lördag, februari 26, 2022

Melodifestivalen 2022, deltävling 4

Välkommen till MelloBloggen

Då är vi redan här, den fjärde och sista deltävlingen i 2022 års Melodifestival. Ikväll sänds tävlingen från Friends arena istället för från Avicii Arena (tidigare Globen).

Älskar Lilla Aktuellt och deras omtanke för barn, så fint att de finns tillgängliga även nu och att de fick berätta det innan kvällens deltävling.

Men det här musiknumret med Eye N’ I var ett, minst sagt underlig nummer.

1. Anna Bergendahl – Higher power
Den här var väl ok men det är ingen Kingdom come.

Det är lite tråkigt att nästan alla nummer bara kör med ledskärmen bakom artisten/artisterna. Extra tråkigt blir det då att de så ofta filmar numret på så långt håll att illusionen från skärmen försvinner.

Oj, där blev det riktigt sura toner från Anna.

2. Lillasyster  – Till our days are over  
Stabilt rocknummer men för mycket Takida för min smak.

Såg ni att sångaren hade målat Ukrainas flagga på sina naglar?

Igår meddelande förresten EBU att Ryssland inte kommer att få delta i årets ESC.

3. Malin Christin  – Synd om dig
Ännu en ballad, om trenden från de tidigare delfinalerna håller i sig kommer den här, tyvärr gå vidare.

4. TenoriLa Stella
Hur någon vågar sjunga opera i Melodifestivalen eller Eurovision efter att Cezar tävlade för Rumänien med fantastiska It's my life 2013 övergår mitt förstånd. Men det hör var ganska eurovisinigt.

Har inte alla bidragen framförts på en väldigt mörk scen hittills ikväll?

5. Medina  – In i dimman
Runt årsskiftet genomfördes det som kom att kallas Den orangea revolutionen i Ukraina. Tidigare i veckan har Medina haft orangea detaljer på sina kläder, nu är det istället orange på dansarna och i ljuset.

Ytterligare ett mörkt nummer men jag gillar Medinas låt. Jag sitter här och håller takten. Det är lite öst-toner över det hela och så har de ju dansare på scenen. Det här kan bli farligt.

6. Angelino  – The end
Är det bara jag som är trött på alla ballader som är med i år? Även om Angelino helt klart kan sjunga känns det som att balladkvoten i både finalen och semifinalen är mer än fylld.

7. Klara Hammarström – Run to the hills
Nu händer det något i alla fall. Klara har övat med ett headset men nu har hon en mikrofon som hon håller i handen, mycket snyggare tycker jag.

Ok, jag hoppas på Klara och Medina till finalen och kanske Anna och Angelino till semi.

Var det tyg från Linda Bengtzings klänning som låg på scenen i Oscars nummer? Det lossnade ju tyg för henne förra veckan.

Bara Medina går vidare (helst till finalen) skulle jag faktiskt vara ok om Lillasyster också går vidare.

Det var Det vackraste, Se mig och Underbart som Oscar sjöng på italienska. Nano gjorde en italiensk klezmer av sin Hold on, Jessica Andersson sjöng Kalla nätter och Nanne Grönvall var sist ut med Avundsjuk innan alla fyra avslutade med We are all the winners. Jag läste någonstans att det är Micke Alonzo,  från bland annat KSMB som gjort översättningarna.

12-poängare
45-59 Lillasyster, inte helt oväntat
60-74 Anna Bergendahl, inte heller oväntat
75+ Anna Bergendahl
Telefon Anna Bergendahl, trots att jag ringde tre gånger på Medina, jag protesterar.
10-15 Medina, bra!
3-9 Medina, ja!
16-29 Medina, hurra!
30-44 Medina, men äntligen har folk förstått hur de ska rösta!

Till final
Klara Hammarström, bra.
Medina, superbra!

Till semifinal
Lillasyster, helt ok.
Anna Bergendahl

35 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan!
Snart dags för ett nytt startfält att tävla i mellon!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Vi får se om det finns någon som kan mäta sig med Norges bidrag i kvällens startfält.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Ja vi får se hur det går! Kvällen är ung ännu!

Anonym sa...

Är det den här deltävlingen eller semifinalen som skulle ha varit i Ö-vik.
Antar att det är, tappar precis namnet, men hon som är rektor på musikmakarna som är gäst, den gången det är från Ö-vik.
Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Marianne:
Det var ägentligen nästa lördag dom skulle ha varit i Örnsköldsvik

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag tror det blir svårt men hoppet lever.

Marianne
Var det inte Andra chansen som skulle hållas i Ö-vik?

Bloggblad sa...

