sin konsert och sin publik och helt rätt vägrat flytta på sin föreställning (helt rätt tycker jag) och så ett genrep som gick allt annat än smidigt. Så idag kan det bara gå bättre. Oscar Zia leder hela kalaset med hjälp av Farah Abadi, om hennes rygg håller ikväll.

Tusse ändå, älskar hans stil.

1. Malou PrytzBananas
Hjälp!
Så rörigt det här numret är. De som skapat numret har varken hört uttrycket kill your darlings eller less is more.
Varför sjunger hon bönännäs i refrängen men bananas när hon stavar? Nej vet ni vad, det här var inget vidare.

2. TheozSom du vill
Sen man var liten...
Så där typiskt upprepande, om jag förstod rätt får jag göra som jag vill? Men det här var väl stabilt?

The shade...

3. Shirley ClampLet there be angels
Det är sjunde gången Shirley tävlar som artist.
Mycket kan man kalla det här, men inte tidlös.
Vad är tanken med det här numret?  Oändliga prattityder i ett balladnummer vi var less på för tio år sedan.

Själv kommer jag ihåg en tid när man sa att allt är inte guld som glimmar. Var inte det en låt i en julkalender förresten? Kråkguldet?

Ja här sitter jag och tänker på annat.

4. Omar RudbergMoving like that
Hm, jag hade nog förväntat mig mer av det här numret. Men det här var nog ok ändå.

Kan det vara så att Malou, Theo och kanske Omar tappar en del röster när appen inte fungerar. Deras fans  är nog inte så mycket för att telefonrösta.

Vad jag lider med Oscar Zia, fy fasen att programleda Sveriges största program och så bara strular allt.

5. Danne Stråhed – Hallabaloo
Hallabaloo, diggi-loo, Waterloo. -oo är dock inget vinnande koncept den här gången.

Nej men allvarligt, det har inte varit någon höjdare så här långt, det har det inte.

Ska vi gissa att Gynning var med för att den här deltävlingen egentligen skulle ha sänts från Malmö?

6. Cornelia JakobsHold me closer
Nu händer det grejer.
Rösten påminner om Frida Örns.
Kvällens första bra bidrag var inte bara bra, det var skitbra. Härlig låt, snyggt nummer, bra sång och härlig röst.

Kan de inte visa numren man ska ringa under framträdandena heller? Hur kan det vara så här mycket som strular ikväll?

7. Robin Bengtsson – Innocent love
Ja det här var väl helt ok, lär gå vidare.

Eftersom apparna inte fungerar blir det lite svårare att gissa hur det kommer gå ikväll men i den här första omgången tror jag det är Shirley eller Danne som åker ut. 

Ooops, jag hade inte koll på att det var den bästa som försvann till den andra omröstningen.

Förhoppningsvis går Cornelia vidare direkt.

Till final
Cornelia JA! Fan vad bra! Allt annat hade varit en skandal.

Och nu är inte ljud och bild synkat. Vad är det för klåpare som sköter sändningen ikväll?

Stackars, stackars, stackars Oscar Zia.

Att spela sin låt i en avskalad version är så gjort.

Rösterna i den andra omgången ska ju fördelas utifrån åldersgrupper i appen, hur ska SVT lösa det här?

Jag tror Robin går till final, Omar och Theoz går till semi.

Till semifinal
Danne, oj! Det trodde jag verkligen inte. Vilka har röstat på honom?
Theoz, ok.

Och Robin till final, det var väntat.

Något säger mig att Danne tog sig till final på bekostnad av Omar tack vara appstrulet. Gamlingarna har nog telefonröstat en hel del på honom.

Jaha, då var den första deltävlingen avgjord. SVT har helt klart en del att jobba med till nästa lördag.

48 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

God kväll i stugan!
OS: 2 guld till Norge i dag. Och ett gul blev til Sverige också. Kanske oväntad när Walter Wallberg, 21, tog ett sensationellt OS-guld i puckelpist i Peking.

Ja dom stängde ned P4 vid midnatt, fick ta krysset från SR play på eftermiddagen, bra att svt är öppen på kabel-tv iallafall.

Ja nu är det äntligen dags igen för melodifestivalen. Det blir spännande att se och lyssna på dom 7 första låtarna ikväll.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Grattis till gulden, vilken start för norge på det här mästerskapet. Att det var där gulden skulle hamna var väl inte förvånande, det var däremot den svenska missen med åkform och valla. Men men, det är bara att bryta ihop och komma igen :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Ja det är 15 dagar kvar av OS, mycket kan hända dom dagarna.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det kan det sannerligen :-)

Hur går det i Melodi Grand Prix?

Annis sa...

Det positiva för nr 2 är att han fortfarande är liten... så keep on dreamin ;-)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Jo, det går sin gång, just nu samtidigt som Melodifestivalen går, går den 4 delfinalen, kollar på den i play efteråt, finalen går om 14 dagar, i den norska delen tävlar i varje sändning, 4 bidrag 2 och 2 tävlar mot varan för gå till finalen, samtidigt som 1 låt framförs som går rakt til finalen. Förra veckan stoppa Covid 19 både den låten som skulle framföras samt en av programledarna, var satt i karantän. Så i kväll kommer dom presentera 2 låtar direkt til final, samt den ena programledaren är frisk och tillbaka igen.

Kjell Sigbjørn sa...

Aftonbladet skriver på sin hemsida:

Apphavatri: Oj då. Det här är ju inte bra. Ska bli intressant att se hur det påverkar resultatet. Men ett apphaveri innebär alltså att inga appröster kommer gälla i första omgången. Det kan leda till att någon av de som tilltalar äldre tittare tar första finalplatsen. Spännande.

