lördag, mars 20, 2021

Melodikrysset vecka 11 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Idag händer det. 10:37  infaller vårdagjämningen, whoop whoop. Jag hoppas få fira med lite Bäckman i krysset. Det vore verkligen på tiden.

Det är en speciell talang han har Eldemannen att med första frågan grusa båda chanserna till Bäckman i krysset, det är det. Anne-Lie Rydé sjöng sin version av Lill Lindfors En sån karl.

Snobbar som jobbar, med Roger Moore och Tony Curtis, signaturen gjordes av John Barry.

2018 framförde Linnea Henriksson en tolkning av Charlotte Perrellis mellovinnare Hero från 2008.

Lennart Swahn intervjuade sig själv som John Blund. Jag har för mig att det finns ett avsnitt av Snedtänkt med Kalle Lind där de pratar om barnprogram från östblocket och då kom John Blund upp.

2007 vann The Ark, med sångaren Ola Salo i spetsen, Melodifestivalen med The Worrying Kind. Det var ett tävlingsår som började rätt bedrövligt när Anna Book och Tommy Nilsson vann den första delfinalen men vi fick även klassiker som Cara Mia och I remember love från det året.

Det var Jag har bott vid en landsväg som spelades men först lät det lite som Jag skulle äga miljoner om tårar var guld.

Niklas Strömstedt sjöng sin En väg till mitt hjärta.

Damen i visan heter Amanda. Visan heter Känner du Amanda Lundbom.

Lära så länge man lever, det var väl den Lena Philipsson fick inleda hela Melodifestivalen med i år?

Låten är Jag ska måla hela världen lilla mamma och då borde lodrätt 11 bli målar, då det är en pil som visar att svaret är i vinkel, men sista bokstaven ska vara ett n då svaret i lodrätt 14 var EN...
------
Jag lyssnade igen på webben och där sa Eldemannen att lodrätt elva har fyra bokstäver så pilen som vi har i kryssplanen har helt enkelt kommit fel.
------

Det lät faktiskt som att det var Anders Eldemannen Eldeman som sjöng ett nyårslöfta om att sluta dricka sprit.

Det är inte helt fel att avsluta krysset med Robyn och Honey.

Hörni, pilar eller inte så är i alla fall krysset löst och inklickat. Tack för att du kikade in och hjälpte till. Ta hand om dig så sörs vi igen nästa lördag.

snabbgenomgången
V12 Rydé
L 2 snobbar
L 1 Charlotte
L 3 Linnea
V 4 Henriksson
L 5 Swahn
V 8 Ark
V 9 Ola
L14 En
L 6 Niklas
V10 Amanda
V13 Lena
L11 Måla
V15 Eldeman
V 7 Robyn

124 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon från Falun. Vad veckorna går galet fort snart är det påsklov sedan är det inte mycket kvar av terminen.

Anonym sa...

Från Petra Linusson, jag är utloggad just nu.

Christer sa...

God förmiddag! Här på/i Limhamn skiner solen genom en med ljusa moln halvtäckt himmel. Termometern visar + 3 C. Det märks att våren är här men vinden är fortfarande kall

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett vårlikt Björkhagen. Ska ta en promenad i Nackareservatet i eftermiddag och njuta av allt fågelkvitter.

Lena sa...

Morrn, denna vårdagjämning bjuder på grå himmel och +1 grad i Luleå. I dag firar vi äldsta barnbarnet som fyller 7 år. =)

lasse sa...

Hundpromenader genomförd, 5 grader på termometern, det kändes inte. Nu kör vi !!!!

Bettan sa...

God morgon! Solen skiner men kallt, ledig helg så idag tar jag det lugnt! Behöver inte ens gå ut

Annis sa...

God kryssmorgon! Raden av lördagar ångar på i rask takt trots stiltjen i pandemi-livet förutom jobba/äta/sova/promenera. Idag blir promenaden i sol och vårkänning.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Härligt med vårdagjämning! 😊

Bettan sa...

Förra veckans svar:

V 6 Linda
L 1 Saltön
V 8 Nittiofem
V 9 Mas
L 5 Strauss
V 7 Alma
L 4 Emil
V1 Streaplers
L 3 Aladdin
L 2 Rännstensungar
V10 Donau
L 11 Har

Anders sa...

God Morgon , nu är jag redo...blir det svårt idag ?

