lördag, november 14, 2009

Melodikrysset vecka 46

Välkommen till KryssBloggen

Ja, då var det dags igen då.

Ju fler vi är tillsammans, tillsammans tillsammans, ju fler vi är tillsamman, desto roligare blir krysset.

Så, då var signaturmelodin färdigskrålad här vid datorn så nu kör vi!

Innan lösandet börjar, ni säger väl till när ni vinner?

Hm, det lät som Agnetha Fältskog det där. Sa han att den hette Så glad som dina ögon? Ska söka på Spotify sedan.

Å så en liten nostalgitripp. Med en enkel tulipan, på bemärkelsedan. Vi sjöng en variant med en undulat som fick så dåligt med mat. Någon som känner igen den och kommer ihåg texten? En del var För de jag bor hos ja de jag bor hos de är så snåla.

Ibland kan det bli rätt men fel. Tänkte Honky-tonkpiano, men det gick ju inte in. Men så kom Aggie till undsättning och jag fick veta att det heter spikpiano med Russ Conway och Lesson One. Tack Aggie

Missade lite nu. Det är ju Patrik Isaksson och Sarah Dawn Finer med Du som tog mitt hjärta, men vad frågade Eldemannen efter och vart ska det in?
--------
Efternamnet och vågrätt tio...
--------

Det går en vind över Vindens Ängar. Det fladdrar till i en tyllgardin. Jag ville sjunga min sommarvisa med sol och blomdoft i melodin.

Aggie kom till undsättning igen. Melodin till I mig finns en sång som dröjer kvar är komponerad av Chopin.
--------
Hörde faktiskt inte att det var Lill Lindfors som sjöng först, trodde det var Anni-Frid Lyngstad. Där ser man, eller hör då.
--------

Ha ha, sjöng på Tänk om jag hade en liteliten apa, ompa ompa fallerallera, då skulle alla nog bara stå och gapa, ompa ompa fallerallera bara här om dagen

Och som både Kent och Y varit inne på i kommentarerna är lösningen till vågrätt fem Gipsy Kings.
--------
När jag var yngre trodde jag att de sjöng om kantareller och guacamola...
--------

Men Eldemannen. Jag ÄLSKAR DIG. Det där mina vänner, det var signaturmelodin till Nord och syd, som förövrigt sänds på trean. Andra avsnittet visas klockan 13.25 idag.

Mannen som väl är pilsnerfilmen personifierad, Edvard Persson, eller stavar han med w? I vilket fall så sjöng han Alla är vi sjömän.

Mors lilla Olle i skogen gick. Rosor på kinden och solsken i blick.

Sedan lät det som Lisa Nillson, kan det har varit från hennes Brasilienplatta?
--------
Japp, det var det
--------

Aggie, du fick som du ville! Gruppen som Paul MakkeKatten sjunger med är ju Wings.
Live or let die, eller leva och låta dö som det blir på svenska då. Här i en något annorlunda tolkning av Petrov Brothers.

Det var det för den här vecka. Tack alla som hjälpt till. Nu viker vi in tummarna och hoppas på vinster för oss alla.


Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

64 kommentarer:

Y sa...

Självklart, men det hat inte hänt ännu....

Aggie sa...

Äntligen får jag skriva in mitt eget förnamn också....med samma stavning..:)))))) Godmorgonkram

Aggie sa...

ENKEL fråga....hihi

Vonkis sa...

Y
Asch då, men då blir det säkert en vinst den här gången.

Aggie
Åå, grattis :-)

Aggie sa...

SPIKPIANO med Russ Conway och Lesson One...:)

Aggie sa...

Tack Vonkis..:)

Y sa...

Kalle Johansson *asg*

Aggie sa...

Jag är en liten undulat som får så dåligt med mat

Y sa...

Tack

Vonkis sa...

Aggie
Tackar för spikpianot, och sångraden.

Y
hi hi

Aggie sa...

Patrik Isaksson

Aggie sa...

men dom jag bor hos men dom jag bor hos dom är så snåla...*fortsättning på sången*

Vonkis sa...

Aggie
Vart ska det in?

Om mig sa...

Spikpiano...det hade jag aldrig hört faktiskt...tack Aggie!!

Aggie sa...

Vägrätt 10

Vonkis sa...

Susseribloggeri
Det är bra med melodikryssande i bloggen :-)

Vonkis sa...

Aggie
Mörsi båokåo

Aggie sa...

Susseri..:) var så lite så...:)

Aggie sa...

Rullgardin...:)

Vonkis sa...

Aggie
Är det inte tyllgardin?

Aggie sa...

Isaksson ska in på vägrätt 10

Aggie sa...

Jaaaaaaa Vonkis...TYLL

Göran sa...

Tyllgardin

Vonkis sa...

Aggie
han är inskriven där nu :-)

Aggie sa...

Chopin

Vonkis sa...

Aggie
Tackar.

Aggie sa...

:)

Unknown sa...

Vågrätt 5:Gipsy-Kings eller?

Aggie sa...

Tänk om jag hade en liten liten APA....:)

lenagreen sa...

APA så klart

Aggie sa...

ser så ut Kent...:)

Y sa...

L5 måste väl bli gipsy king? *s*

Vonkis sa...

Kent
Det känns som en lågoddsare ja.

Y sa...

O, jag var lite sen...

Vonkis sa...

Y
Sannerligen

Vonkis sa...

Y
Och där var det jag som var sen, mitt sannerligen var till ditt lösningsförslag, även om det stämde in på att du var sen med :-D

Göran sa...

Gipsy kings kanske

eva sa...

Sicken tur att han ska köra en halvtimme till.....

Vonkis sa...

Göran
Japp!
Eller.
Jäss :-)

Vonkis sa...

Eva
Sannerligen.

Aggie sa...

NORD och syd

Aggie sa...

Lodrätt 4 kommer nog att bli WINGS...Hoppas jag.... Jag såg dom för jättelängesen i Göteborg och dom var kanonbra men Paul McCartney

Aggie sa...

Åhhhhhh min favorit.....Edvard Persson...:)

Göran sa...

Edvard aj tink

Aggie sa...

ska vara enkel V Vonkis

Anonym sa...

olle

Aggie sa...

Lisa Nilsson?

Anonym sa...

nilsson

Vonkis sa...

Aggie
Då hoppas vi på Wings.

oit v år w?

Vonkis sa...

Aggie
Tack igen :-)
Vore ju surt om det inte blir någon vinst för man har skrivit med fel ve.

Göran sa...

Jäss isi V.:)

Nilsson åff kårs

Aggie sa...

Jaaaaa det gör vi Vonkis....:) eller det kan ju ocå bli Wings of dove...:)

Aggie sa...

så sant Vonkis....

Aggie sa...

Japp....:) så var detta avklarat....då önskar jag er alla en underbar lördag och att vi vinner så klart...:)

KRAM

Anonym sa...

Tack för hjälpen
Mvh/-Anders

Vonkis sa...

Anonyma Anders
Det var så lite så, anta ratt jag talar för oss alla som löser krysset här :-)

Göran sa...

Tank jo får de help vid de kross.:)
Hav a najs vikänd!
Aj vill travel to Borgafjäll nav
Täjk kär!

Åsa sa...

"jag är en liten undulat
som tycker mycket om mat
men dom jag bor hos, ja dom jag bor hos dom är så snåla
Dom äter sill varenda da´
men det vill inte jag ha
jag tycker bättre, jag tycker bättre om rom o cola"
:D

Vonkis sa...

Aggie
Ha en underbar arkivens dag du med!

Göran
Drajv kärfolli

Kommentarer sa...

Tack för hjälpen igen:)
Ha en fortsatt fin helg!
Mvh/-Anders

Vonkis sa...

Åsa
Ja så var det ja! Tack! Fast jag tror vi sjöng Cola och glass, en lite mer barnvänlig version :-)

Vonkis sa...

Anders
Välbekomme, ha det bra uppe i norr.

Maria sa...

En annan snapsvisevariant :

Jag är en liten undulat
som får så dåligt med mat
för dom jag bor hos
för dom jag bor hos
dom är så snåla

Dom ger mig sill varenda dag
men det vill jag inte ha
jag vill ha brännvin
jag vill ha brännvin
och coca cola

Barnvisevarianten:
Dom ger mig sill varenda dag,
men det vill jag inte ha,
för jag vill bara,
för jag vill bara,
ha Cola och glass.

Anonym sa...

fusk era sopor, har ni inga hjärnor?