Så urtrist och fånigt inledningsnummer.

Bloggblad sa...

Förresten kan jag inte kommentera här i realtid. Ljudet försvinner när jag använder paddan och mobilen tar inte emot mina kommentarer ... sorry, jag spm har så OTROLIGT kompetenta åsikter🤓

Anonym sa...

OK Kjell!
Hon jag ränker på heter Ulla Sjöström och är rektor på musikmakarna här i Ö-vik, och en av grundarna. Många av latmaskarna har gått just i musikmakarna.

Marianne.

Kjell Sigbjørn sa...

Marianne:
Ö-vik kommer starkare tillbaka nästa år

Vonkis sa...

Bloggblad
Väldigt fånigt.

Marianne
latmaskarna?

Bloggblad sa...

Lillasyster vill jag helst inte höra ...
Nu finns artisten Dotter och fyra gubbar som kallas sig Lillasyster. Vad ska jag heta när jag blir artist? Morsan? Kusinen? Mormor? Frugan? Nej, Barnbarn förstås. För det har jag ju varit mest, till fyra personer!

Vonkis sa...

Bloggblad
Glöm inte Family Four och The mamas and the papas.

Lena sa...

Jag gillar Lillasysters låt =)

Anonym sa...

Vonkis
Latmaskarna skulle vara LÅTSKRIVARNA

Marianne

Vonkis sa...

Maria
Ha ha ha

Vonkis sa...

Lena
Den var väl ok egentligen och de verkar vara ett härligt gäng.

Bloggblad sa...

Just det! Dom hade jag glömt.
Svart och flashigt med snabba blixtrande ljus i färg ... så är det väl alltid?
Tjejen med balladen var gullig, men ingen låt som fastnade. Tenorerna lät lite svajiga i början, jag tror inte på dem. Tyvärr. Mer på de två popkillarna.

Lena sa...

Anna Bergendahl och Lillasyster bäst hittills

Vonkis sa...

Bloggblad
Bra att jag kunde påminna :-)
Visst svajade tenorerna i börja, funderar ett tag på om de hade fel på medhörningen.
Jag ska nog ringa in en röst på Medina, jag blev glad av dem.

Lena
Nja. Eller, de var väl inte dåliga men inte några vinnare heller.

Kjell Sigbjørn sa...

Svårt även I kväll, fast jag tror på detta:

TIL FINAL:

• 1. Anna Bergendahl: «Higher power»
• 7. Klara Hammarström: «Run to the hills»

TILL ANDRA CHANSEN:

• 2. Lillasyster: «Till our days are over»  
• 6. Angelino: «The end»

INTE VIDARE:

• 3. Malin Christin: «Synd om dig»
• 4. Tenori: «La Stella»
• 5. Medina: «In i dimman»

Vonkis sa...

Jag hoppas på Klara och Medina till finalen och kanske Anna och Angelino till semi.

Lena sa...

Klaras låt var bland de bästa i kväll

Bloggblad sa...

Det var ju jämlikt ... eller? TRE kvinnliga deltagare och NIO manliga...
Men en programledare av varje sort. Det tackar vi för.

Bloggblad sa...

Och Tarel Taylor ... nu fattas bara Ernst och Mandelman och Benjamin Ingrosso.

Vonkis sa...

Lena
Lillasyster växer faktiskt på mig, men Medina är bättre :-)

Bloggblad
Man får vara glad åt det lilla.
Men Tareq Taylor är milsvida bättre än Ernst och Mandelman.

Anonym sa...

Tyckte inte det var någon direkt höjdare idag, förutom Klara som var OK, men ingen vinnarlåt enligt mig.
Jag har suttit och stickat och inte tittat så himla mycke.
Har det inte varit någon app/hjärtröstning idag?

Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Appröstandet har fungerat hela kvällen vad jag vet.

Lena sa...

klara och Medina till final är helt ok.
Anna och Lillasyster till semi är också ok

Kjell Sigbjørn sa...

Jamen då var det avklarat för i kväll, bara vänta till nästa lördags semifinal
Trevlig helg på er alla!

Lena sa...

Ha det gott alla mello älskare :-)

Vonkis sa...

Medina!

Vonkis sa...

Lena
Jag är faktiskt nöjd med kvällens resultat. Första gången för i år.

Kjell Sigbjørn
Tack det samma!

mossfolk sa...

Vi i den här soffan är supernöjda med resultatet (även om ena barnet gärna hade sett att Lillasyster gått direkt till final ;)).

Vonkis sa...

mossfolk
Vi får hålla tummarna att Lillasyster går vidare från semin. Det vore kul att ha dem i finalen.