Vonkis sa...

Petra
Jag brukar säga att de arbetsområde man inte hunnit till påsklovet, det hinner man inte efter heller för veckorna blir så uppstyckade av röda dagar och klämdagar.

Christer
Du beskriver himlen så vacker :-)

Anna Värn
Åh, fågelkvitter. Här hörs bara duvorna :-/

Lena
Hipp hurra!

lasse
Kändes det varmare eller kallare?

Bettan
Låter som det kan bli en bra helg :-)

Stina sa...

Våffeldagen infaller på torsdag 25 mars.

Vonkis sa...

Annis
Lördagarna ångar sannerligen på :-)
Funderar på en promenad runt Strömmen idag men det brukar vara fullt med folk som inte håller avstånd där så jag får se hur det blir.

Jo
Det är det sannerligen :-)

Anders
Jag hoppas, i alla fall att det är svårare än det varit de senaste lördagarna.

Helene Gotland sa...

Godmorgon från Visby

Vonkis sa...

Stina
Ja jag tänkte det, att det är några dagar kvar till våffeldagen.

Vonkis sa...

Helen Gotland
God morgon :-)

Christer sa...

RYDE

Anders sa...

V-12= RYDE Anneli

Petra sa...

RYDE

Anna Wärn sa...

Ryde

lasse sa...

Vonkis: Kallare

Christer sa...

Skall egentligen vara RYDÉ

Lena sa...

Våffeldagen är den 25/3 som är Marie bebådelsedag. Vårfrudagen hette den som slarvigt sagt blev våffeldagen, därav den traditionen :)

Vonkis sa...

lasse
:-/

Stina sa...

Ja

Annis sa...

Det är sådana dagar som inte får heta heta, utan kalla kalla :-)

Anders sa...

L-2= SNOBBAR som jobbar

Christer sa...

SNOBBAR

Christer sa...

CHARLOTTE; LINEA, HENRIKSSON

Anna Wärn sa...

Nu är jag lost.

Christer sa...

Stavade fel LINNEA

Anders sa...

L-1= Charlotte
L-3= Linnea
V-4= Henriksson

Anna Wärn sa...

Tack Christer

Annis sa...

Charlotte och Linnea Henriksson sjunger.

lasse sa...

Vad kan V 7 bli ? ROBYN kanske ?

Vonkis sa...

Lena
Tackar :-)

Annis
Ha ha

Bettan sa...

Vaknade imorse av att en STOR FET RÅTTA sprang över mig, men det va ingen råtta utan katten!!!

Christer sa...

LENNART SWAHN skall det vara

Mattias sa...

Swahn

Anders sa...

L-5= SWAHN Lennart

Lena sa...

Stavar han med W? SWAHN?

Christer sa...

Lena: Ja, han stavar med W

Christer sa...

ARK; OLA

Anders sa...

V-8= OLA
V-9= ARK

Stina sa...

Lennart Swahn.

Petra sa...

The ARK OLA

Anna Wärn sa...

Ark
Ola

Stina sa...

Ark, Ola

Kenth sa...

L6 Niklas?

Christer sa...

Jag har bott vid EN landsväg

Anders sa...

L-14= EN

Jo sa...

Jag har bott vid EN landsväg

Bettan sa...

Halvtid:

V4/ Henriksson
V7/
V8/ Ark
V9/ Ola
V10/
V12/ Ryde
V13/
V15/

L1/ Charlotte
L2/ Snobbar
L3/ Linnea
L5/ Swahn
L6/
L11/
L14/ En

Christer sa...

V 7 Robyn el. Robin?

Anna Wärn sa...

jag har bott vid EN landsväg

Anders sa...

L-6 kanske blir Film La femme Nikita

Annis sa...

Vad vacker den blev utan Edward Perssons sång!

Skuttelinen sa...

Godmorgon från ett mulet Lenhovda. Hade lite lång sovmorgon idag. Jobbig vecka...Har kryssat mig i fått nu o utan fusk!

Anders sa...

L-6= NIKLAS

Jo sa...

Niklas

Vonkis sa...

Bettan
Ha ha
Men fy vad rädd jag hade blivit innan jag förstått att råttan var en katt!

Christer
Jag hoppas på Robyn.

Anders
Nu får vi se

Annis
Du har ju inte fel, det har du inte.

Petra sa...

Niklas

Christer sa...

