lördag, december 18, 2021

Melodikrysset vecka 50 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Ni anar inte hur skönt det är att det är lördag igen. Jag har varit hemma med en förkylning hela veckan och klättrar på väggarna, pallar inte att vara hemma mer än två dagar själv efter isoleringen. Tack och lov var det inte covid så jag kan åka upp till familjen över jul!

Eftersom det är näst sista dagen på Musikhjälpen 2021 vill jag även puffa för insamlingsbössan min klass har. Vi skulle verkligen uppskatta varje krona den kan samla in. Vi har stött på lite problem det här året, ni kan läsa om det här.

Laura Voutilainen sjöng Jag såg mamma kyssa tomten på finska.

Nog känns det som att både Ed Sheeran och Elton John varit med ganska frekvent i Melodikrysset senaste tiden. Självklart ska deras nya julduett Merry Christmas vara med idag. Det är måhända inte en ny All i want for Chrismtas is you men den är faktiskt ganska bra.

Har saknat när Eldemannen pratar grammatik. Låten heter När juldagsmorgon glimmar och verbet i grundform blir glimma.

Sonja Aldén sjunger Jul, jul, strålande jul.

En av mina favoritjulpsalmer, Betlehems stjärna (Gläns över sjö och strand) spelades så vackert på cello.

Där kom den då, Jussi Björlings magnifika stämma i Adams julsång (O helga natt).

Supergruppen kallade sig för Band Aid, låten heter Do they know it's Christmas?

Ja se ringlekar är inget jag är sådär superbra på, men nog ska det väl vara verbet som ska in.
------
Ringleken heter Flickorna de små uti dansen de gå, löjlisarna går det alltid att lita på!
------

Lisa Nilsson! Hon och Weeping Willows ska som av en händelse ut på en julturné nu och en av låtarna de kommer sjunga är så klart The magic is real.

Nu är det jul igen 
ja nu är det jul igen
och julen vara än till påska!

Aha, det var Anders Ekborg som fick illustrera fråga till lodrätt ett.

Det här var en version av Rudolf med röda mulen som jag verkligen gillade, inte för att jag inte gillar den vanliga, men den här var så filmisk på något vis. Och Rudolf är så klart en ren.

Det var årets julkryss det. Tack alla som var med, och stort tack för bidragen till insamlingen, det värmer ska ni veta. Ta nu hand om er så sörs vi kanske igen nästa lördag, det brukar vara glest med besökare så nära jul. Och på tal om jul önskar jag er redan nu en riktigt fin julhelg. 

snabbgenomgången
L 2 Jag
L 3 Såg
V13 Tomten
L10 Elton
L 8 Glimma
L15 Sonja
V 7 Över
V 9 Cello
V 2 Jussi
L 5 Björling
V 5 Band
V 1 Aid
V 6 Gå
V11 Lisa
V14 Nilsson
L 4 Igen
L 1 Anders
L12 Ren

99 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är det mulet och duggregn. Termometern visar + 6 C. Efter krysset har jag inget inplanerat mer än att slå in julklapparna till barnbarnen sedan tar jag dagen som den kommer.

Petra sa...

Godmorgon från ett disigt Partille. Idag står lite pepparkaksbak på schemat. Ikväll kommer några vänner på glögg.

lasse sa...

God förmiddag !
Förra veckan ställde min nya kompis till det för mig, diskbråcket höll mig vaken under natten, så när det var dags
för X, då sov jag. Inatt var det på väg att bli samma sak, men jag lyckades somna några timmar. Så här är jag !
Här är det mulet, 5 grader i luften och uppehåll. men guu vad blött !!!

Vonkis sa...

Christer
Är du bra på att att slå in julklappar så det ser fint ut? Jag har gett upp, det ser ut som en treåring har varit framme när jag slår in paket :-)

Petra
Så mysigt med glöggkväll!

Vonkis sa...

lasse
Nej fy så jobbigt, hoppas det går till sig snart.
Jag drog en lasse-vits som jag sett på twitter förra lördagen, här kommer den igen för dig.

Varför springer aldrig den mäktige Darth?

Anonym sa...

God morgon idag har jag 0 grader här i Kiruna. Längtar till våren redan. Lycka till med krysset alla. Mvh fredrik

Bettan sa...

