lördag, mars 27, 2021

Melodikrysset vecka 12 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. I onsdags tittade Berra förbi och lämnade ett förslag på lösning för hela krysset den här veckan. jag vill inte spoila hela lösningen men om du är intresserad kan du klicka här och titta på den första kommentaren. Dock vill jag nämna att Berra fick med både Py och Bäckman i sitt förslag.

Det började nästan rätt för Berras lösning. Han hade skrivit Miss på lodrätt 9 men vi får istället börja med att skriva in Li på vågrätt 9. Miss Li och Lars Winnerbäck med sin superduett Om du lämnade mig nu.

Som ni vet vid det här laget är klassiska kompositörer inte min grej men Verdi går in på lodrätt fem så då får det bli så.

Det är väl några veckor sedan Eldemannen spelade Adele senast så det var väl dags för oss att få höra henne sjunga Skyfall igen.

Lennart Palm! Tror det var Povel Ramels Tänk dig en strut karameller som spealdes.

När refrängen kom igång kände jag igen låten. Det var Bring out the fire som Andreas Weise tävlade med 2015.

Ja se det snöa, det var väl roligt. Hurra!

Dansband däremot, de brukar jag av någon outgrundlig anledning kunna, så även denna gång för det var Sten och Stanley som Eldemannen spelade för oss. Självklart måste de rimma på Margareta och heta även i Du öppnade din dörr.

Hey Jude, av The Beatles i släpig pianoversion.

Amy Diamond med Thank you från Melodifestivalen 2008 och om Eldemannen inte låter oss skriva in Py på vågrätt 14 nu, då är han bara elak.

Fy fy fy Eldemannen. Det här var så inte schysst. Två bokstäver, slutar på Y, första bokstaven helt fri. Och du väljer My Bonnie is over the ocean...

Jag tror det var Lena Endre som sjöng Akta dig.

2009 vann Malena Ernman Melodifestivalen med La Voix.

Det var det krysset det. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Jag ska åka ut till odlingslotten och försöka komma över ni vet vad.

Snabbgenomgången
V 9 Li
L 5 Verdi
V 7 Adele
L 3 Karamell
V 8 Andreas
V11 Weise
L 4 Se
V 6 Sten
L 1 Stanley
V10 Hey
L12 Amy
V14 My
L 9 Lena
L 2 Endre
V13 Malena

88 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från ett blött Limhamn. Regnet är på väg att upphöra och himlen är täckt av ljusgråa moln. Termometern visar + 8 C.

lasse sa...

God morgon från ett halvmulet Gävle. Morgonpromenaden är avklarad, så nu är vi redo för veckans kryss.

Lena sa...

Morrn från ett mulet och dimmigt Luleå, termometern visar +2,5 grader. I veckan har vi haft strålande sol och uppemot +9.

Vonkis sa...

Christer
Driver dagg faller regn eller vad var de de sjöng?

lasse
Och vilket kryss det kan bli :-)

Lena
Värmen är nära :-)

Anders sa...

Godmorgon , här tittar solen fram lite grann..Sthm

Annis sa...

God morgon! Kaffet är fixat och Berras lösning inskickad ��
Bara att njuta av vårljuset och slänga MX-käft med er alla.
Efter krysset ska här städas!!
Och balkongen vårfixas lite, med påskliljor och iordningställande av möblerna.

Anders sa...

Annis Här skall det snickras på Willab Garden Uterum

Annis sa...

Det är ju lite mer att bita i än bara en balkong!

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla kryssare från ett soligt och varmt 11+* Björkhagen. Ska ta en långpromenad och njuta av våren efter krysset
Nu kör vi 📝🎶🎶

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Borås! Här är det förkylt, så det blir soffläge hela helgen.

Petra sa...

Godmorgon från ett mulet Partille men tror det ändå kan bli en fin dag.

Har hunnit med att plantera blommorna som jag köpte igår i en kruka.
Den här helgen tillbringar vi hemma och inte i Falun. Det blir fix i trädgården bland annat.

Vonkis sa...

Anders
Det verkar vara lite ostadigt på många platser denna förmiddag.

Annis
Påminn mig inte om städning, det märks att jag håller på att så en massa från om jag säger så...
Buketten står fortfarande fint :-)

Anna Wärn
Njut riktigt ordentligt!

För min del blir det en tur till odlingslotten efter krysset :-)

Vonkis sa...

Jo
Huvva, krua på dig.

Eller Cry on you, som det heter på engelska.

