onsdag, november 16, 2005

Melodifestivalen!

Jag älskar melodifestivalen! Jag skulle kunna kyssa fötterna på den person som kom på den fantastiska idén att ha fyra delfinaler och en stor final som svensk uttagning. Över en månads schlagerhysteri i tidningarna, hääärligt!

Jag tycker att det är fullkomligt fantastiskt att tidningarna redan skriver om nästa års melodifestival, trots att Idol pågår för fullt.

Började fundera på vilka låtar som är mina melodifestivalsfavoriter. Det tog ett tag att klura på men till slut så... Jag har bara valt låtar från 1985 och frammåt. Anledningen är att jag inte riktigt kommer ihåg de tävlingar som var innan -85 och någonstans måste jag sluta, tyvärr. Annars hade det här tagit på tok för lång tid.

Här kommer mina favoriter, utan inbördes årdning. Jag skriver dem efter de år de var med och tävlade.

2005
Bodies Without Organs - "Gone"
Alcazar - "Alcastar"

2004
Lena PH - "Det gör ont"

2003
Östen Med Resten - "Maria"

2000
Roger Pontare - "När vindarna viskar mitt namn"

1997
Blond - "Bara hon älskar mig"

1996
Mårten Eriksson - "Förlorad igen"
Frank Ådahl - "Tårar från himlen"

1992
Py Bäckman - "Långt härifrån"

1991
Carola - "Fångad av en stormvind"
Jim Jidhed - "Kommer du ihåg mig"

1990
Carola - "Mitt i ett äventyr"
Sofia Källgren - "Handen på hjärtat"

1987
Sound of Music - "Alexandra"
Lena Philipsson - "Dansa i neon"

1986
Lena Philipsson - "Kärleken är evig"
Anna Book - "ABC"
Karin Risberg - "Stopp, stopp stanna"

1985
Kikki Danielsson - "Bra vibrationer"

Kolla även in den här sidan.

Vilka låtar är dina favoriter???

Inga kommentarer: