lördag, december 25, 2021

Melodikrysset vecka 51 2021

Välkommen till KryssBloggen

God jul löjlisar och olöjlisar! Jag hoppas att du hade en fin dag igår oavsett hur du tillbringade den. Vi betade av julmat, paketöppning och Karl-Bertil Jonssons julafton i makligt tempo och så avslutade jag med lite Winter soldier innan det var dags att sova. Så, jag är väldigt nöjd med min julafton.

Idag lyssnar jag på webbsändningen så jag kommer ligga lite efter.

Lasse Berghagens En kväll i juni, snart är vi där igen.

Det är Kenneth Gärdestad som skrivit texten till Himlen är oskyldigt blå.

Först tänkte jag att det var Schubert som komponerat musiken, med det ska ju vara två bokstäver före h:et och då kom jag på att det fanns en Chopin också.

Har man alltså spelat in en skiva med olika varianter av Ha den äran idag, Happy birthday to you? Då får jag nog hålla med Eldemannen, det låter som en märklig skiva.

Tänk, för ett ögonblick hann jag hoppas att vågrätt 14 skulle bli Py, hälften av bokstäverna stämde ju. Men icke. Istället spelar Eldemannen Mössens arbetssång från Askungen, den där de syr hennes balklänning.

No time to die, temat från senaste Bond-filmen, sjungs av Billie Eilish.

Orup med comeback-låten Stockholm.

Nu blir jag fundersam, har Av längtan till dig inte alltid hetat så? Aha, den hette Ömhet från början. Där lärde jag mig något nytt.

Jacques Werup sjöng Gör mig levande med Lill Lindfors som från början kommer från Finland.

Irving Berlins Cheek to cheek var med i filmen Top hat med Fred Astaire och Ginger Rogers.

Där kom så A-ha till vågrätt 10 men istället för Take on me blev det Don't do me any favours.

Fint att fina psalmen Det är en ros utsprungen får avsluta melodikrysset på juldagen.

Då var årets sista kryss löst och inklickat. Tack alla som orkade (och kom ihåg) att lösa krysset idag. Ta hand om er så sörs vi igen 2022.

God fortsättning!

snabbgenomgången
V 2 Kväll
L 2 Kenneth 
V11 Chopin.
L 9 Happy
V14 Sy
V 5 Billie
L 1 Eilish
L12 Orup
L10 Av
L 4 Längtan
L 6 Lill
V 8 Finland
V13 Werup
V 9 Hat
V10 A-ha
L 3 Är
V 7 En

81 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag och en god fortsättning på julen! Julaftonen tillbringade jag och min spegel större delen av dagen framför TV´n där vi sträcksåg säsong 2 av Gåsmamman på C More. Här på/i Limhamn skiner solen och barmark då snöandet uteblivit förutom lite snöblandat regn natten mot julafton. Termometern visar - 2 C. Efter krysset skall jag större delen av dagen tillbringa framför TV´n för att se den nya Beckfilmen som har premiär idag på C More samt säsong 3 av Gåsmamman´s totala 5 säsonger.

Vonkis sa...

Christer
Det finns så himla många serier att ägna julledigheten åt, jag ska nog se om båda säsongerna av The Witcher.

Lena sa...

Morrn från ett mulet Luleå. -6 grader. Gårdagen firades med maken helt solo, det har inte hänt sen 1981 konstaterade vi :-). I eftermiddag lyfter vi för 2 veckors semester på Gran Canaria. Det ska bli skönt att få byta miljö efter en sorglig vecka då vår hund Bosse fick somna in, fatta hur tomt det är.

Petra sa...

God fortsättning på julen. Vaknade upp till ett kallt soligt Partille.
Julafton firades hemma hos svägerskan. Det blev en lugn jul, vi var inte så många och det gillar jag.
Idag åker vi till min syster i Mariestad.

Vonkis sa...

Lena
Åh, så tråkigt med hunden, beklagar förlusten ❤️

Vonkis sa...

Petra
Visst är det ganska skönt att inte vara så många på julafton.

lasse sa...

God fortsättning allihop !
Lena: Har ju hund själv, så jag kan tänka mig känslan.❤️
Idag tar jag promenaden efter X-et, skönare så.
Vi får väl se om Eldeman har några överraskningar på lut !

Vonkis sa...

lasse
En promenad efter krysset låter inte alls fel, ska föreslå det till syrran.

Anders sa...

God Fortsättning på Julen.

Vonkis sa...

Anders
Tack detsamma!

Bettan sa...

Förra veckans kryss:

L 2 Jag
L 3 Såg
V13 Tomten
L10 Elton
L 8 Glimma
L15 Sonja
V 7 Över
V 9 Cello
V 2 Jussi
L 5 Björling
V 5 Band
V 1 Aid
V 6 Gå
V11 Lisa
V14 Nilsson
L 4 Igen
L 1 Anders
L12 Ren

Bettan sa...

God fortsättning!
Julafton för mig va först jobb mellan 7,30-15 och efter det åkte jag till graven och tände ljus.

Vonkis sa...

Bettan
Jag kan ibland sakna att jobba inom äldreomsorgen på julafton, det var alltdi väldigt fina arbetsdagar.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås med snö och -20. Julafton var finfin, men den spenderades enbart med familjen då vi har varit/är krassliga (och ännu inte fått svar på Covidtestern).

Stina sa...

God fortsättning på julen alla

Vonkis sa...

Jo
Tråkigt med krassligheten, håller tummarna för negativt svar (åt det positiva, som Trump sa).

Bettan sa...

Vonkis: Ja att se dom äldres ögon tindra som barn är roligt!

Anders sa...

V-2= KVÄLL

Christer sa...

KVÄLL

Vonkis sa...

Stina
Tack detsamma!

Vonkis sa...

Bettan
Det är det sannerligen 🙂

Anders sa...

Ja det går fort , vi är snart där Vonkis.

Vonkis sa...

Anders
🙂

Christer sa...

KENNETH Gärdestad

Anders sa...

L-2=KENNETH Gärdestad

Stina sa...

Tack

Annis sa...

God morgon och god fortsättning på julhelgen.
Här har det firats på tu man hand och en skön långpromenad i kylan blev det.

lasse sa...

CHOPIN

Christer sa...

CHOPIN

Anders sa...

V-11= CHOPIN

Vonkis sa...

Annis
Vi sparade promenerandet till idag 🙂

Christer sa...

HAPPY

Anders sa...

L-9= HAPPY (Birthday too you)

Christer sa...

SY

Anders sa...

V-14= SY

Stina sa...

Sy

Vonkis sa...

Så nära Py 😢

Vonkis sa...

A-ha på vågrätt 10?

Christer sa...

BILLIE EILISH

Vonkis sa...

*spara*

Anders sa...

V-5= BILLIE
L-1= EILISH

Anders sa...

Rätt gissat Vonkan

Annis sa...

Jag blev mycket förvånad när det inte blev PY där.

Bettan sa...

Halvtid:

L1/ Eilish
L2/ Kenneth
L3/
L4/
L6/
L9/ Happy
L10/
L12/

V2/ Kväll
V5/ Billie
V7/
V8/
V9/
V10/
V11/ Chopin
V13/
V14/ Sy

Vonkis sa...

Anders
Ibland så 🙂

Annis
Besvikelsen är stor här.

Christer sa...

ORUP

Anders sa...

L-12= ORUP

Vonkis sa...

Insåg precis att mina kak-inställningar gör så att jag inte kan spara krysset. Så kan det gå.
#thestruggleisreal

lasse sa...

Vad sa engelsmannen när han såg två Rättvikspojkar ?
Ledtråd, ett pojknamn.

Vonkis sa...

lasse
Har inte den blekfetaste aning.

Christer sa...

AV LÄNGTAN till dig

Stina sa...

Av längtan

Anders sa...

L-10= AV
L-4= LÄNGTAN

Christer sa...

LILL; FINLAND; WERUP

Anders sa...

L-6= LILL
V-8= FINLAND
V-13= WERUP

lasse sa...

Vonkis: T(w)omas

Bettan sa...

Lasse: hahaha

Vonkis sa...

lasse
Ha ha ha
åh...

Christer sa...

Top HAT

Anders sa...

V-9= Top HAT

Christer sa...

A-HA

Anders sa...

Bra gissat Vonkis.

Anders sa...

V-10= A-HA

Vonkis sa...

Anders
Den var så tydlig att inte ens jag kunde missa 🙂

lasse sa...

Blir det : ÄR du min älskling ÄN som slut ?

Jo sa...

Denna låt har jag nog aldrig hört innan. Ovanligt val för A-ha-låt!

Christer sa...

Det ÄR EN ros

Lena sa...

Var inte den här frågan med i förra veckans kryss?

lasse sa...

Fel gissning av mig !

Bettan sa...

Dagens kryss:
L1/ Eilish
L2/ Kenneth
L3/ Är
L4/ Längtan
L6/ Lill
L9/ Happy
L10/ Av
L12/ Orup

V2/ Kväll
V5/ Billie
V7/ En
V8/ Finland
V9/ Hat
V10/ AHA
V11/ Chopin
V13/ Werup
V14/ Sy

Anders sa...

L-3= ÄR
V-7= EN
Det är en ros utsprungen

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag, nyårsdagen! Ha en fortsatt fin julhelg samt ett Gott Nytt År!

Petra sa...

Tack för idag. Önskar er ett gott slut på det här året så hörs vi nästa år.

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fin fortsättning på helgen. Var rädda om er. Ett riktigt Gott nytt år önskar jag er.

lasse sa...

Nu är det dags att göra sig redo att gå ut i 10 minusgrader för en hundpromenad. Ha ett bra nyår och ta vara om varandra, så
sörs nästa lördag 2022.

Bettan sa...

Trevlig fortsättning på julen, ett gott slut och gott nytt år så sörs vi på nyårsdagen

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin fortsättning på helgen! :)

Vonkis sa...

Jo
Den kändes mer GES än A-ha.

Anders sa...

Tack för idag , och God Fortsättning på Julhelgen så hörs vi på Ny Års krysset

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen 2022!

God fortsättning!
🎄🎄🎄

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...



God fortsättning !

Fast jag visste att det skulle vara idag så kom det bort ur minnet.
Så nu har jag fuskat med din hjälp tack
¨