NIKLAS

Anna Wärn sa...

Niklas

Anders sa...

grattis Unkown

Skuttelinen sa...

Swahn så stavas hans eft namn alltså Lennart...😘

Stina sa...

Niklas

Vonkis sa...

Skuttelinen
Du vet vad vi säger, bättre sent än ännu senare. Hoppas helgen blir bättre än veckan varit.

Bettan sa...

Vonkis: Ja jag kan säga att jag nästan fick en hjärtinfarkt, kunde inte somna om sen! Det blev massa gos med katten istället

Kenth sa...

Tackar. Kenth var det här. 😊

Vonkis sa...

Unknown 10:27
Snyggt gissat.

Christer sa...

AMANDA

Vonkis sa...

Christer
Vad heter visan med Amanda?

Anna Wärn sa...

Amanda

Anders sa...

V-10= AMANDA

Christer sa...

LENA Ph

Anders sa...

V-13= LENA

Stina sa...

Lena

Christer sa...

Vonkis: Känner du Amanda Lundbom

Anna Wärn sa...

Lena

Vonkis sa...

Christer
Tackar

lasse sa...

Blir V 15 ELDEMAN ? 😄

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

lasse
Ha ha ha, ja det skulle vara något det.

Bettan sa...

Lasse: hahaha undrar vilken låt det skulle bli då

Christer sa...

MÅLA men det stämmer ju inte med vinkeln.

Anders sa...

L-11= Jag skall MÅLA hela värden lilla Mamma

Stina sa...

Måla

Anders sa...

SkaLL NOG INTE VARA NÅGON VINKEL

Stina sa...

Säkert fel har gjorts

Helene Gotland sa...

Det är ju vinkelord????

Mattias sa...

är det bara mitt kryss som har fem bokstäver i vinkel på L11?

Anna Wärn sa...

Det måste bli måla

Xava sa...

Måla = Målar

Bettan sa...

Mattias: Nej pilen finns även på webbkrysset

Vonkis sa...

Det är ett ord i vinkel hos mig med, får höra hur många ord Eldemannen sa att det skulle vara i svaret.

Christer sa...

ELDEMAN

Bettan sa...

hahahaha grattis Lasse

Stina sa...

Ha ha han själv Eldeman

Anders sa...

V-15= ELDEMAN

Petra sa...

Det är ett vinkelord i mitt kryss också men Eldeman säger inte att det är ett vinkelord.

Anders sa...

V-7= ROBYN

Christer sa...

ROBYN

Annis sa...

Jag får inte ihop L11 + vinkelpil med MÅLA eller MÅLAR... Sa han antal bokstäver?

Anna Wärn sa...

Ha ha Eldeman

Christer sa...

Då var det klart! Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Anonym sa...

Robin

Petra sa...

Robyn

Stina sa...

Robyn

Bettan sa...

Dagens kryss

V4/ Henriksson
V7/ Robyn
V8/ Ark
V9/ Ola
V10/ Amanda
V12/ Ryde
V13/ Lena
V15/ Eldeman

L1/ Charlotte
L2/ Snobbar
L3/ Linnea
L5/ Swahn
L6/ Niklas
L11/ Måla
L14/ En

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fortsatt fin vårdagjämning, var rädda om er.

Anna Wärn sa...

Robyn
Hej och tack för mig. Var lite knepigt idag.

Skuttelinen sa...

Hoppas jag med. Ska återhämta mig!!! Kram

Bettan sa...

Annis: Nog fel i krysset, tror inte pilen ska vara med

Petra sa...

Idag var det lätt tycker jag. Tack för idag hörs nästa lördag. Önskar er en fortsatt trevlig helg.

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs om 2 veckor

lasse sa...

Hoppas vi sörs nästa lördag !

Anders sa...

Tack för idag , trots lite luringar med vinkel ord som inte skall vara där så löste vi det. Väl mött nästa Lördag

Annis sa...

Tack! Det blir klurigt när det svåraste Eldemannen hittar på är pilar i krysset, haha!
Nu så; fri hopp och lek!

Jo sa...

Tack för idag! 😊

Stina sa...

Ha en trevlig helg alla

Vonkis sa...

Lyssnade på webben igen och Eldemannen säger lodrätt elva, fyra bokstäver.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. vi löser krysset tillsammans även när det kommer in felaktiga pilar.
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.