söndag, december 12, 2021

Ett foto i timmen söndag 12 december

Välkommen till FotoBloggen

Tredje advent, dagen före Lucia och dags för Ett foto i timmen igen. Den här gången har jag trippelkollat så jag fotar på rätt datum.

Kl. 06. Uppe och tar de första tabletterna för dagen. Sedan blev det tillbaka till sängen en stund till.

Kl. 07. Det blir grötfrukost idag, havregrynsgrötfrukost.

Kl. 08. Plockar fram vintergardinerna, hade tänkt hänga upp dem i sovrummet men de är så skrynkliga så de skulle behöva strykas, och jag har inte någon strykbräda. Nu när jag tänker efter är jag faktiskt osäker på om jag har kvar mitt strykjärn.

Kl. 09. Dagens första disk. Det ska förhoppningsvis lagas lite mat senare så det blir nog en diskning till.

Kl. 10. Har varit uppe i vindsförrådet och hämtat julgranen.

Kl. 11. Granen är på plats men den ser inte så fin ut. Jag får inte till grenarna så bra men det finns ju tid att snygga till dem vad det lider.

Kl. 12. Pausar  granfixandet med herrarnas skidskyttestafett.

Kl. 13. Gör lite guacamole.

Kl. 14. Plockar med en av kartongerna från mamma och pappas hus. Den innehåller sygrejer från mormor.

Kl. 15. Min Mose stentavla är lite av ett sorgebarn. Egentligen är alla mina blommor lite av ett sorgebarn. Vi får se om den här återhämtar sig den här gången.

Kl. 16. Fixar middag och några matlådor.

Kl. 17. Hittade en plastficka fullproppad med diplom . De flesta var från handbollen och så var det det här diplomet, från ett så kallat breddläger, där man fick testa olika idrotter.

Kl. 18. Som vanligt hoppar jag mellan olika saker att göra för belasta kroppen så varierat som möjligt. Slänger några vissna blommor och diskar ur krukorna.

Kl. 19. Efter mycket velande fram och tillbaka har jag kommit fram till att mina kära Kitty-böcker inte kan stå i bokhyllan utan de får åka upp till vindsförrådet. Först mellanlandar de dock i hallen.

Kl. 20. Julkrubban från päronens hus får stå i sovrummet. Behöver komplettera den med någon herde och några djur ser jag.

Kl. 21. Känner mig trött i kroppen och avslutar dagen med att se damernas jaktstart i skidskytte i efterhand på SVTPlay. heja Stina Nilsson som går mot personbästa. Andra som fotar sin dag hittar du här.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Strykning utan strykjärn
Häng upp på duchstången och duscha varmt i badkaret och stäng dörren. (hotellstrykning, men inte energismart)

Häng upp på gardinstången, dra ut över hela fönstret och spraya med numret vatten. Sät något längst ner, ex metallbiten i panelgardiner, för att få lite tyngd som hjälper till att dra ner skrynklorna.

Lycka till
Marianne

joakim sa...

Tittar förbi din morgon. Kommer förbi senare

Micke sa...

Gröt var det länge sedan jag åt till fruktost nu..

Hanna sa...

Åååh grötfrukost är bästa frukosten! Synd man aldrig hinner med sånt längre.

Annika sa...

Hejsan, kikar in på din EFIT-dag
Behändigt att ha 'plast'gran
Haha jag tycker det är kul att du inte vet om du har ett stryktjärn

Karoleen sa...

Skönt att bara kunna plocka fram granen tycker jag �� Ha en trevlig helg!

Lillian "sognafaret" sa...

Uff ja det er lett å gå glipp av en dato, jeg ser det når noen jeg følger begynner å legge ut bilder. Man skulle være flink å skrive opp i kalenderen, sånn egentlig.

Anonym sa...

Verkar vara en rätt bra dag. Du har fått mycket gjort.
Själv har jag börjat byta en dragkedja i en vinterjacka. Efter sprittning och sytt i en del, börjad3 fingrarna protestera, så jackan får vila någon dag.
Marianne

Eva sa...

Spanar in vad du haft för dig idag. När jag har hemmadag som även jag haft idag så blir det lite så att man hoppar lite hit och dit vad man tar sig för.

Anni sa...

Det går också att lägga en tjock frottéhandduk på ett bord och använda den som strykbräda - kräver dock ett strykjärn.
Klart att man blir trött i kroppen av skidskytte, tur att du kan variera och göra lite nytta emellan skotten ;-)
Tror inte att Mose hade varit nöjd med den stentavlan, nej.

Hanna sa...

Ja fy, sådär ser alla mina blommor ut också. Ska nog bara ha växter i plast...

Bloggblad sa...

Jag ser att min namne redan har tipsat. Jag kan lägga till ett: häng dem slätt (om du har en klädstång t.ex. över natt på balkongen.

Vonkis sa...

Marianne
Strykjärnet var kvar men jag skippade att stryka ändå. Det är ändå bara jag, och sedan ni då, som kommer se de skrynkliga gardinerna ändå. Men tack för tipset :-)

joakim
Titta på du :-)

Micke
Det är bra frukostgrejer det.

Hanna
Just havregrynsgröt är annars väldigt smidigt att göra. Ibland sätter jag plattan på tvåan och så får gröten stå på medan jag duschar.

Annika
Plastgranen har några år på nacken nu och det är några år sedan jag klädde den, otroligt smidigt.
Jag stryker inte så ofta och hade ett vagt minne att det gått sönder men så stod strykjärnet i sin kartong i städskåpet ändå.

Karoleen
Det är otroligt skönt, jag rekommenderar starkt att ha en plastgran som är färdigmonterad och färdigklädd i ett förråd när det inte är jul :-)

Lillian www.sognafaret.no
Ibland har jag satt larmet på datumet i telefonen men ofta kommer jag ihåg ändå, förutom förra veckan då :-)

Marianne
Dagen var helt ok även om det smögs sig på lite huvudvärk innan jag la mig, men så är det ibland. Ambitiöst att byta dragkedja på en vinterjacka! Det är ju inte bara ett lager tyg som ska sprättas då.

Eva
Precis så. Jag är väldigt dålig på att göra en sak klar i taget.

Anni
Så har jag nästan gjort någon gång, körde med reklamtidningar unders och sedan linnediskhanddukar närmast det jag strök.

Det känns så bra att någon förstår slitet med att följa med skidskytte :-)

Stentavlan har inte dött än i alla fall så hoppet finns fortsatt kvar.

Hanna
Den tanken har funnits hos mig med men det är just det där med plasten som får mig att låta bli.

Bloggblad
strykjärnet har kommit till rätta, den stod i städskåpet. Men jag hoppade strykningen ändå :-)