lördag, november 28, 2009

Melodikrysset vecka 48

Välkommen till KryssBloggen

Ny lördag, nytt kryss, fortfarande ingen vinst. Håller fortfarande tummarna för Hasse å Tage boxen dock.

Faderskapet har lärt av sina misstag och ringde innan krysset började, undrade om jag laddade med pasta, det är ju så skidåkarna gör. Här laddas det inte med pasta, här laddas det med Ring så spelar vi.

Nu kör vi!

Cornelis Vreeswijks Deidre samba utspelar sig, om jag inte missminner mig, på Copacabana. Dansa samba med mig, aj aj aj aj.
Vi sjöng den på en vårkonsert med studentkören en gång. Av någon anledning tyckte våra körledare att vi skulle ha diverse badattiraljer och skulle svänga loss när vi sjöng den. Kändes så där med tanke på vad låten handlar om.

Ooo. Vi går på stigen, som bär till Evert (men hur kunde jag den egentligen). Var det inte Eddie Meduza som gjorde den först? Sedan kom Lailaz och allt vad de hette och gjorde en dansbandsversion men lite, snällare, text.

Ha ha ha "till rapping". RAPPING!
Försöker hämta mig tillräckligt för att skriva in att det är Petter som tycker att Det går bra nu.

Hmm, geografisk plats till Gamle Svarten?
--------
Det är ju bra om jag lyssnar också, det skulle ju inte alls vara någon geografisk plats. Om man rider på Gamle Svarten är man en ryttare.
--------

Sedan var det i alla fall Eric Clapton som sjöng Nobody knows you when you're down and out. Lät lite som What a day for a daydream och Dream a little dream of me i början.

Kan det vara sus och dus Eldemannen är ute efter?
--------
Det var ju Oxdragarsång som spelades. Att jag aldrig kan lära mig att känna igen den. Tack Aggie för hjälpen med låttiteln.
--------

Anders Dal spelade tydligen om Ada och Kristin. Tack Lisa och Aggie.
--------
Bohus Bataljon var det som spelades, tack Anonym.
--------

Andra delen började med lite nostalgi, men ändå inte, eller hur jag ska säga. ja ja. Det var Ace of Base med Wheel of fortune, in en nyare tappning.

Och sedan var det Jolly Bob som efterfrågades.

De där Operafrågorna klarar jag inte utan min akära medkryssare här på bloggen. Anna Netrebko var det som opererade (hi hi hi). Tack Aggie, Lisa, maria och Anonym.
--------
Meine Lippen sie küssen so heiß, det var en titel så god som någon det.
--------

Ta av dig skorna, ta av dig skorna, ta av dig skorna, AAA aaa AAA aaa AAAAAAAAAAAAAAAAA.

Äntligen en låt från Melodifestivalen. En dag med Tommy Nilsson från Melodifestivalen 1989, låten kom på fjärde plats i Lausanne, Schweiz, där ESC avgjordes det året. Vann gjorde gruppen Riva med Rock Me. Riva tävlade för Jugoslavien.

Sometimes when we touch heter låten på engelska, på svenska blev det När vi rör varann.

Ja det var allt för denna gången. Tack alla för hjälp och kommentarer.

Det blev inte extrapris heller tyvärr. Någon annan här som vann något den här veckan?


Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

77 kommentarer:

Aggie sa...

Japp.....Hej, då börjar vi med Cornelis på Copacabana..:)

DvF sa...

Vonkis, du stavade fel på copacabana

Aggie sa...

*skrattar åt Vonkis*.... pasta för melodikrysset????.....nä du har rätt...:)

Aggie sa...

Evert

Aggie sa...

Evert

Aggie sa...

ojoj.....2 gånger

Vonkis sa...

Aggie
Det gör vi.

Daniel
Oj, tur det blev rätt i krysset i alla fall :-) ska genast rätta här med.

Aggie
han är för rolig men käre far.

Vonkis sa...

Aggie
En DubbelEvert.

Som Hoa Hoa. Fast inte

Aggie sa...

Inte för att jag är rappare men Petter ska det va

Aggie sa...

haha....ja nästan Hoa-Hoa..:)

Vonkis sa...

Aggie
Har du aldrig ägnat dig åt "rapping"?

Aggie sa...

Nääääää....*skratt*..Har du?

Vonkis sa...

Aggie
Inte vad jag vet i alla fall...

Aggie sa...

Ryttare och Svarten????

Vonkis sa...

Aggie
Jag lyssnade uppenbarligen inte, försökte komma på en geografisk plats...

Unknown sa...

clapton

Aggie sa...

Bra Lisa..:)

faderskapet via lillsaysters skrivande sa...

så du kunde gamle svarten ???pappa undrade om du skulle kunna den :D

Vonkis sa...

Lisa
Japp

Aggie
Sannerligen :-)

Vonkis sa...

Faderskapet via lillasystern
Ja se den kunde hon :-)

lillasyster sa...

hr kollat texten för at tkolla efter geografisk plats och sen lyssnar inte min inbitna melodikrysset syster ordentligt vad eldemannen säger... grr :)

Vonkis sa...

Lillasyster
he he he

Aggie sa...

SUS och dus

Unknown sa...

ada?

Vonkis sa...

