måndag, januari 11, 2021

Den tvåhundranittiofemte dagen: Snöfall och en slags vinterpromenad

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag tvåhundranittiofem i isolering. Så länge jag inte har allt för ont i fötter, ben eller knän försöker jag komma ut på en promenad varje dag, ibland blir promenaden väldigt kort, bara till torget och tillbaka men då har jag i alla fall kommit ut lite. 

Igår kom det faktiskt lite snö, så pass att det blev lite vitt på marken men inte så mycket mer. Det lilla lagret gjorde ändå skillnad för utemiljön.  Stenarna i röset blev ljusare så trädet blev mer markant där det står. Visst är det fortfarande mest bara olika nyanser av grått men vacker är det.

Blank metall, snö och en vissen växt. Jag gillart. Som ni ser var det inte något tjockt snölager men det knarrade ändå så där härligt under skorna när jag gick. Det kan ha varit så att jag mellan varven tryckte ner fötterna lite hårdare för att få extra knarr.

Snöfall men vindstilla så träden speglade sig ganska bra i Strömmens vatten.

Utsikten på Saltängsbron är en av mina favoriter i Norrköping, alla tider på året. Till och med en sådan här dag tycker jag att den är väldigt vacker. Det är kanske inte så konstigt i och för sig om man tänker på hur mycket jag gillar bilden på taken i Rapperswil.

Ljusträdet på Tyska torget har jag bara sett när det varit mörkt ute och därför trott att det var både gula och lila lampor i det. Nu såg jag att det är lila plastbitar som sitter i trädet. 

Idag har det snöat lite mer. Inte supermycket men tillräckligt för att det ska bli problem i trafiken tydligen och tillräckligt för att ett barn skulle kunna göra en fin ljuslykta och snögubbe på innergården.

5 kommentarer:

Heléne sa...

Vill ju inte vara petig, men är du inte fel ute i din tidsräkning...?

Anonym sa...

Här. Har vi en klass tre varning för snöoväder därvi som privatpersoner ska förberedas för strömlöshet, kyla och vattenbrist. Skolorna har stängt, då barn och ungdomar inte ska vistas efter vägarna i detta väder. Lokalbussar och regionaltåg är inställda.
Just nu har vi det lugnt, men ca två milsöderut blåser det och snöar och har blivit strömlöst.
/Marianne

Bloggblad sa...

Det är så himla många fina ställen i Norrköping. Jag har aldrig bott i stan, men eftersom mormor bodde mittemot Marielundssolan hela min barndom, medan vi flyttade runt, så har jag väldigt många barndomsminnen därifrån.

Anni sa...

Åh, vad jag gillar hur Norrköping satsat på udda och läckra ljusinstallationer. Det där lila trädet skulle jag vilja ha i min trädgård. Fast i blått.

Vonkis sa...

Marianne
Såg att det kom rejält med snö hos er.

Bloggblad
Norrköping är lite av en pärla.

Anni
Jag ska prata med kommunen och se om vi kunna ordna något :-)