lördag, februari 19, 2022

Melodifestivalen 2022, deltävling 3

Välkommen till MelloBloggen

Vi är tillbaka i gamla Globen för att utse två nya finalbidrag och två bidrag som får en ny chans i semifinalen. Ikväll har Oscar Zia sällskap av Johanna Nordström, vi får se hur det fungerar. Det blir även intressant att se hur Linda Bengtzing, som är med och tävlar för åttonde gången.

Det där skämtet om Frans och If I were sorry föll ju rätt platt.

Sa Farah Andreas Bagge?

1. Cazzi OpeiaI can´t get enough
Älskar kläderna! 
Men vad händer med ljudet?
jag är kluven. Låten sätter sig och är så där lagom gladpoppig och vem gillar inte pastellfärger och regnbågar liksom? Men ljudet på sången låter väldigt off, raspigt och distat. Om hon får barnrösterna kan det här bära till semifinal i alla fall.

Älskar dissen mot Anton Ewald. Ja, den var elak men ställer man upp i Melodifestivalen och helt förlitar sig på att körsångarna tar sången så får man skylla sig själv.

2. Lancelot HedmanLyckligt slut
Visst är det lite Allt som jag känner med Tommy Nilsson och Tone Norum i inledningen av Lyckligt slut?

Bra låt utan banal text (host för förra veckans vinnare). Det här bidraget borde gå till finalen ikväll, även om den slutade väldigt plötsligt med ett tack. Till finalen hoppas jag dock att de inte har linga många vidvinklar på numret.

3. Lisa Miskovsky  – Best to come
kanske sticker jag ut hakan lite nu, men visst har Lisa rätt när hon säger att Melodifestivalen är lite som en festival.

Att Lisa Miskovsky kan skriva låtar vet vi och den här är inget undantag. Best to come kommer helt klart spelas en hel del på radio framöver men jag skulle bli förvånad om den här går vidare ikväll om inte röstgruppen medelålders går ihop och tokröstar på det här. 

Dessutom, roligt med en lite annorlunda scennumret även jag inte riktigt förstod det. 

4. Tribe FridayShut me up
Emo-band med spreadsheet och fikainköpare, den såg inte jag komma i alla fall.

Andra veckan i rad vi har ett "riktigt" band med. Roligt. Och roligt med lite toner av Wannadies och Brainpool i mello.

5. Faith KakemboFreedom
När de spelade pianoslingan i introt trodde jag vi skulle få höra Tusses Voices.

Är barfota årets trend?

Det här är aningens tråkigt. Jag kommer på mig själv med att tänka på annat, bland annat att jag nog ska ta och så lite tomatfröer imorgon.

6. Linda BengtzingFyrfaldigt hurra!
Kanske är tyll en annan av årets trender?

Det här var ju bättre än jag trodde det skulle vara. Bättre än det Linda ställt upp med de senaste gångerna, även om hon känns väldigt övertänd med alla kramar och tyll som lossnar.

Manuset är väl inte så dåligt egentligen men man ska kanske vara försiktig med det där att jobba tillsammans med en kär vän i sådana här sammanhang? Det flyger liksom riktigt för 
Oscar och Johanna om jag säger så.

7. Anders BaggeBigger than the universe
När jag såg att Bagge skulle vara med i Melodifestivalen i år kände jag mig väldigt väldigt skeptisk men det här är ju bra och nerverna verkar hålla. Min enda synpunkt är väl att det är lite väl mycket Vakttornet över bakgrundsfilmen.

Ikväll var inget bidrag dåligt egentligen men inget var heller så där super-wow-bra. Jag tror att Bagge och Lancelot går till finalen och faktiskt att Linda tar sig till semifinalen och att hon får sällskap dit av Cazzi Opeia. Eventuellt kan C O få stryk av Lisa.

Kul med lite Sarek i Melodifestivalen igen så här nästan 20 år sedan de var med och tävlade med Genom eld och vatten 2003 och Älvorna 2004.

Men Anders, åh. Farah är helt rätt att ha i den här rollen med vinnarna.

Undrar om Linda Bengtzing också får en kram av Magnus Hedman om hon går till finalen, det skulle ju kunna bli lite awkward, minst sagt.

Att göra avskalade versioner av tidigare bidrag är så otroligt uttjatat. Jag trodde SVT förstått det förra veckan när de bjöd oss på A ding dong worldwide remix men icke.

12-poängare till
3-9 Cazzi Opeia, inte alls oväntat.
Lisa, inte heller oväntat.
10-15 Faith, oj då.
75+ Lisa, se där.
telefon Lisa, ska det bli en skräll ikväll?
60-74 Lisa, är det gamlingarna som styr i år? och att Lance inte gått bättre i de här åldersgrupperna.
30-44 Faith, men gör inte så här igen.
16-29 Faith. Nej vet ni vad. Ni röstar så otroligt dåligt i år.

Både Faith Kakembos och John Lundviks tråkiga ballader i finalen alltså. (Inte) Tack för det.

Till finalen
Anders Bagge, så roligt!
Faith Kakembo, jag förstår inte det här.

Till semifinal
Lisa
Cazzi Opeia

32 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Go kväll 😊
Snart dags för den 3 delfinalen. 7 nya låtar skal spelas upp och vem 2 får finalbiljett i kväll.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
så här i förväg tror jag att Bagge och Lancelot har goda chanser att knipa finalplatserna.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Jag med triR Bagge och Lancelot tar sig direkt til finalen

Lena sa...

Ska bli intressant att lyssna på Bagge :-)

Vonkis sa...

Lena
Anders Bagge har ju pratat en del om hur otroligt nervös han är när han står på en scen så jag hoppas verkligen att det går bra för honom.

lillasyster sa...

Tittar ikväll för att se hur det går för Bagge. Men har börjat ta bort ljudet mellan låtarna. Inte bra kollega ikväll till Zia. Drar ner honom anser jag.

Lena sa...

Bagge äger, jägarns vilken pipa han har och låten är riktigt bra =)

lillasyster sa...

Bagge är klart bäst ikväll.

Lena sa...

Gillar även Lisa Miskowskys låt

Vonkis sa...

lillasyster
Skrev precis att det inte flyger mellan dem.

Lena
Ja jag gillade den faktiskt.

lillasyster
han kan nog vara den som får flest röster ikväll.

Vonkis sa...

Lena
Den kommer bli en radioplåga på P4 :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Så var det gissningen då, får prova med det här

TILL FINAL:

2 Lancelot: "Lyckligt slut"
7 Anders Bagge: "Bigger than the Universe"

TILL ANDRA CHANSEN:

1 Cazzi Opeia: "I Can't Get Enough#
5 Faith Kakembo: "Freedom"

INTE VIDARE:

3 Lisa Miskovsky: "Best to Comey"
4 Tribe Friday: "Shut Me Up"!
6 Linda Bengtzing: "Fyrfaldigt hurra!"

Lena sa...

Men Johanna Nordström....???

Lena sa...

Hoppas Bagge och Miskovsky går till final

Anonym sa...

Den klänning som Farha har, ser lika Dan ut som den som Mailin Baryard hade på när det var Guldbaggen, fast den som är för idrottare.

Marianne

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag blir lite orolig över att du tror på Faith Kakembo till semin :-)

Lena
Ja, jag är inte övertygad.

Lena
Så pass tror jag inte Lisa kan skrälla men en plats i semifinalen skulle inte vara omöjligt.

Vonkis sa...

Marianne
Då får jag ta och googla Malin Baryard och Guldbaggegalan :-)

Vonkis sa...

Marianne
Menar du Idrottsgalan?

Anonym sa...

Vonkis!
Kom precis på attdet heter Idrottsgalan. Kom inte på det när jag skrev sist.
Glad att Bagge går vidare.

Marianne

Vonkis sa...

Marianne
:-)

Kjell Sigbjørn sa...

Lisa Miskovsky til semifinal lite oväntat

Lena sa...

Faith till final var inte fel, men gillade Miskovskys mer...

Vonkis sa...

Stor förvåning från mig över att Faith Kakembo gick direkt till finalen och över att Lancelot bara blev sexa.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det var en positiv överraskning tycker jag.

Lena
Jag förstår inte varför tråkballader går hem i år.

Anonym sa...

Bra att Lisa gick till Semi! Men bäst med Bagge.
God kväll.

Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Fast nu ska jag kolla på den norska finalen ikväll på play, som sändes precis samtidig som den svenska,

Vi hörs nästa lördag!

Vonkis sa...

Marianne
Ja det var bra :-)


Kjell Sigbjørn
Jag håller tummarna för Subwoolfer :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
😊👍

Andelieb sa...

Idag tippade jag resultatet i melloappen utan att ha hört en enda låt och ingick en pakt med en vän om att detta inte fick ändras när jag hade hört låtarna. Jag hade alla rätt 😊

Bloggblad sa...

Kanske kommer jag in här från stora datorn? Mobilen släppte inte fram mig.
Men nu är det ju för sent. Jag konstaterade att Linda B fortfarande studsar och låter likadant som när hon var med i Fame Factory för väldigt många år sedan.

Bagges låt var suverän, och han sjunger kanonbra. Men ... har han gått med i Jehovas vittnen? Bilden bakom med djur som betar bland människor ... tycker mig ha sett den i deras broschyrer.

Faith var bra, men Lisa M var bättre...

"underhållningen" som komikern bistod med, kunde jag ha varit utan. Komik ska vara roligt, inte interna skämt. Det var sämre än sämst.

Versch sa...

Det kändes lite avtrubbat denna vecka. Bäst var ändå Anders Bagge. Trodde att Lisa skulle knipa den andra finalplatsen, men Faith kändes helt ok också. 😊

Vonkis sa...

Andelieb
You're a a a amazing!

Bloggblad
Linda håller sannerligen fastm vid sin stil men kvällens bidrag var ändå ett steg i rätt riktning.

Jag fick också Jehovas vittne-vibbar av Bagges bakgrundsfilm, de kan kanske fixa till den till finalen.

Visst är det tråkigt med interna skämt, förhoppningsvis blir det bättre nästa vecka.
Faith var bra, men Lisa M var bättre...

Versch
Jag förstår inte vad alla ser (eller hör) i Faiths bidrag. Jag tyckte det var intetsägande.