lördag, november 14, 2009

Mobbad hit och mobbad dit

Välkommen till MobbaBloggen

Tänk vad alla blir mobbade nu för tiden.

Senast i raden är Reza som tydligen blev mobbad och kränkt av Idoljuryn igår för att de påpekade att hon inte har ett bra engelskt uttal.

Om kriteriet för mobbing är att någon säger till dig att du har något du behöver jobba med, ja då mobbar jag mina elever. Flera gånger varje dag.

Är inte själva tanken med Idol att man ska få veta vad man behöver förbättra för att ha en i alla fall liten chans att slå internationellt?

--------
Här kan ni läsa Först kränkt vinner, en artikelserie från 2008 av Maciej Zaremba, den handlar om anmälningar om kränkningar på högskolan.



Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det har gått inflation i kränkning och mobbning. När det är "på rikt" är det gräsligt hemskt, men konstruktiv kritik lär man sig av.

Vonkis sa...

Bloggblad
Absolut! Det var väl DN som skrev omalla som blev "kränkta" på lärarhögskolan för något år sedan också, Så lätt det är att slänga ut sig "nu blev jag kränkt" och genast måste "kränkaren" backa.

Anonym sa...

Ja, jag är så trött på detta med kränkta offer att jag är nära på att spy.

Men om man kränkt på riktigt, vilket ord ska jag använda då?

Anonym sa...

Äh, det är ju bara kvällstidningsformuleringar. Vem bryr sig. För övrigt är det lite löjligt att klaga på Rezas uttal och ingen annans. Jag hör varje gång hur så gott som samtliga Idol-deltagares svenska modersmål bryter igenom engelskan, men inte märker ju domarna det eftersom de talar likadant själva. Och grejen är ju att det gör inget om man bryter lite. Det är bara personligt och charmigt. Det finns ju hur många stora artister som helst som bryter då de sjunger på engelska.

Vonkis sa...

Maria
Precis, kränkt betyder inte kränkt längre när det används så lättvindigt.

Anonym
Antagligen valde de att fokusera på hennes uttal senast för att de anser att det är det hon behöver jobba mest med, de andra har andra saker att jobba med och därför läggs fokus där till att börja med.

Birgitta Hedberg sa...

Gå gärna till min hemsida http://hem.passagen.se/birgittahedberg

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog