lördag, november 21, 2009

Melodikrysset vecka 47

Välkommen till KryssBloggen

Ja då var det dags igen då för oss fuskande hjärnlösa sopor till kryssare att lösa Melodikrysset, var det någon här som vann? (hade en anonym, vad annars, kommentar förra veckan som nog hade velat joina oss...)

Nu sätter vi igång!

Hörde inte vem av sångerskorna Eldemannen ville att vi skulle skriva in i krysset men var det inte Siv Malmqvist och Siv Wennberg som sjöng Musik är ingenting för dig? Aha, Siv Malmqvist var det.

Yesterday är en sån skön låt, varför förstöra den på det där viset? Ja ja. Det är ju Paul McCartney som skrivit låten.

Till en annan kvinna, och inte till mig. Snälla snälla av Caroline af Ugglas.

Asch, sånt här klassiskt är inte riktigt mig grej. Känner som vanligt igen det men att veta vem som komponerat...
--------
Har fått ett bud på att det kan vara Pastoralsviten av Lars-Erik Larsson som spelades, så jag kör på det. Tack Aggie.
--------

Kom kom kom kom till Brittas restaurang.

Visst var det väl Nancy och Frank Sinatra som sjöng Something stupid?

Oo, lite religiöst, me like. Put your hands in the hand of the man that stilled the water.

Oj, en ny låt med Norah Jones! Vad kul. Har väntat på något nytt från henne ett tag nu. Chasing pirates, ska komma ihåg den titeln.

Och så lite dansband då. De sista ljuva åren. Det finns bara en version av den som jag gillar, den när Jacob Dahlin och Annika Hagström sjunger den.

Ååå! Då går jag ner i min källare! Det var den andra låten jag laddade ner från Spotify, ha ha.

Jag älskar ju schlager men Nanne Grönvall har jag helt ärligt inte förstått mig på. Gillade Avundsjuk men sedan har jag mest sett ut som ett frågetecken. Och texten till Otacksamhet... jag har varit ute på varje diskotek. Diskotek?

Går inte texten I'm not alone, it's just a phrase i'm going thru?
--------
Ja just ja, I'm not in love ska det ju vara, inte alone.
--------

Sist av allt, Peggy Sue av Buddy Holly, eller som min ömma moder råkade säga en gång, Buddy Holiday. Gissa om hin har fått äta upp det sedan...

Det var allt för denna gången.

Tack alla ni som hjälpt och kommenterat, vi ses nästa vecka. Ut i solen med er nu.


Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

79 kommentarer:

EVA sa...

GODMORGON FRÅN EN SOLIGT NORRLAND

Vonkis sa...

Eva
Godermorgon!
Så solen skiner hos dig också idag. Vi får ge os ut och njuta av den sedan, hoppas bara den är kvar efter Melodikrysset.

Aggie sa...

Godmorgon från ett molnigt västkusten....:) Hoppas det bara är dimmoln och att det lättar

Anne-Lie sa...

Idag hänger jag på!
Hittills har jag fixat allt - börjar ju bra;-))

Y sa...

Nu är det ju min fröken, dvs körledare Caroline som sjunger *s*

Aggie sa...

Lars-Erik LARSSON

Tror det är pastoralsvit

Eva sa...

ja hittills har det varit lätt

Anne-Lie sa...

Skulle kunna vara en eller annan Larsson!

Vonkis sa...

Aggie
Hoppas att dimman lättar snart, tack för Larsson hjälpen.

Anne-Lie
Välkommen till vårt lösande gäng!

Y
vad kul!

Aggie sa...

Brittas Restaurang...:)))))

Aggie sa...

Vonkis...Ja jag hoppas den lättar för dom lovade ju sol idag...:)

Vonkis sa...

Eva
Japp, det är bara den där klassiskt låten som ställt tilld et för mig så här långt.

Anne-Lie
Så länge efternamnet ska vara Larsson går det ju in :-)

Kim V Nielsen sa...

Kan vara Lars-Erik Larsson......

Y sa...

V7 restaurang?

Aggie sa...

Frank och Nancy Sinatra..:)

KVN sa...

Nancy Sinatra ?

Aggie sa...

Y.....Japp

KVN sa...

Inget frågetecken efter Nancy :-)

Aggie sa...

HAND

Eva sa...

ni är så snabba :-)

Aggie sa...

put your hand in my hand....eller nåt sånt

Vonkis sa...

Kim V Nielsen
Vi kör på det :-)

Aggie
Hoppas att de håller vad de lovat då :-)

Aggie sa...

Vonkis....Jaaaaa...det hoppas jag verkligen......annars stämmer vi SMHI....*skratt*

Y sa...

Vilka klippor ni är, vad ni kan!

Aggie sa...

Y.....Jaaaa....vi är proffs...haha.....vi har suttit här tillsammans u flera veckor och då blir man proffs.....:)

Aggie sa...

Norah Jones??????

Unknown sa...

Nora Jones?

Vonkis sa...

Eva
Förut lyssnade jag på webbradion när jag löste och då kom ibland svaret innan frågan hade ställts av Eldemannen. Av någon anledning ligger webbradion runt minuten efter.

Vonkis sa...

Aggie och Anders
Jag kör på Norah Jones.

Anne-Lie sa...

År;-))

Aggie sa...

Jag lyssnar på webradio och ljudet kommer efter.....helt rätt...:)

Unknown sa...

År

Aggie sa...

Jag älskar verkligen De sista ljuva åren.....:)))) Vet inte varför men det gör jag

KVN sa...

Norah Jones it is :-)

Eva sa...

*skratt* jag lyssnar på webbradion ....

Y sa...

ja, vi som löser på nätet är lite efter *s*

KVN sa...

Källare!

Om mig sa...

Norah hade jag ingen aning om...så då hälsade jag på här och "fuskade" lite. Tackar för hjälpen!!

Unknown sa...

Webradio: Ja, allt som snds digitalt fr en fördröjning. Det skall först kodas och sedan avkodas, vilket tar tid... Sedan finns det fördröjningar på nätet också..

Anne-Lie sa...

Kan man spekulera här eller? Vågrätt 9 skulle kunna bli Nenne eller Nanne;-))

Aggie sa...

källare....ja det är ju det....)

Unknown sa...

Nanne... lite för enkelt...

Björn sa...

godmorgon, källare och nanne

Aggie sa...

Alltid denna NANNE....hmmmm...tänk vad man kan tröttna på vissa..:)

Unknown sa...

Du var först Annelie... :-)

Björn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Susseribloggeri
Ja visst är det hemskt hur vi fuskar hör. Lika mycket som de som sitter tillsammans hemma hos varandra...

KVN sa...

I'm NOT in love med 10 CC

Aggie sa...

Yes...:) NOT

Björn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
KVN sa...

En fantastisk bra låt :-)

Aggie sa...

Sista ordet blir nog SHE.....*spekulerar*

Aggie sa...

skrattar åt Vonkis..:)

Om mig sa...

oj...missuppfatta mig inte...självklart fuskar ni/jag inte. Tycker det är alldeles lysande att det finns en Melodikryssblogg!!!! Funderar nästan på att adoptera dig Vonkis he he...i eftermiddag är det match igen.

Anonym sa...

peggy sue

Aggie sa...

Ohhhhh Peggy SUE

Björn sa...

peggy SUE...

KVN sa...

Buddy Holly!

Eva sa...

tack för "fuskandet" -)

Vonkis sa...

Susseribloggeri
Nej nej nej. Jag tog det inte som att du tycker att vi fuskar. Det var en pik till den anonyma person som förra veckan kommenterade "fusk era sopor, har ni inga hjärnor?".

Aggie sa...

TACK för ännu en trevlig lördagsförmiddag och tack Vonkis för att du hae denna bloggen...Supertrevligt....

KRAM ALLA

*snart kommer nog solen här också*...:)

Anne-Lie sa...

Nu traskar jag ut i solskenet! Passar väl på att posta mitt resultat;-))

Anonym sa...

Hej Veronika!
Tack för att man kan vara med och få lite hjälp här....
Landade här lite tillfälligt då jag googlade lite "fuskhjälp".
Vi ses nästa lördag :-)

mvh
Kim Vang Nielsen AKA Fusk-Pelle :-)

Björn sa...

Tack för idag!

Kitte sa...

Hehe idag klarade vi krysset helt utan er hjälp ;P! duktiga oss!
Kitte o Karin

Y sa...

Tack alla för hjälpen. Hoppas ni får en solig dag!
Kram Y

Vonkis sa...

Kitte
Ja det var bra gjort. Hade nog gissat på Larsson till lodrätt 2 utan blogghjälpen men det känns alltid bättre att veta mer säkert. Klassiskt är inte min starka sida.

Vonkis sa...

Kim Vang Nielsen AKA Fusk-Pelle
Ja så kan det gå. :-)

Hälsa ett lycka till till killarna imorgon.

Anonym sa...

Tack för hjälpen med den religiösa låten, höll på att bli galen...men så lätt det är när man får hjälp!!
Ha en skön helg!!

Gullan

Vonkis sa...

Gullan
Inget är så lätt som när man får lite hjälp :-)

Ha en skön helg du med.

Vonkis sa...

Allihop
Tack för hjälpen, glöm inte att skriva om ni vinner :-)

Andelieb sa...

Det var väl självaste!!!!! tänkte jag i förmiddags när jag försökte lösa kryss, hålla koll på vild dotter och plocka ur diskmaskinen samtidigt. Varför stämmer det inte???!!! Yesterday och Mcartney kan ju inte vara fel!!!! Allt var uppåt väggarna.

Så läser jag här och du har samma svar som mina fast mina inte gick in alls i morse. Då inser jag att jag blandat ihop lodrät och vågrät 1 med varandra och katastrofen var ett faktum. Nästa gång får jag ha en grej mindre på gång samtidigt. Men inte illa att klara av alla svar ändå, va? =)

Vonkis sa...

Andelieb
Verkligen inte illa att klara alla svar med allt det andra samtidigt, inte konstigt då att svaren hamnade på fel plats.

Anonym sa...

Lars Erik Larssons romans ur pastoralsviten en av min absoluta höjdare (tillsammans med Ikaros). Var inlwdning och avslutning på Argaladeiexpeditionen -69.

Tänkte ringa när jag hörde den, men trodde att du hört den till leda under dina tidiga barnaår.

Din "ömma" moder

Vonkis sa...

Min "ömma" moder
Då var det därför jag kände igen den då :-)

Göran sa...

Ååhh jo did it vidaut mi.:)
Aj voss in oslo diss we and lissen to sissel it voss najs.

Täjk kär

Celicia sa...

Duu kanske borde kolla upp för det första vem som skrivit låten ;) Och du fattar inte humorn i låten heller för den delen. Nanne har inte skrivit låten, utan Marie & Paul Rein.

Vonkis sa...

Cecilia
ar skriver jag att det är Nanne som skrivit låten???

lasse08 sa...

Vart e kryss snacjket