Lasse: Vi saknade dig förra veckan, skönt att du är med idag!

Anna Wärn sa...

God Morgon på er. Väder vintern lyser med sin frånvaro. Gröna gräsmattor fågelkvitter och åtta plusgrader. Hoppas det kommer lite snö på julafton..
Nu kör vi 🎶🎶📻📝🤔

Bettan sa...

Vonkis, nu är jag med 3 veckor på rad

lasse sa...

Vonkis: ???

Bettan sa...

Förra veckans svar:

V 7 Ross
L 8 Simon
V12 Hon
L11 Art
V 5 Ljungqvist
L10 Evert
L 1 Summertime
V 6 Kommer
L 3 Victor
L 5 Leksell
V 9 Euro
L 2 Agnes
L 4 Ut

Lena sa...

Morrn från ett mulet Luleå. -0,5 grader visar termometern. 3 onödiga arbetsdagar kvar innan jullovet, de sista dagarna händer inte mycket. I dag blir det bowlingbattle med barn och barnbarn.

Christer sa...

Vonkis: Jag har tretton års erfarenhet från min tid på ett varuhus 60/70-talet.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett vitt Höljes.

Anders sa...

God Morgon ! Kul att se Lasse tillbaka...
Idag ska jag bara njuta av livet , inget inplanerat .
Solen tittar fram lite smått här i sthlm

Vonkis sa...

fredrik
Visst vore det skönt med vår men två veckor till står jag ut med "vinter". Sedan får det däremot gärna gå snabbt :-)

Bettan
Det gjorde vi sannerligen.

Anna Wärn
Jag fuskar lite och drar norrut över jul, än så länge verkar det blir hyfsat vitt på backen i Ö-vik :-)

Bettan
Det gillar vi!

lasse
Han har så dåliga Vader!

Lena
Visst känns de sista dagarna rätt onödiga, speciellt i det här läget.

lasse sa...

Bettan: Tack för det !

Bettan sa...

Har inte tid med något innan jul, men sen ska jag inte fira jul mer än på jobbet så ingen julmat eller nåt här hemma i jul!

Vonkis sa...

Christer
oj, ja då förstår jag att paketen blir fint inslagna.

Yvonne Persson
Åh.

Anders
Det låter lovande :-)

Yvonne Persson sa...

Jag såg tomten

Christer sa...

JAG SÅG mamma kyssa TOMTEN

Jo sa...

Morrn, morrn från ett dimmigt Borås!

Anna Wärn sa...

L2 jag
L3 såg
V13 Tomten

Anders sa...

L-2= JAG
L-3= SÅG
V-13= TOMTEN

Vonkis sa...

Bettan
Förstår att du inte känner för att fira julen så mycket ❤️

lasse i arbrå sa...

v2 Jussi, o helga natt

Christer sa...

ELTON John

Yvonne Persson sa...

Elton

Anders sa...

L-10= ELTON

Anna Wärn sa...

Elton

Bettan sa...

Vonkis: Jo men nu jobbar jag denna helg och är ledig endast på Tisdag och då ska jag till en kompis sen jobbar jag till 15 på julafton och då får vi julbord med dom boende så jag slipper fixa julmat hemma

Anonym sa...

Han lär väl köra ’O Helga natt’ med JUSSI Björling på vågrätt 1

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Yvonne Persson sa...

Glimma

Anders sa...

L-8= GLIMMAR

Anna Wärn sa...

när helgdags morgon GLIMMA

Annis sa...

Pustar ut med MX efter onödigt intensiv vecka, så en relativt lugn lördag blir det... i kombination med att försöka få klart julklappar mm.
Svår kombo!

Christer sa...

SONJA Alden

Vonkis sa...

Jo
Godus morgus!

Bettan
Det låter som en blivande fin jul :-)

Anonym
Jo, Jussi brukar vara med i någon form när det är julkryss :-)

Yvonne Persson sa...

Sonja

Anna Wärn sa...

Sonja

Anders sa...

L-15= SONJA (Alden)

Yvonne Persson sa...

Över Cello

Anders sa...

V-7= ÖVER
V-9= CELLO

Christer sa...

ÖVER; CELLO

Anna Wärn sa...

Över
Cello

Vonkis sa...

lasse i arbrå
Nu såg jag att du också gissat på Jussi!

