fredag, december 31, 2010

Någon som vet?

Välkommen till FrågeBloggen

En kompis till mig har en mamma som, hur ska jag säga, snurrar ihop det lite ibland.

Den här mamman har ett uttryck som vi inte riktigt vet vad det betyder, var det kommer ifrån eller om det ens finns på riktigt.

Någon här som hört uttrycket "Så kan det gå med två meter tyg"? Om du har hört det tidigare, eller kanske till och med använder det själv ibland, kan du då vara så snäll att förklara det för oss?

Snälla.

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Wikileak Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

8 kommentarer:

Bildtroll sa...

Det är troligen ett regionalt uttryck som beskriver en händelse som gått på tok, typ "så kan det gå när inte haspen är på"

Cecilia N sa...

Jag har aldrig hört det. Men funderar på hur mycket som två meter tyg kan tänkas räcka till.

Jag syr inte, men tänker att det är nog inte så att man har råd att klippa fel. Man har bara precis så det räcker.

Man kanske har köpt de sista två metrarna på rullen. Man kanske har köpt ett dyrt tyg.
Man har stora förväntningar på resultatet.
Och så ett felklipp och så är allt raserat ...
(Gissa varför jag stickar istället?)

Jag antar alltså att uttrycket är en variant på "shit!"

Men är det ett uppskattande "serru!"-uttryck så handlar det väl mer om att det går att göra underverk även med små resurser.

Vonkis sa...

Bildtroll
Tror att det i så fall är väldigt lokalt, typ så lokalt att det bara är den här mamman som säger så här.

Cecilia N
*skrattar gott*
kan absolut förstå varför du stickar hellre än sy.

Andelieb sa...

Jag tänkte spontant på mäster skräddare, att man börjar med två meter tyg men till slut "bidde det ingenting". Ja, så kan det gå, med två meter tyg.

Vonkis sa...

Andelieb
Låtter ganska rimligt.

Anonym sa...

Min moder sa ofta: Så går det till när kjola är randig.

Fullständigt obegripligt även det.

Musikchefen sa...

Det är en textrad i en låt som var bygglåt på Chalmerscortegen 1978.

Hälsn Musikchefen

Unknown sa...

"Så kan det gå med sju meter tyg som man köper i smyg"
Så är ramsan