Aggie
Då var jag inne på rätt låt. Vad heter låten Eldemannen spelade?

Aggie sa...

måste väl vara ADA och kristin...:)

Aggie sa...

Oxdragarsång

Vonkis sa...

Lisa
Missade vad Eldemannen frågade efter, hörde bara att det är en svensk marsch... Ska lyssna bättre efter halvslaget.

Aggie sa...

:)

att lyssna är en dygd..:)

Vonkis sa...

Aggie
Det är det sannerligen.

Anonym sa...

Aace of base

Aggie sa...

Ace of Base..:)

Kitte sa...

Eddie Meduza gör ju Stigen til Evert :) (Eddie var ju min nästkusin!) Ida klarade vi inte oss utan er... Lite för "gammalt" för oss idag :)

Karin & Kitte

Anonym sa...

Bohus Bataljon....Där stod Ada,Beda och ...

Y sa...

Ja, det var det. Hade förträngt Ace of base.... Tack :-)

Vonkis sa...

Anonym och Aggie
Japp
(Varför finns det förresten en godis som heter Japp men ingen som heter nopp?)

Aggie sa...

man kan aldrig komma ihåg alla låttitlar vonkis..:)

Vonkis sa...

Anonym
Tack!

Y
De behöver man inte förtränga, bar ainte tänka på så ofta :-)

Anne-Lie sa...

Godmorgon kryssare!
Nu får jag inte ihop det - för visst är det Ace of Base? Men jag har bara tre rutor på vågrätt 11!!!

Vonkis sa...

Aggie
Säger du det så.

Aggie sa...

bra fråga.... men det finns ju KÄCK.....hahaha

Anne-Lie sa...

Nu fattar jag;-)) Vågrätt och lodrätt kan vara viktigt att ha koll på!

Vonkis sa...

Anne-Lie
Det skulle vara lodrätt 11 på Ace of Base

Aggie sa...

Jolly BOB

Vonkis sa...

Aggie
Du säger så många kloka saker idag!

Anne-Lie
Inte bara jag som inte hänger med idag alltså :-)

Aggie sa...

Anna Netrebko

Unknown sa...

anna netrebko

Anonym sa...

Anna Netrebko :)

Unknown sa...

:)

Maria sa...

Anna Netrebko

Aggie sa...

Är nog ovanligt klok idag då Vonkis...*skratt*

zanza67 sa...

Här får man juu hänga på Lördagarna framöver;)

Aggie sa...

bra idé Zanza....Vi är vetenskapen...hahaha

Aggie sa...

TA av dig skorna

Unknown sa...

ta :)

Vonkis sa...

zanza67
Du är så välkommen så :-)

Kim V Nielsen sa...

Tack för hjälpen Alla :-)
Hoppas jag kan bidra nästa vecka, men ni är ju så snabba - lol
Trevlig Helg
Kim V. Nielsen

Unknown sa...

EN dag

Aggie sa...

EN dag

Unknown sa...

Sicken låt för övrigt! :)

Aggie sa...

Trevlig helg, Kim..:)

zanza67 sa...

VIlken stämma - jag smälter:D

Aggie sa...

Föreslår NER på sista frågan....kanske...:)

Aggie sa...

Oj vad du kan Vonkis...:)

zanza67 sa...

Fasen det blir konkurrens om klocka eller paraply med Elderman på nu när vi ärså mga som samarbetar ;)

Aggie sa...

NÄR.....inte ner

Eva sa...

Det ärväldigt bra att lyssna på webbradio ...ni har hunnit svara på allt ;-)))

Aggie sa...

Tack för idag Vonkis och alla ni andra och ha en underbar dag och vecka så ses vi igen...KRAM...:)

Unknown sa...

då va krysset inskickat. jag hoppas på klockan :)
Tack för idag allihopa!
Antar att vi ses om en vecka igen.
trevlig helg å första advent på er!

Anonym sa...

Tack från "Anonym" (Gunda):-)

zanza67 sa...

Tack för trevligt sällskap!

lillasyster sa...

visst var det när vi rör varann som var sista låten `????

Vonkis sa...

Kim
De är verkligen snabba, även om man inte lyssnar på webbradion.

Lisa
Minns at tjag ville att den skulle vinna bara för att Jerry Wiliams var med i kören...

Kitte
hade för mig att Eddie gjorde den "först", innan dansbandsversionen kom.

Aggie
Märks det att jag ääälskar Melodifestivalen kanske :-)

Eva
Jo, det har sina fördelar

Aggie
Tack själv. Om en vecka då.

Vonkis sa...

Lisa
Vill du ha den där klockan??? Jag riktar in mig på lexikon och extrapriser. Om jag vinner klockan någon gång så skickar jag den till dig :-)

Anonyma Gunda
Det var så lite så. Och tack själv, om du är en av de anonyma som skrivit här tidigare :-)

zanza67
Tack själv, vi "ses" nästa lördag.

Lillasyster
Det var det sannerligen.

Anonym sa...

Tack för hjälpen med Operan!!

MVH Gullan

Vonkis sa...

Gullan
Det var så lite så :-)

Göran sa...

Ååhh jo did it vidaut mi.:)
Aj voss in oslo diss we and lissen to sissel it voss najs.

Täjk kär