Yvonne Persson sa...

Jussi Björling

Christer sa...

JUSSI BJÖRLING

Anders sa...

V-2= JUSSI
L-5= BJÖRLING

Anna Wärn sa...

Jussi Björling

Christer sa...

Jag tycker att Jörgen Edmans version är minst lika bra som Jussis.

Bettan sa...

Halvtid:

L1/
L2/ Jag
L3/ Såg
L4/
L5/ Björling
L8/ Glimma
L10/ Elton
L12/
L15/ Sonja

V1/
v2/ Jussi
V5/
V6/
V7/ Över
V9/ Cello
V11/
V13/ Tomten
V14/

Lena sa...

Där satt den, julsångernas julsång :-)

Vonkis sa...

*spara*

Yvonne Persson sa...

Jag njuter för fullt nu❤️

Anders sa...

V-14= NILSSON (Tommy) (gissning)

Anders sa...

V-5= BAND
V-1= AID

Yvonne Persson sa...

Band Aid

Vonkis sa...

Vilken Anders tror ni det är som ska in på lodrätt 1?

Anna Wärn sa...

Band Aid

Anders sa...

V-6= GÅ

Yvonne Persson sa...

Vonkis sa...

ringlekar är jag inget bra på, förstår att det är GÅ som ska in men vad heter leken/visan?

Anna Wärn sa...

Christer sa...

Anders sa...

V-11= LISA
V-14= NILSSON

Christer sa...

LISA NILSSON

Yvonne Persson sa...

Lisa Nilsson

Anna Wärn sa...

Lisa Nilsson

Yvonne Persson sa...

Vonkis: flickorna de små uti dansen de gå

lasse i arbrå sa...

onödigt enkelt idag.

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Tack!

lasse i arbrå
Det brukar vara hiskeligt lätt när det är julkrysset.

Anders sa...

L-4= IGEN

Yvonne Persson sa...

Igen

Christer sa...

IGEN

Anna Wärn sa...

Igen

Anders sa...

Kan det vara Anders Glenmark det blir

Christer sa...

ANDERS

Yvonne Persson sa...

Anders

Anders sa...

L-1= ANDERS (Ekborg) blev det

Annis sa...

Ekborg, bra val av Anders.

Anna Wärn sa...

Anders

Anders sa...

L-12= Rudolf med röda mulen , vad är han jo en REN

Vonkis sa...

Anders
Snyggt!

Christer sa...

REN

Yvonne Persson sa...

Ren

Bettan sa...

Dagens rätta kryss:

L1/ Anders
L2/ Jag
L3/ Såg
L4/ Igen
L5/ Björling
L8/ Glimma
L10/ Elton
L12/ Ren
L15/ Sonja

V1/ Aid
v2/ Jussi
V5/ Band
V6/ Gå
V7/ Över
V9/ Cello
V11/ Lisa
V13/ Tomten
V14/ Nilsson

Anna Wärn sa...

Ren
Tack och hej.
Ha en trevlig Advent

Vonkis sa...

Tack för bidragen till klassens bössa, jag lovar att mina elever kommer bli riktigt glada när vi tittar på resultatet på måndag, för att inte säga hur glada världens arbetande barn blir
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Bettan sa...

Tack för idag och god jul så sörs vi på juldagen

lasse sa...

Inskickat och klart !
Nu ska hunden få mat, springer här och funderar vad jag gör.
Ta hand om varandra och GOD JUL alla X-ar vänner ! 🧑‍🎄🎅

Lena sa...

tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg. Var rädda om er och ha en riktigt God Jul

Petra sa...

Idag var det väldigt enkelt. Tack för idag och ha en fortsatt trevlig helg. Önskar er alla en God Jul så hörs vi på juldagen.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs på juldagen om jag inte är bortrest då! Ha en fortsatt fin lördag samt en skön fjärde advent i morgon!

Yvonne Persson sa...

God Jul till er alla❤️❤️❤️

Anders sa...

Önskar alla en trevlig 4:e advent så hörs vi nästa kryzz !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.

Den traditionsenliga juldikten publiceras på julafton i vanlig ordning men jag passar på att önska er allihop en riktigt fin julhelg redan nu. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Jo sa...

Tack alla för idag!