Petra
Vad blev det för blommor?

Anders sa...

Vonkis: Ja det väntas regn så jag får väl se hur länge jag kan hålla på...

Christer sa...

LI

Anders sa...

V-9= miss LI

Anna Wärn sa...

Li

Vonkis sa...

Anders
Jag håller tummarna för att du får tur med vädret.

Vonkis sa...

Verdi?

Anders sa...

L-5= VERDI

Annis sa...

Vonkis; vad fint! Det gröna i den står sig nog längre än tulpanerna, Så nån annan får fylla på med nya :-) ♡

Anna Wärn sa...

Verdi

Christer sa...

Verdi

Vonkis sa...

Annis
Det ska jag meddela alla jag känner 😂

Vonkis sa...

Vad av Verdi är det som spelas?

Helene Gotland sa...

God morgon från soligt ☀️ Gotland som startade med regn

Christer sa...

ADELE

Petra sa...

Adele

Anna Wärn sa...

Adele

Anders sa...

V-7= ADELE

Vonkis sa...

Helene Gotland
Låter bra för vattenreserverna :-)

KORAY sa...

Skyfall med adele

KORAY sa...

Adele vann en oscar för låten tillsammans med Paul Epworth.

Vonkis sa...

KORAY
Ja just det, hon fick en Oscars för den ja.

Anders sa...

L-3= KARAMELL

Vonkis sa...

Anders
Varför karamell? Jag har helt tomt i hjärnan.

Vonkis sa...

Var det Tänk dig en strut karameller?

Christer sa...

ANDREAS WEISE

Anders sa...

V-8= ANDERAS
V-11= WEISE

Lena sa...

Tack för det Anders och Christer =)

Anna Wärn sa...

Karamell

Petra sa...

SE

Anders sa...

L-4= SE

Christer sa...

Nej SE det snöar

Anna Wärn sa...

Se

Lena sa...

Jag brukar försöka lösa kryssen på egen hand, men i dag har jag fått kika in här flera gåner :-D

Christer sa...

STEN STANLEY

Petra sa...

Sten Stanley

Anders sa...

V-6= STEN
L-1= STANLEY

Anna Wärn sa...

Sten ...Stanley

Vonkis sa...

Lena
Du får kika in så mycket du vill :-)

Anders sa...

V-10= HEY

Christer sa...

HEY

Anna Wärn sa...

Hey

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

AMY Diamond

Stina sa...

Amy

Annis sa...

En liten bonus med MX är att påminnas om all fantastisk orginalmusik att lyssna på via Spotify under resten av dagen. Kan tänkas att det blir Beatles idag.

lasse sa...

Kan V 14 bli PY ?

Anna Wärn sa...

Amy Diamond

Stina sa...

Kan bli Py på v 14

Anders sa...

L-12= AMY (Diamond)

Christer sa...

MY Bonnie

Anna Wärn sa...

My Bonnie

Anders sa...

V-14= MY

Stina sa...

My

Lena sa...

Vad har Eldemannen emot PY?

Helene Gotland sa...

Var ett väldigt kort regn tyvärr! 🧐

Vonkis sa...

Det här var så elakt av Eldemannen. Snudd på utstuderat ondskefullt.

Anders sa...

L-9= LENA
L-2= ANDRE

Unknown sa...

Lena Endre

Petra sa...

Lena Endre?

Christer sa...

LENA ENDRE

Anna Wärn sa...

Lena Endre

Stina sa...

Lena Endre, tror att det blir Malena på v 13

Jo sa...

V13 Malena Ernman?

Christer sa...

V 13 MALENA

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs på påskafton! Ha en bra dag allesamman!

Anders sa...

V-13= MALENA

Tack för idag , nu skall här ut och snickras tills regnet faller.

Anna Wärn sa...

Malena hej och tack för mig. Ha en fortsatt bra dag.

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fortsatt fin helg, glöm inte att släcka ljusen och ställa fram klockan i natt. Var rädda om er....

KORAY sa...

La voix i karaokeform..

Stina sa...

Malena Ernman och hennes mellolåt från 2009.

lasse sa...

Ta nu hand om Er så sörs vi nästa lördag !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Annis sa...

Jag skickade in igen... blev lite avvikelser från Berras lösning :-D
Hoppas ni alla får en fin lördag!

Jo sa...

Tack för idag! :) Sörs på påskafton!

Petra sa...

Tack för idag, hörs om en vecka och då är det påskafton.