Annis sa...

Har jag för kräsna öron, eller låter det inte lite surt om Shirley? Trodde jag inte skulle hända.
Det klassiska med låten är att den var klassiskt tråkig.

Vonkis sa...

Annis
Helt rätt :-)

Kjell Sigbjørn
Hjälp vilken stress att drabbas av covid när man ska tävla.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag gissar att Malou, Theo och kanske Omar kommer tappa en del röster när appen inte fungerar. Deras fans är nog inte så mycket för att telefonrösta.

Annis
Enligt min mening låter det alltid lite surt om Shirley.

Anonym sa...

Är det nån humor jag missar, när Oscar läser, eller är det en massa missar han gör?
Matianne

Annis sa...

Med en annan sångröst hade nr 4 varit en helt ok låt.
Rackarns, jag har verkligen neg-hatten på mig :-D

Vonkis sa...

Marianne
Han gör en del missar men med tanke på allt teknikstrul är det inte så konstigt.

Annis
Inget har imponerat på mig så här långt.

Anonym sa...

Första deltävlingen har väl oftast sämsta låtarna.
Marianne

Anni sa...

Cornelia är ju BRA!!!!

Vonkis sa...

Anni
Skitbra!

Annis sa...

Yes! Nåt jag gillar! Bra röst, bra låt Cornelia.

Vonkis sa...

Annis
Cornelia måste ju gå vidare.

Kjell Sigbjørn sa...

Jamendå, kan man gissa vilka som går vidare:

TIL FINAL:

6 Cornelia Jakobs "Hold Me Closer"
7 Robin Bengtsson "Innocent Love"

TIL ANDRA CHANSEN:

1 Malou Prytz "Bananas"
2 Theoz "Som du vill"

INTE VIDARE:

3 Shirley Clamp "Let There Be Angels"
4 Omar Rudberg "Moving Like That" (kanske en plats 5)
5 Danne Stråhed "Hallabaloo"

Ja så var det här med apprösterna, hur det påverkar…?

Anonym sa...

Vi tyckte också att nr 6 var bäst.
Marianne

Annis sa...

Tror dessvärre att Omar kan gå vidare på sina fans... inte på själva låten.

Lena sa...

Att Walter stod för trycket var starkt, spännande final. Svårtippad mello, men Cornelia var klart bäst, festfn spelar ingen roll 👍🤣

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Tror Malou och Omar ska byta plats men annars håller jag med dig.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Jeg tvekade mellan dom två jag också, så blev det så här mitt förslag

Vonkis sa...

Marianne
Jag med :-)

Annis
Du kan ha rätt men så länge Cornelia går vidare är jag nöjd.

Lena
Det var verkligen spännande när Walter skulle åka sista gången, blev så glad när det gick vägen.

Håller med om kvällens resultat bara Cornelia går vidare så.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
:-)

Annis sa...

Yesssss!! Jag röstade 4 ggr på Cornelia

Vonkis sa...

Annis
Jag röstade en gång, men på det dyra numret :-)

Anonym sa...

För en gångs skull vann rätt låt!
Kul att dom har ändrat reglerna.
Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Ja det var så den som fick flest röster gick direkt til final ja…

lillasyster sa...

Var säker att det skulle vara Robin som skulle komma direkt för så brukar det ju vara. Så otroligt nöjd att det blev Cornelia för hon var överlägset bäst ikväll.

Vonkis sa...

Marianne
Ja, lite roligare att ingen åker ut på en gång.

Kjell Sigbjørn
Jag hade missat den förändringen :-)

Vonkis sa...

lillasyster
Tack och lov röstade folk rätt den här gången.

Kjell Sigbjørn sa...

Bara strul med appen i kväll, när jag går in på appen ”släcker” den med detsamma. Det gjorde den inte tidigare i kväll.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Undrar varför den strular nu när den fungerar alla år. Ska vi skylla på på Putin?

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
….eller Donald Trump 😼

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ha ha ha

Vonkis sa...

Rösterna i den andra omgången ska ju fördelas utifrån åldersgrupper i appen, hur ska SVT lösa det här?

Lena sa...

Jaha, det förklarar varför detta Eric Saade medley...

Lena sa...

...men fattar fortfarande inte röstnigsförfarandet....

Annis sa...

Mer dockteater!! Älskar dem.

lillasyster sa...

Kanske bra att appen inte funkar 😂

Kjell Sigbjørn sa...

Danne….oj….den så jag inte koma….

Kjell Sigbjørn sa...

Ja då är kvällen final slut, tack i för i kväll, vi ses nästa LÖRDAG

Lena sa...

Att finalartisterna är helt klara är ok, men båda till andra chansen?????

Annis sa...

Tack Vonkis för din melloblogg! Så mycket roligare med lite virtuellt sällskap, även om jag ikväll även hade dottern här i soffan. Hon och jag hade samsyn om låtarna.

Vonkis sa...

Lena
De måste ha skippat det där med att ge poäng efter åtta olika tittargrupper när appen strulade, för hur ska de hålla koll på åldersgrupper utifrån telefonnummer?

Annis
De var ganska söta :-)

lillasyster
Kanske :-)

Kjell Sigbjørn
En superskräll.
Sörs på lördag!

Lena
De fem som inte gick till finalen var jämndåliga så det var rätt ok för min del.

Vonkis sa...

Annis
Kul att du kikade in.
Bästa sällskapet, man kan ju läsa vad ni tycker när man vill istället för att ha någon i soffan som hela tiden lyckas prata på fel ställe :-)